zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Beethoven, Martinů a Kabeláč

Vilém Veverka

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Komorní filharmonie Pardubice patří k našim nejvýraznějším mimopražským hudebním tělesům. Svou trvalou pozici si zajišťuje jednak stabilní výkonností, jednak širokou a dostatečně různorodou dramaturgickou nabídkou. Právě všechny tyto rysy najdeme na reprezentačním CD, které vzniklo ke 40. výročí založení, jež orchestr oslavil v loňském roce. Pardubická Komorní filharmonie se zde představuje jako těleso, které se dokáže stejně kvalitně vypořádat nejen s klasickou tvorbou, ale i s díly moderních skladatelů.

Na nahrávce se tak sešli Ludwig van Beethoven, Bohuslav Martinů a Miloslav Kabeláč. Z Beethovena byla vybrána Symfonie č. 1 C dur, dílo, které datem svého vzniku (1799), ale především svým charakterem zřetelně stojí na pomezí hudby 18. a 19. století. Nemá ještě hloubku pozdějších skladatelových symfonií, působí pohodově, hybně, místy až rozmarně a tanečně – to překvapivě ve 2. větě (Andante cantabile con moto), zatímco 3. věta je scherzová, ač nese označení Menuetto. Také z provedení cítíme radost a jiskrnost, takže je to příjemné otevření celé nahrávky. Výborně tu vyznívá také Koncert pro hoboj a malý orchestr Bohuslava Martinů. Jeho bohatá barevnost září téměř kaleidoskopicky. V obou krajních částech si sólový nástroj s orchestrem doslova „pohrává a povídá“ (srozumění hostujícího Viléma Veverky s ansámblem je při tom evidentní), s plnou závažností pak zapůsobí střední část (Poco andante), teskná i vábivá, která je jádrem skladby. Kabeláčova Symfonie č. 4 „Camerata“ je vystavěna na rytmických a náladových kontrastech. Zejména 3. věta (Lento) se vstupy sólových houslí má v duchu označení celé skladby opravdu komorní ráz. V podání pardubických filharmoniků se tu daří navodit atmosféru jistého zadumání a také napětí. Krátká nástrojová sóla ze smyčcové a dechové sekce jak ve 3. větě, tak ve 4. větě symfonie jsou dobrou vizitkou členů orchestru.

Pokud jde o výkon hobojisty Viléma Veverky v koncertu Martinů, přispívá podstatnou měrou k dobrému výslednému dojmu. Sólista je v celkové skladbě výrazově i technicky suverénní a jeho podání vrcholí kadencí ve 3. části. Reprezentační CD je – nemýlím-li se – také první nahrávkou Komorní filharmonie pod vedením Marka Ivanoviče. I tady se zdá, že se novému šéfdirigentovi podařilo v krátké době s tělesem sžít, že doposud úspěšná cesta pardubických filharmoniků nebude narušena, ale naopak regenerována novým, čerstvým pohledem. Jubilejní CD působí nejen jako šťastná bilance, ale také jako nadějný příslib do budoucna.

ARCODIVA UP 0123-2 131
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 1 C dur, op. 21; Bohuslav Martinů: Koncert pro hoboj a malý orchestr, H. 353; Miloslav Kabeláč: Symfonie č. 4 „Camerata“, op. 36
Vilém Veverka – hoboj, Komorní filharmonie Pardubice, dirigent Marko Ivanovič.
Nahráno v Domě hudby Pardubice 2. až 4. 9. 2009, hudební režie Jiří Gemrot, zvuková režie Karel Soukeník a Václav Roubal. Celkový čas 68:42
Zdroj Hudební rozhledy 02/2010 - Jaroslav Someš

15.2.2010 07:02:59 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 19 - sekce

HUDBA

Pop-rockové pódium

Helmutova stříkačka

Helmutova stříkačka
Comebackový koncert brněnské legendární kapely u příležitosti jejího 40. výročí z klubu celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velkolepá válečná freska

Příliš vzdálený most

Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek

další články...