Experimentální opera I went to the house but did not enter
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekMezinárodní hudební festival Pražské jaro a Národní divadlo budou 2. a 3. června 2011 hostit britské vokální kvarteto The Hilliard Ensemble se scénickým koncertem I went to the house but did not enter jednoho z nejvýznamnějších soudobých skladatelů - Heinera Goebbelse. Projekt experimentální opery vznikl před třemi lety pro Edinburghský festival, dosud ho viděli diváci v řadě evropských zemí a letos v březnu rovněž v Jižní Koreji.
Německý skladatel, který se rovněž ujal režie této inscenace, vytvořil pro kvarteto kompozici vycházející z textů autorů Thomase S. Eliota, Maurice Blanchota, Franze Kafky a Samuela Becketta. Každá z literárních předloh propůjčuje roztříštěnému a anonymnímu vypravěči soubor hlasů, což divákovi umožňuje volněji uchopit smysl chování jednotlivých postav. Citovaná díla přinášejí více příběhů a autor je staví do pozice jakési spleti, jež má vyslovit nedůvěru vůči lineární formě vyprávění.
Proslulý mužský soubor The Hilliard Ensemble, který se již 37 let orientuje zejména na interpretaci středověké a renesanční hudby, vystoupí v Praze ve svém obvyklém složení David James (kontratenor), Rogers Covey-Crump (tenor), Steven Harrold (tenor) a Gordon Jones (baryton). V červnu bude soubor hostovat např. v rakouském Melku nebo v Benátkách, a to se svým koncertním projektem Officium Novum. The Hilliard Ensemble dlouhodobě spolupracuje s prestižním mnichovským hudebním vydavatelstvím ECM, posledním albem je právě loňské Officium Novum.
Heiner Goebbels spolupracoval na vytvoření inscenace se scénografem a světelným designérem Klausem Grünbergem, který vytvořil scénografii například pro produkce Vídeňské nebo Berlínské státní opery. Autorkou kostýmů je Florence von Gerkan, která má řadu zkušeností z mnoha operních domů, včetně Metropolitní opery v New Yorku.
V Praze už zaznělo několik Goebbelsových děl. V roce 2001 nastudoval Agon Orchestra jeho La Jalousie, o pět let později to bylo Odpoutání Prométhea za autorovy účasti jako hudebního samplera a v roce 2009 vytvořil Orchestr Berg s tandemem inscenátorů SKUTR - Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský představení Černé na bílém.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Ivan Hlas – 70
Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velkolepá válečná freska
Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek