zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pelleas a Melisanda v Národním divadle Praha

Pelleas a Melisanda. Philippe Do a Veronika Hajnová

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Na neděli 30. září 2012 připravila Opera Národního divadla premiéru inscenace PELLEAS A MELISANDA. Její uvedení vychází přesně na rok, ve kterém si umělecký svět připomíná 150. výročí narození hudebního skladatele Clauda Debussyho a také spisovatele Maurice Maeterlincka, kteří jsou autory této opery.

Setkání hudby Clauda Debussyho s textem belgického spisovatele Maurice Maeterlincka je příkladem dokonalého splynutí tónu a slova. V Maeterlinckově hře Pelleas a Melisanda (1892) Debussy našel dlouho marně hledanou inspiraci a předlohu pro svoji první a zároveň poslední dokončenou operu. Světová premiéra Debussyho hudebně dramatického díla se uskutečnila 30. dubna 1902 v pařížské Komické opeře a stala se milníkem v dějinách tohoto žánru, když ovlivnila řadu skladatelů 20. století.
„Pellem a Melisandou obohacujeme repertoár Národního divadla o významné impresionistické dílo. Francouzská opera je mezi našimi pravidelnými tituly zastoupená jen velmi sporadicky a výročí narození obou autorů je navíc pro jeho uvedení skvělou příležitostí“, soudí šéfdramaturg Opery Národního divadla Pavel Petráněk.

Režie nové inscenace, kterou Opera uvede na jevišti Národního divadla, se ujal její umělecký šéf Rocc. Ten se současně představí také jako autor scénického řešení a výtvarník kostýmů, na kterých spolupracoval s módním návrhářem Miroslavem Sabo. Ve svém pojetí inscenace chce navázat na první uvedení Maeterlinckovy hry na prázdné scéně za tylovou oponou a zhmotnit svoji ideu „opera povera“ o nematerialitě divadelního prostoru, kdy pohyb herců je nedílnou součástí vytváření scénografie.
„Minimalistické scénické pojetí prostoru bude pro naši inscenaci specifické. Důležitou roli v něm bude hrát herecká akce podpořená světlem. Výtvarné řešení kostýmů vychází s nadsázkou řečeno z uniformních socrealistických předloh a kontextů. Univerzální, jednoduché a abstraktní výtvarno klade velký důraz na hudební stránku díla“, představuje základní výtvarnou myšlenku inscenace Rocc. Hudebního nastudování, které bude pro chystanou inscenaci Pelleas a Melisanda hrát klíčovou roli, se ujal Jean-Luc Tingaud.

Claude Debussy: Pelleas a Melisanda - 30. září a 2. října 2012 v 19:00, Národní divadlo.
Hudební nastudování: Jean-Luc Tingaud; režie a scéna Rocc; kostýmy Rocc, Miroslav Sabo; sbormistr Martin Buchta.
Premiérová obsazení: Philippe Do; Kateřina Jalovcová / Veronika Hajnová; Jiří Sulženko; František Zahradníček; Kristián Kašpar / Marek Janda; Roman Vocel a Yvona Škvárová. Inscenaci uvádíme poprvé v Praze v originálním francouzském jazyce. V sezoně 2012/2013 bude uvedena sedmkrát.

1.10.2012 21:09:44 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Nová Spirála otevře na podzim

Nová Spirála stávající stav (Foto: Boys Play Nice)

Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan celý článek

další články...

HUDBA

Zemřel Miroslav Imrich

Miroslav Imrich (Zdroj: www.imrichmusic.com)

Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 19. týden

Anna Geislerová (Želary)

Želary
Anna Geislerová ve strhujícím příběhu, který uvádíme u příležitosti výročí květnových dnů, konce 2. celý článek

další články...