Detaily dobře nasvícené
autor: archiv
zvětšit obrázekPrvní večer v tomto roce věnoval soubor 420people choreografiím sólovým nebo choreografiím s menším obsazením, tak aby si diváci mohli interprety a zároveň tvůrce dobře prozkoumat, dobře „ohmatat“, jak předeslal v úvodu Václav Kuneš. Každý z nich představuje různé pohybové nuance, různé přístupy a různé způsoby komunikace s divákem, jež lze detailně pozorovat právě při takto zvolené koncepci programu.
420people se nejen zaměřují na detail, jak avizují v názvu, ale plní i své další poslání a sice umožňují českému obecenstvu nahlédnout do tanečních laboratoří v zahraničí prostřednictvím svých hostů.
Zatímco amerického tanečníka, skvělého improvizátora a pedagoga Michaela Schumachera příznivci souboru znají dobře jako spolupracovníka Jiřího Kyliána např. z představení Last Touch First v podání NDT v Arše v roce 2009 nebo z představení 420people Affordance, které mělo premiéru v dubnu 2010 na Nové scéně, je bývalý japonský ekonom a taneční samouk, dnes významný choreograf a tanečník Kenzo Kusuda (také jeden ze zakládajících členů Danslab v Haagu) u nás na návštěvě poprvé.
Večer zahájila již uváděná choreografie Václava Kuneše Golden Crock z roku 2008 na houslovou hudbu Lajkó Félixe. Nataša Novotná, Václav Kuneš a Milan Odstrčil vytváří trojici, která má stejný cíl i stejná přání. Společně „komunikují“, v různých konfiguracích putují světem a zjišťují kdo je kdo – komu patří tato ruka, tato část těla. Setkávání, diskuze a konfrontace jsou přátelské, nejde o souboj. I nečekaným událostem lze čelit společně. Nejlépe v „trojzvuku“, za naprosté jednoty. Tu nelze udržet, brzy se rozladí. Přesto- vše se dá zvládnout - trojice přešlapuje v popředí a tanečníci si nakonec jen povzdechnou a pokrčí rameny.
V setmělém prostoru poletuje, problikává světélko – bludička. Na první se nabalují další až je tu celý hrozen. Za světly lze tušit pobíhající postavu Michaela Schumachera. Už se netají se svou hrou – přeskakuje do hledišti a rozdává malé svítilny. Pak zatančí nádherný „tanec dervišů“. Využívá světelných efektů- přední polovina jeviště je osvětlena, zadní zůstává ve tmě. Tanečník vystupuje ze tmy do světla a opět mizí jako pohádkový duch.
Dalším obrazem je světelný kotouč, v němž něco kulatého zlatě září - ohromný voňavý pomeranč. Schumacher jej loupe tanečním pohybem až se divákům sbíhají sliny. I pomeranč bude rozdělen a někteří se již hlásí o svůj díl. S čím přijde dále - zajímá hlediště možná více než jak bude tančit. Vedle prvního světelného kruhu se slupkami pomeranče zazáří další, v němž tanečník leží na zemi a jakoby se svíjel v křečích.
Nadílka pokračuje plechovkami s pivem. Odezva je okamžitá, ihned se zvedají piva chtivé ruce. Dostává se i na poslední řady, které si zatím nepřišly na své. Scénka ústí v taneční kreaci ve čtvercovém světelném poli. Na závěr podobně jako na počátku tma a modré světélko.
Schumacher zde čaruje nejen s pohybem ale i se smyslovým vnímáním. Všechny smysly jsou zapojeny. Nabízí světlo, abychom se jej dotkly, vůni pomeranče můžeme vidět i ochutnat, hudbu – jemné vyzvánění a křapavý zvuk ptáka – slyšet a nasát.
Přestože je struktura skladby pevně dána, skýtá spoustu příležitostí pro improvizaci. Podněty Schumacher obměňuje. V Praze poprvé např. použil pomeranč a pivo.
Nezkoumá jen smysly. Stává se pozorovatelem svých pozorovatelů. Všímá si, jak lidé reagují na jeho výzvy. Kdy, kde a kdo se stydí, kdo je odvážný a aktivní. Zároveň dává možnost divákům, aby si to uvědomili i oni sami. Představení pak přesahuje oblast čistě uměleckou a funguje jako jakýsi sociologický výzkum nebo kulturní reflexe.
V druhé polovině programu se zablýskla Nataša Novotná s choreografií Sacrebleu, kde jako by od listopadové premiéry ještě více ovládla a prozářila prostor a téměř uhranula diváky.
Kenzo Kusuda se pro Moisture Rocket, svou první choreografii v Holandsku v roce 2001, inspiroval rozkvetlým jarním Amsterodamem. Kvetoucí stromy mu připomněly japonské vyprávění o mistru Michizanovi a jeho létající švestce. Švestka tolik toužila po svém mistru, že se jí podařilo odpoutat své kořeny od země a v oblacích se s ním setkat.
Touha po setkání, po jednotě je mottem Kusudova vlastního příběhu. Po předchozích výjevech zaplňujících celou scénu a ještě vynášených do hlediště, se najednou ocitáme v překvapivém prázdnu. Na scéně dvojice – muž (Kenzo Kusuda) a žena (Mireia de Querol Duran) v naznačených tradičních oděvech – rubáších?, dvě duše, které se setkají. Stojí tiše na místě, tiše zaznívá jakási melodie. Muž a žena si zakrývají navzájem rukama tváře. Nesmírně pomalá gesta rukou a nohou poruší posléze klid až bolestný. Muž i žena vyrážejí prudce do prostoru, staví se za sebe a napodobují vzájemně gesta. Mění si místa stále rychleji do okamžiku, kdy se nechtěně otáčí jako pár v tanci.
Zpomalený minimalistický pohyb střídají bojové exploze tanečníka a lyričtější fáze tanečnice, která jakoby muže doháněla a stále mu nestačila. Zrychluje a zesiluje také hudba. Nastává okamžik, kdy se vše se opět zklidní a muž a žena se ocitají ve výchozí pozici, zdánlivě čas skončit. Tanečníci však opět vyrážejí do až nekonečné hlučné dynamické fáze. Přes tento rozruch zanechává skladba silný pocit klidu a harmonie.
Všechny choreografie zaujaly nejen tématy – velmi lidskými ale nikoliv destruktivními, špičkovým provedením a v neposlední řadě světelným designem. 420people si na detail posvítili opravdu skvěle!
Po představení následovala obvyklá beseda s diváky, během níž vyšlo najevo, že 420people jsou jako jediné české těleso současného tance zařazeni do mezinárodní on-line taneční videotéky Numéridance a že se zúčastní 24. ledna v Paříži jejího slavnostního uvedení do provozu. Nezbývá tedy než poblahopřát!
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek
HUDBA
HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska
Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 15. týden
Planeta pokladů: Afrika
Odhalování památek světového kulturního dědictví UNESCO na kontinentu plném tradičn celý článek