Carmen
autor: archiv
zvětšit obrázekMezi různými tanečními žánry přenášenými do kin se v cyklu balet v kině poprvé objevilo také španělské flamenco.
K 75. výročí narození famozní tanečníka a choreografa Antonia Gadese (1936 - 2004) dala Nadace Antonia Gadese, jež pečuje o jeho odkaz, podnět k nastudování slavné Carmen podle představení, které mělo premiéru v Paříži v roce 1983. Pamětníci si určitě vzpomenou na film Carmen z téhož roku v režii Carlose Saury ve spolupráci s Antonio Gadesem, který zaznamenal ohromný divácký úspěch, byl nominován na Oscara a v Cannes získal Cenu poroty. O divadelní podobě se uvažovalo už při vzniku filmu a velký ohlas přispěl k rychlé realizaci.
Se současnou verzí se soubor vydal na turné po světových scénách, aby zakotvil v této době v Teatro Real Madrid, odkud byla inscenace přenášena.
Původní i nynější divadelní Carmen vychází z příběhu Prospera Mériméeho a přebírá motivy Bizetovy opery. Jeho hudba však není to hlavní a světoznámé árie zaznívají v nahrávce jen v určitých - těch nejdůležitějších - partiích.
Spíše než o přepis opery se zde jedná o něco jako o "dekonstrukci" Carmen - probíhá divadlo na divadle, kde soubor s "tanečním mistrem" nacvičuje flamenco a to se prolíná s vlastní zápletkou - žárlivou láskou Josého ke Carmen, flirtování Carmen s toreadore a její smrt.
V režii Stelly Arauzo se se španělským tanečním "rodinným stříbrem" zachází ale také nevážně a ironicky - v soubojích s býky nebo postavě arogantního toreadora navlečeného do slavnostního bojového hávu.
Hudební doprovod obstarává živé seskupení - kytaristé, zpěvačka a zpěváci, ale také všudypřítomný klepot podpatků, vytleskávání nebo jen mrazivé ticho, v němž je slyšet drhnutí střevíců o podlahu.
Muži vystupují v civilním oblečení, i barevnost ženských kostýmů je střízlivá a nenápadná - rozevláté sukně ale chybět nemohou- a tak jediným symbolem vášnivých citů je rudá barva šatů a černý závoj a punčochy Carmen.
To co jako by ubylo na barvách je plně vynahrazeno intenzitou, s jakou se všichni zapojují do tance a zpěvu, která je pro nešpanělského pozorovatele prostě nepochopitelná. Explozivnost, která neochabuje, rychlost pohybů a gest pouhým okem téměř nepostižitelná, strojová přesnost rytmu jsou nenapodobitelné (možná ještě zjevnější z přídavku). Takto dokáží zatančit jen ti, kteří to mají v krvi. Ve slavném filmu to byl Antonio Gades a Laura del Sol, v dnešní verzi stejně skvělí Vanesa Vanto jako Carmen a Angel Gil jako Don José.
Španělské flamenco shlédli diváci v cyklu přenosů 25. února poprvé ale nikoliv naposledy neboť jsou pro ně nachystány další přenosy z Madridu, 26. března "Krvavá svatba a Suite Flamenco" v kině Aero a 20. května v kině Světozor balet "Fuenteovejuna".
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Festival queer divadelního umění WILD!
Poslední květnový týden zavítá do pražské Venuše ve Švehlovce mezinárodní festival WILD!, který představí soud celý článek
HUDBA
Květnové koncerty ArtCafé představí směsici žánrů
Nejbližší koncerty ArtCafé nabídnou v Broumově během května vystoupení českých i zahraničních muzikantů. Jako celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Českým lvem oceněný dokument
Všechno dobře dopadne
Televizní premiéra Českým lvem oceněného dokumentu, který nahlíží na fascinující živo celý článek