The Met: Live in HD /NOS
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekRozverná hudba a výtvarně hýřivá scéna: operní unikát NOS Dimitrije Šostakoviče nadchne diváky přenosů z Met již tuto sobotu 23. října 2013.
„Není možné se nesmát, když vidíte po scéně běhat nos v životní velikosti v uniformě státního rady, a zoufalého byrokrata, jak po něm pátrá v kostele, v redakci novin, u zkorumpované policie“, řekl Heleně Havlíkové v exkluzivním rozhovoru pro Lidové noviny brazilský barytonista Paulo Szot ztvárňující hlavní roli Kovaljova. „Diváci si užívají absurditu příběhu, kdy se nabubřelý Kovaljov z ničeho nic probudí bez nosu“, nastínil Szot zápletku téměř nehraného Šostakovičova operního debutu, který vznikl na motivy povídky ruského klasika N.V. Gogola. Tento kritikou i publikem nadšeně přijatý kus uvidí diváci v českých kinech v sobotu 26. října v přímém přenosu z Metropolitní opery.
„Nevyčerpatelná energie a bezbřehá imaginace pomáhají vyniknout drze potrhlému Gogolově příběhu, na jehož základě opera vznikla, i radostné bujarosti Šostakovičovy hudby,“ napsaly v recenzi na obnovené uvedení Nosu na scéně Metropolitní opery New York Times. Do Metropolitní opery se titul úspěšně vrací po třech letech.
V současné době hrají tento vzácný kus pouze čtyři operní domy na světe. Kromě Met je Nos uváděn v Linzi, ve Vídni a v římském Teatro dell’Opera.
Inscenace v režii jihoafrického vizuálního umělce Williama Kentridge vznikla v koprodukci s Festival d’Aix en Provence a Opéra National de Lyon. Scéna Williama Kentridge překypuje výtvarnými nádapy, využívá sofistikovanou hru světel a stínů, statické i pohyblivé projekce, kombinuje herce a loutky. Za pozornost stojí také kostým Nosu, vyrobený technikou papier-mâché, v němž Gordon Gietz stráví většinu času na jevišti.
Obsazení slibuje mimořádný zážitek. Brazilský barytonista Paulo Szot (Kovaljov), držitel prestižního ocenění Tony Adward z roku 2008 za roli v představení z Lincoln Center Theatre, je dominantou celé opery (stejnou roli zpívá v této sezoně také v Římě). Úspěšně se vypořádává s náročným pěveckým partem a v jeho podání je postava vysoce věrohodná: „Jeho přirozené charisma propůjčilo postavě zaskočeného Kovaljova potřebnou lidskost,“ napsaly New York Times, 2010.
Tenorista Andrej Popov v roli Policejného inspektora a lyrický tenorista Gordon Gietz, představitel Nosu, jsou vyrovnanými partnery hlavní postavy. Oba v těchto rolích v roce 2010 debutovali na jevišti Metropolitní opery.
Opera, kterou na motivy Gogolovy satirické povídky Šostakovič napsal ve věku pouhých 22 let, se při své premiéře roku 1930 v Leningradu setkala s nadšenou odezvou publika. O šest let později však Pravda uveřejnila nechvalně známý článek „Chaos místo hudby“, na kterém se mimo jiné podílel i Stalin, a opera až do roku 1974 zmizela z ruských jevišť a upadla v zapomnění. U dnešních operních diváků se znovu setkává s výborným ohlasem. „Kde jinde by měl příběh Nosu rezonovat než v naší zemi se silnou literární tradicí absurdity v díle Kafky nebo Havla. Kentridgeova inscenace navíc podtrhuje komickou stránku patálií se zmizelým nosem,“ sdělila Malvína Řezáčová z Aerofilms.
TIP!
Časopis 45 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Juniorský balet NdB představuje původní choreografie
Juniorský soubor Baletu NdB uvádí v divadle Reduta program s názvem Balet NdB2: Silent Woods / Capriccio / For ...celý článek
Časopis 45 - sekce
DIVADLO
ND+: Je současné divadlo nebezpečné?
Divadlo neplní jen funkci zábavní, odjakživa také přispívá ke společenskému klimatu, komentuje aktuální dění, celý článek
HUDBA
Překlady Zuzany Čtveráčkové ve Zpěvníku EU
Rádi informujeme o úspěchu naší dvorní překladatelky Zuzany Čtveráčkové, která na základě otevřené výzvy, již celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dokument Můj otec, kníže
Můj otec, kníže
Příběh Lily Schwarzenbergové a jejího otce Karla, od jehož úmrtí dnes uplyne právě jeden ro celý článek