zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Fidelio v režii Antona Nekovara

Janáčkova opera Brno uvede před Vánocemi druhou z premiér této sezóny. Po velmi úspěšném Dvořákově Jakobínovi je jí jediné Beethovenovo operní dílo - Fidelio. Premiéra nového nastudování této opery se uskuteční 15. prosince v Janáčkově divadle v Brně.
Známá je složitá geneze opery. Beethoven na ni pracoval od roku 1903. Vzorem mu byla starší opera Francouze Pierra Gaveauxe s námětem z Francouzské revoluce. První tříaktové znění Beethovenovy opery sice diváci spatřili už v roce 1805 pod názvem „Fidelio aneb manželská láska“ (autorem libreta byl Joseph Sonnleithner), při premiéře však opera neuspěla, a tak o několik měsíců později - na jaře 1806 - následovalo uvedení přepracované verze o dvou jednáních. Skutečný úspěch však opera zaznamenala až po třetím přepracování v roce 1814. Úprav textu se pro tuto příležitost ujal Georg Friedrich Treitschke. Od něj pochází Fideliova árie ze začátku druhého dějství i přemístění závěru opery na vězeňské nádvoří. U nás zazněl Fidelio poprvé hned v roce své světové premiéry.

V centru skladatelovy pozornosti stojí manželský pár Leonory a Fidelia. V dobovém myšlenkovém proudu lze Fidelia chápat jako poselství humanismu a touhy po svobodě jednotlivce i společnosti. Hlavní hrdinka Leonora je silná osobnost, která neváhá nasadit život za osvobození svého neprávem vězněného manžela. Šťastný konec příběhu upozorňuje na Beethovenovy sympatie k dobovým revolučním hnutím.

Současné nastudování Fidelia se na scéně Janáčkova divadla objeví v režijní podobě Antona Nekovara, se kterým se Brněnské publikum mělo možnost setkat již v minulé sezóně v Lehárově Zemi úsměvů. Tentokrát přizval Nekovar ke spolupráci výtvarníka scény Jozefa Haščáka, který se ujal i vytvoření kostýmů. V hlavních rolích se představí čeští i zahraniční umělci. V obtížné partii Leonory to budou sopranistky Anna Ryan a Ruth Staffa. Jako její neprávem vězněný muž se představí Michael Renier a Tomáš Krejčiřík. Postava Dona Fernanda byla svěřena basbarytonistům Juriji Gorbunovovi a Janu Hladíkovi, v dramatické roli Dona Pizarra se představí Pavel Kamas. Diváci se mohou těšit také na výkony Richarda Nováka a Ladislava Mlejnka, kteří alternují roli Rocca. Marcellinu si po jejich boku zazpívají Martina Bauerová a Daniela Straková Šedrlová. Vrátného Jaquina ztělesní Zoltán Korda a Pavel Černoch. Hudební nastudování bylo svěřeno dirigentu Janu Zbaviteli, přípravy sboru se ujal sbormistr Josef Pančík.

3.12.2002 Jaroslav Kocurek | rubrika - Zprávy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zprávy

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov ...celý článek


FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Trochu buřtový, trochu medový večer

Buřty v medu (Foto: Dan Drahotský)

Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Kultovní punkový opus Jubilee

Jubilee

Jubilee
Dokud je hudba dost nahlas, neuslyšíme, jak se hroutí svět! Kultovní punkový opus s mnoha známými p celý článek

další články...