Klavírista Jan Bartoš vydává svůj debut
![Jan Bartoš (přebal alba)](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r159041.jpg)
autor: archiv
zvětšit obrázekKlavírista Jan Bartoš patří k nejvýraznějším představitelům mladé generace českých pianistů. Je držitelem doktorátu Akademie múzických umění v Praze a Professional Studies Certificate Manhattan School of Music v New Yorku. Byl posledním žákem legendárního klavíristy Ivana Moravce a proslulý rakousko-britský klavírista Alfred Brendel o něm napsal: „Jan Bartoš je jedním z mých nejpůsobivějších a nejzajímavějších mladých kolegů. Virtuozita se v něm snoubí s hlubokým přemýšlivým muzikantstvím.“
Supraphonským debutem Jana Bartoše je jeho nahrávka Mozartova Klavírního koncertu č. 20 d moll K 466, č. 12 A dur „a quattro” K 414, které realizoval ve spolupráci s Českou filharmonií, řízenou dirigentem Jiřím Bělohlávkem (K 466), a také Doležalovým kvartetem (K 414).
Mozart se pod rukama Jana Bartoše rozkrývá do nejhlubších vrstev architektury a v ní kódovaných emocí. On sám k Mozartově hudbě dodává: „Mnoho lidí vnímá Mozartovu hudbu velmi jednostranně – apollinsky čistě, světle a radostně. Přitom Mozart má ve svých skladbách všechny polohy včetně těch temných. Psychologie jeho skladeb je mnohovrstevnatá a rafinovaná – jeho hudba bývá v tomtéž okamžiku prostá i sofistikovaná, subjektivní i nadosobní, ironická i soucitná. Vnímám ji jako neustálou fúzi komedie a tragédie. Toto výrazové bohatství charakterizuje i dva koncerty uvedené na mé nahrávce. Koncert d moll má symfonické parametry, temnější charakter a je svou formou sevřený. Koncert A dur je naopak plný radosti a překypuje hudebními nápady.“
Jan Bartoš u příležitosti vydání nahrávky, kterou uskutečnil s Českou filharmonií, zavzpomínal na spolupráci s dirigentem Jiřím Bělohlávkem: „Jiří Bělohlávek k autorovi a dílu přistupoval vždy s velkou pokorou a neprosazoval svou osobnost. Patřil k těm vzácným hudebníkům, kteří ctí autorův zápis a stojí ve službě díla. Obdivoval jsem také jeho uměleckou poctivost – když jsme například společně s Českou filharmonií připravovali koncert na Smetanově Litomyšli, kromě dvou zkoušek a generálky s orchestrem jsme s panem dirigentem měli dvě několikahodinová setkání pouze u klavíru, kdy jsme diskutovali nad detaily naší interpretace. Tento přístup k hudbě je dnes ojedinělý.“ Mladý klavírista ke vzpomínkám na slavného dirigenta ještě dodal: „Na začátku června jsme hráli s Pražskou komorní filharmonií Dvojkoncert Bohuslava Martinů na festivalu v Poličce. Bylo to tři týdny před odchodem Jiřího Bělohlávka a byl to jeho poslední koncert. Budu mu navždy vděčný za jeho podporu a za to, co jsem se od něj mohl naučit.“
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
NdB je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
![Baletní škola (NdB)](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r188665.jpg)
Vzhledem k tomu, že nedojde k realizaci plánovaného Edukačního centra v Janáčkově divadle, je vedení Baletu Ná ...celý článek
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Proč bychom se netěšili na Smetanu s nadsázkou?
![Andrea Zelová a Libor Matouš (Proč bychom se netěšili...)](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r1088656.jpg)
Roku 1824 se narodil český významný hudební skladatel Bedřich Smetana. Rok 2024 - Rok české hudby se věnuje pr celý článek
HUDBA
Michal David – žít tak, jak se má
![Michal David – žít tak, jak se má](http://www.scena.cz/fota/db/cas2r1188631.jpg)
Úspěšný zpěvák, hitmaker, hudebník a bavič si žije dobře a spokojeně, jak si na počátku své kariéry předsevzal celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Víra tipy 26. týden
![Cesty víry](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r2888680.jpg)
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí Jan Vávra. Jak pravděpodobně vypadali naši světci? Na celý článek