zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dvě vdovy v Opavě

Dvě vdovy (z webu)

  

Vnitřní problémy opavského divadla se neblaze promítly do květnové premiéry Lazebníka sevillského, zejména do nízké úrovně hudebního nastudování. Naštěstí se hned v další premiéře vrátila alespoň k velmi solidnímu průměru, vzhledem k interpretační obtížnosti titulu, v dané situaci pro opavský soubor ovšem značně riskantního – Smetanovy opery Dvě vdovy.
Orchestr poprvé vedl nový šéf souboru, dirigent Jan Snítil, k obvyklé přesnosti a pečlivosti, k dokonalosti chyběly jen jemnější zvukové valéry, a také strojová rychlejší tempa přesně nevystihla všechny finesy Smetanovy konverzační partitury. Byla ovšem vstřícnější k pěvcům, což bylo nanejvýš žádoucí vzhledem k tomu, že obsadit v Opavě šestici postav na vyrovnané úrovni je problém těžko řešitelný.

Hlas Olgy Procházkové je pro roli Karoliny unavený, její pěvecká technika nezvládá koloratury role s patřičnou lehkostí a také značné vibrato této postavě nesluší. Premiérovému obsazení vládla Petra Saverová coby krásná Anežka, jejíž hlas se pohybuje na potřebném pomezí mezi lyrickým a dramatickým projevem a pěvkyně do něho dokáže neokázale vložit i naléhavý výraz. Pouze vyšší polohy jí ještě činí potíže a není vždy jistá intonačně, zato přirozeně vede svou postavu herecky v různých situacích, bez obvyklých klišé, která v roli Karoliny hojně zneužívá Procházková. Ladislav Vovk zřejmě v koncepci nového vedení opery přebírá významné tenorové role, což je, obávám se, pro jeho dosud nehotový, objemem malý lyrický hlas, na pováženou. Na nejvyšší tóny role Ladislava Podhajského zatím nedosáhne a v poctivé snaze zmoci je silou nebezpečně a velmi neesteticky překřikuje. Byla by škoda, aby se tento nadějný mladý pěvec v opavském angažmá zničil na nepatřičných úlohách, barva a vyrovnanost jeho mozartovského hlasu v různých polohách mu dává dobré předpoklady k pěkné kariéře. Zvláště, když je to pěvec přemýšlivý a také schopný neafektovaného hereckého projevu. Zcela nepřijatelné je pak obsazení role Mumlala hostujícím ostravským pěvcem Jiřím Čepem, jemuž není rozumět slovo a přibližná intonace takřka zaniká v neúnosném vibratu jeho hlasu – nehledě na několik drastických hereckých šarží, jimiž z role Mumlala učinil takřka karikaturu.
Jevištní podoba provedení se vrací někam do čtyřicátých padesátých let minulého století na zbytečně přeplněné scéně. Režisérka Inge Švandová-Koutecká zřejmě nic nového nevymýšlela, pouze opakovala svá dřívější letitá řešení jednotlivých scén opery, navíc velmi ledabyle vzhledem k prostoru, kam přichází postavy zcela bez logiky, kterou je třeba vyžadovat vzhledem k realistickému základu oné zastaralé jevištní poetiky. Například do zahrady se chodí po schodech nahoru, tudíž bohaté vdovy zřejmě žijí v suterénu!
Stručně shrnuto – hudebně vcelku dobrá první opavská premiéra nového šéfa odhalila slabiny opavského souboru. Uvidíme, jak se s tím všichni vyrovnají při dalších představeních.

16.12.2001 Josef Herman | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Hádka o umění v divadle Reduta

Petr Kubes, Petr Bláha a Pavel Čeněk Vaculík (Obraz)

Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 celý článek

další články...

HUDBA

Eurovision Song Contest 2024

Aiko

Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Svatá Zdislava a Cesty víry

Světci a svědci: Svatá Zdislava

Znovuotevření baziliky sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí
Přímý přenos slavnostní mše, kt celý článek

další články...