zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Antonín Dvořák: Kompletní klavírní dílo

Antonín Dvořák: Kompletní klavírní dílo

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Čtyřicet čtyři až čtyřicet let po nahrání – tehdy ovšem ještě stereofonním analogovém – vychází digitalizována na 4 CD první a zatím stále ještě jediná kompletní nahrávka klavírní tvorby Antonína Dvořáka. Koncipoval a vytvořil ji tehdy mladý, dnes 76 letý český klavírista Radoslav Kvapil. Záhy vyzrál v umělce zřetelně cílevědomého. Jako málo českých klavíristů před ním se rozhodl vytvořit na prvním místě svého repertoáru velké komplexy klavírní tvorby vytipovaných mistrů – zvláště českých – a tuto práci zhodnotit způsobem, který nabízely moderní možnosti prezentace hudby už od první poloviny 20. století: provádět takto zvolený repertoár nejen ve výběrech, které se časově vejdou do minutáže obvyklých koncertů, ale prezentovat je veřejnosti v úplnosti i cyklicky a souborně je nahrát pro moderní nosiče zvuku – rozhlasové vysílání a gramofonové desky. Práce na takovémto úkolu umožnila intenzivní soustředění k osobitosti Dvořákova kompozičního slohu. Radoslav Kvapil nejen objevoval netušené krásy, které byly v některých Dvořákových klavírních skladbách ukryty, on začal lámat předsudek o nezajímavosti a druhořadosti Dvořákovy klavírní tvorby a jako nepravou odhalovat hodně zjednodušenou kauzalitu obecného do té doby mínění, že mistrovská díla pro klavír mohli s úspěchem tvořit jen klavírní virtuosové jako Chopin, Schumann, Liszt či u nás Smetana.

Pravda, mnoho Dvořákových klavírních děl nevyhovuje obvyklé efektní fingerfertigkeit, dovedené k dokonalosti u Chopina i dalších, ale jsou tu jiné velmi originální a cenné hodnoty. Znalost Dvořákovy klavírní tvorby velmi zajímavě doplňuje obraz slohového hledání a proměn, jaké jsou obdivovány v jeho symfonické, komorní i vokální tvorbě jeho jednotlivých tvůrčích období. Bez znalosti skladatelových charakteristických skladeb sklonku 70. let a následujícího desetiletí bychom plně nepochopili skladatelovu cestu k charakterističnosti a programovosti hudebního projevu, bez Suity A dur a Humoresek by nebyl zcela zřejmý styl jeho amerických skladeb atd. Radoslav Kvapil se za tyto hodnoty svým nastudováním a jejich prosazováním nejen postavil. V mnohém vytvořil i vzorovou normu pro jejich interpretaci. Klavírní Dvořák se hrál před tímto Kvapilovým činem tak málo, že jen pro několik cyklů či jednotlivých skladeb se vžily tempové, výrazové a jiné modely. Některé Dvořákovy skladby Kvapil jakoby premiéroval. Učinil to pianisticky čistě, zajímavě a muzikálně invenčně. Když jsem si nové digitální vydání jeho Dvořákovského kompletu přehrával, připadaly mi některé jeho nahrané výsledky lepší než některé, které jsem od něj později slyšel na pódiu. Radoslav Kvapil tady vytvořil obrovskou hodnotu, ve které později pokračoval svým kompletním Janáčkem, Voříškem a dalšími, zase jinak pojatými projekty. Nicméně tento první – dvořákovský – byl nejsmělejší a nejpřekvapivější.

SUPRAPHON SU 4018-2 4 CD AAD
Antonín Dvořák: Kompletní klavírní dílo – CD 1: Silhouety, op. 8 (B 98) (1–12), Dva menuety, op. 28 (B 58) (13–14), Dumka, op. 35 (B 64) (15), Thema con variazioni, op. 36 (B 65) (16), Skotské tance, op. 41 (B 74) (17), Furianty, op. 42 (B 85) (18–19) – CD 2: Valčíky, op. 54 (B 101) (1–8), Eklogy pův., op. 56 (B 103) (9-12), Moderato A dur, sine op. (B 116) (13), Lístky do památníku, sine op. (B 109) (14–16), Klavírní skladby, op. 52 (B 110) (17–22) – CD 3: Mazurky, op. 56 (B 111) (1–6), Impromptu d moll, sine op. (B 129) (7), Dumka, op. 12/1 (B 136) (8), Furiant, op. 12/2 (B 137) (9), Humoreska Fis dur, sine op. (B 138) (10), Suita A dur, op. 98 (B 184) (11–15), Dvě klavírní skladby, op. posth. (B 188) (16–17) –
CD 4: Humoresky, op. 101 (B 187) (1– 8), Poetické nálady, op. 85 (B 101) (9–21)
Nahráno ve studiu Domovina v Praze v letech 1967–1970, hudební režie Jan Vrána (nepochybně je správné toto jméno, na str. 7 v bukletu uvedené Jan Vávra je evidentně chyba!) CD 2/9–22, ostatní skladby Zdeněk Zahradník, zvuková režie Stanislav Sýkora CD 1/1–12, CD 2/1–8, CD 3/1–10 a 16–17, CD 4/9–21, Miloslav Kulhan CD 1/13–19, Jiří Očenášek CD 2/9–22, Josef Platz CD 3/11–15, CD 4/1–8
Celkový čas CD 1 73:50 + CD 2 70:43 + CD 3 61:36 + CD 4 75:58 = 282:07
Zdroj – Hudební rozhledy 09/2010 - Jaroslav Smolka

18.10.2010 22:10:31 Redakce | rubrika - CD boxy