zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Moving clarinet

Moving clarinet

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Snímek zachycuje vesměs stavebně vybroušené klarinetové kompoziční kreace, ať už ryze neoklasicistního rodu nebo s příměsí exprese, a to v podání dvou vynikajících mladých instrumentalistů, klarinetisty Irvina Venyše a klavíristy Martina Kasíka, sehraných, jako by spolu hráli od nepaměti. První dojem, který si z této nahrávky odnášíme, je dokonalý intonační soulad, s nímž se klarinet s klavírem snoubí. Doslova slyšíme, jak Venyš jednotlivé klavírní struny rozrezonovává, ne neprávem se hovoří o jeho naprosté hráčské suverenitě v tomto směru. Jednu z nejzdařilejších, kompozičně nejlogičtěji odvíjených a také nejprosvětlenějších komorních skladeb Josefa Páleníčka v podobě typicky neoklasicistní Partity piccola pro klarinet a klavír rozkrývají oba hráči se samozřejmou lehkostí příkladně prezentně a současně trefně vystihují její dvoupólovost, demonstrovanou prudkým zvratem mezi roztomile figurativní vstupní větou nebo rozverným finále na jedné straně a rapsodicky okouzlenou větou střední, v níž obzvlášť upoutají partie provázené působivým jednohlasem klavíru. To Martinů Klarinetová sonáta, plod autorovy pozdní kompoziční syntézy, jim zní diametrálně odlišně – v prvních fázích vstupní věty nádherně měkce (zejména v klavíru, klarinet je vyostřenější), jako by se oba hráči s melodickou linkou a zvukem přímo mazlili, a ve středních fázích vzrušeně. V Andante, s tajemnými partiemi, ozvláštněnými kráčející basovou linkou klavíru, jako by chtěl Venyš docílit co největšího kontrastu mezi krajními dynamickými póly – propast mezi forte a pianem je obrovská. Závěrečné Poco allegro (brilantní staccato klavíru) pak vychází oběma hráčům bez zábran efektně.

Do výsledného dojmu z provedení relativně rané Ištvanovy Sonáty pro klarinet a klavír jako by se současně promítlo něco z francouzské poetiky a něco z okouzlení východoevropskými intonacemi. S jemně vycizelovaným hlasovým předivem nervního Allegra dramatico si zde oba hráči až do subtilního vyústění doslova pohrávají, stejně jako v Andante, procházejícím opět mocným dynamickým obloukem, zatímco v prestovém finále (nejen v klarinetu, nýbrž i v klavíru báječně stylizované) si snad nejvýrazněji všimneme vzácné zvukové vyrovnanosti obou nástrojů. O ani v nejmenším neutuchající kompoziční vitalitě Karla Husy podávají na tomto CD svědectví autorovy Tři studie pro sólový klarinet, komponované jako povinná skladba pro klarinetovou soutěž Pražského jara z roku 2008. Ani se nám nechce věřit, že tato svěží a stylisticky i zvukově vynalézavá kreace je dílem sedmaosmdesátiletého autora. Dobře cítíme, že i pro Venyše, který tuto skladbu studoval pro své úspěšné vystoupení na zmíněné soutěži, bylo lahůdkou takovou hudbu hrát. V první studii si rozkošně pohrává jak s dynamikou, tak jednotlivými zvukovými odstíny, v druhé studii evokuje zvláštně přírodně okouzlenou atmosféru Husova vyjadřování (když její označení Poignant song by mohlo svádět spíše k technicistním zvukovým efektům) a třetí se v jeho podání před námi odvíjí v jakémsi posedlém tónovém chvění. Nahrávku uzavírá Kalabisova Suita pro klarinet a klavír z roku 1984, souzvukově vyostřená, ale přitom prosvětlená (jak velký prostor může evokovat například v první větě pouhý dvojhlas klarinetu s klavírem) a stavebně mistrovsky vytříbená. Venyš s Kasíkem ji nastudovali vzorně – vstupní věta opět demonstruje příkladnou intonační čistotu jejich projevu, druhá věta je kouzelná svým dynamickým pnutím a chvějivých nábojem melodických zvolání a závěrečná věta je vyostřena až na doraz. Shrnuto – výtečná nahrávka, i buklet je po výtvarné a faktografické stránce vybaven vzorně.

ARCODIVA UP 0106-2 131
Moving clarinet
Josef Páleníček: Partita piccola pro klarinet a klavír, Bohuslav Martinů: Sonatina pro klarinet a klavír, Miloslav Ištvan: Sonáta pro klarinet a klavír, Karel Husa: Tři studie pro klarinet sólo, Viktor Kalabis: Suita pro klarinet a klavír; Irvin Venyš – klarinet, Martin Kasík – klavír. Nahráno v září a říjnu 2009 Českým rozhlasem v Sále Martinů AMU, hudební režie Jiří Gemrot, zvuková režie Miroslav Mareš a Tomáš Zikmund.
Celkový čas 52:33
Zdroj Hudební rozhledy 06/2010 - Miloš Pokora

6.6.2010 11:06:32 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek

další články...

HUDBA

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku

Daleko od Reykjavíku

Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek

další články...