zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Louskáček v podání londýnského baletu v kině

Louskáček Královského baletu v Londýně

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Jsou klasické příběhy, které k adventnímu času a Vánocům neodmyslitelně patří. Balet Louskáček je jedním z nich. Slavné dílo hudebního skladatele Petra Iljiče Čajkovského ve zpracování Královského baletu v Londýně míří na plátna kin od 17. prosince 2019. V záznamu, který byl v Londýně pořízen 8. prosince 2016, Čajkovského balet znovu ožívá ve slavné inscenaci Petera Wrighta (premiéra v roce 1984). Tenhle Štědrý den nebude pro malou Klárku jako žádný jiný. Kouzelník Drosselmeyer pro ni připravil fantastické dobrodružství, v němž se obývací pokoj stane bitevním polem a tajemná cesta děvčátko zavede až do kouzelné země a Království sladkostí.

Baletní ztvárnění tajných dětských přání a nekonečné fantazie je zahaleno v klasický pohádkový rámec souboje dobra se zlem, v kterém vše končí dobře a věci a osoby z běžné nudné reality se proměňují v obyvatele fantastických světů.
Některé scény, například nádherné pas de deux Cukrové víly a Prince nebo Klárčina cesta zasněženým lesem a následný waltz mezi sněhovými vločkami, doslova zlidověly a mnohé se objevily v popkulturních variacích. Totéž platí i pro Čajkovského hudbu. Ta je křehká, místy melancholická či nostalgická, skrývají se v ní ale i těžší podtóny. Klíčovým nástrojem pro zvonivou zimní atmosféru Louskáčka se stala čelesta, tedy klávesový bicí hudební nástroj. Skladatel se nechal slyšet, že šlo o jeho velmi oblíbený nástroj a kromě Louskáčka jej využil ještě v symfonické básni Vojvoda, která vznikla rok před slavným baletem.

Pro tanečníka, choreografa a učitele tance Petera Wrighta (nar. 1926) se inscenace Louskáčka stala jeho nejúspěšnějším dílem. Vyšel z originální choreografie Lva Ivanova, asistenta Maria Petipy, aktualizoval ji a stvořil tak baletní inscenaci, která na prkna londýnského baletu s úspěchem vrací. V záznamu z roku 2016 se představí Francesca Hayward coby Klárka, Alexander Campbell ve dvojroli Louskáčka a Hanse-Petera a Federico Bonelli coby pohádkový Princ. Režii představení měl na starost Christopher Carr, orchestr Královské opery řídil Boris Gruzin.
Po novém roce jsou na programu klasické kusy jako Labutí jezero a Spící krasavice, ale i moderní balety Violoncellistka či Projekt Dante.

Termíny + seznam kin naleznete na www.aerofilms.cz.

9.12.2019 19:12:19 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Světová premiéra opery Here I am, Orlando v NdB

Maayan Licht (Orlando) HP

Vyvrcholením sezony bude v Janáčkově opeře Národního divadla Brno světová premiéra opery Here I am, Orlando po ...celý článek


Florea Theatrum ožije mytologií a pěveckými výkony

Il Farnace, spolupráce Musica Florea a Andrey Miltnerové

Musica Florea připravila na své letní scéně Florea Theatrum pro letošní sezonu nový unikát – španělskou ...celý článek


Premiéra 24 Bohemia Baletu se vrací

Bohemia Balet, Petr Zuska - Sinfonietta

Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, se vrací s komponovaným programem Premiéra 24 do Diva ...celý článek


Florea Theatrum v létě ožije také dvojicí historických baletů

Čarovná girlanda (Foto: Ivo Dankovič)

Hudební ansámbl Musica Florea a Helena Kazárová, přední historička, režisérka a choreografka, připravují pro l ...celý článek



Časopis 25 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Festival Landscape ze Žižkova do Malešic

Nákladové nádraží Žižkov

Landscape festival se vrátil do Prahy, po loňském ročníku na Vysočině jej hostití česká metropole a jako v pře celý článek

další články...