Rok české hudby 2014
autor: Z webu
zvětšit obrázekKoncert ze Senátu
Komorní koncert z Hlavního sálu Valdštejnského paláce v Praze (2003). Cembalistka Monika Knoblochová hraje skladby J. S. Bacha a M. Macourka. Uvádí J. Novotná. Kamera J. Lebeda. Režie S. Vaněk
Starším bratrem Johana Sebastiana Bacha byl Johann Jacob (1682-1722). Sourozenci po smrti svého otce k sobě velice lnuli. Capriccio B dur na odchod milovaného bratra BWV 992 z roku 1704 bylo zkomponováno u příležitosti narukování Johanna Jacoba do armády švédského krále Karla XII., kde Bachův sourozenec hrál ve vojenské kapele a účastnil se mj. v roce 1709 bitvy u Poltavy mezi Ruskem a Ukrajinou. Skladba má šest částí, které během hry popisuje cembalistka Monika Knoblochová: Přátelé se seběhnou a snaží se mu rozmluvit jeho odjezd – Líčí nebezpečí, která ho mohou potkat - Nářek přátel - Protože ho nedokáží odradit, loučí se s ním - Postiliónova árie – Fuga v imitaci poštovního rohu. Skladba devatenáctiletého Bacha obsahuje rozmanité kontrapunktické formy (passacaglia), které se v té době běžně objevovaly, včetně závěrečné fugy, která patří mezi nejranější ve skladatelově tvorbě.
Zřejmě inspirován Bachovými Francouzskými svitami zkomponoval obdobnou skladbu soudobý hudební tvůrce Michal Macourek (*1972). Cembalistka Monika Knoblochová z ní uvede v Rytířském sále Valdštejnského paláce tři části – Rondo, Interludium a Gigue.
Vysílání: 15.7., 00.30 hod., ČT art
Česká filharmonie hraje a hovoří B. Smetana: Vyšehrad
Náš přední orchestr diriguje a hudbu Smetanovy Mé vlasti vykládá V. Neumann (1979). Scénář Z. Vokurka. Kamera V. Tůma. Režie M. Macků
V polovině padesátých let minulého století přišel americký skladatel a dirigent Leonard Bernstein s vynikající myšlenkou komentovat od dirigentského pultu pořady, které by na autentických ukázkách z nejznámějších skladeb vysvětlily mladým posluchačům všechna zákoutí a taje klasické hudby, aniž by od nich požadoval rozsáhlejší hudební průpravu. Svůj nápad nazvaný Young People´s Concert vytvářený s newyorskou filharmonií nabídl do hlavního vysílacího času americké televizi CBS a stal se z toho celonárodní hit. V celé Americe se večer shromáždily ve svých obývacích pokojích rodiny u televizních obrazovek a mladí i staří s napětím očekávali, co jim Bernstein v necelých padesáti minutách řekne o vážné hudbě. Na tuto ideu navázala Československá televize v sedmdesátých a osmdesátých letech, kdy v čele České filharmonie stála charismatická osobnost dirigenta Václava Neumanna. Ten se rozhodl společně se štábem tehdejší Československé televize vytvořit cyklus, přibližující základní hodnoty české i světové orchestrální hudby. Nápad se ujal, a tak se projekt protáhl na několik let. Na tomto hudebně vzdělávacím cyklu vyrostla dnešní generace padesátníků a šedesátníků. Mnohé z tohoto výkladu je už dnes muzikologicky překonané, přesto nás stále dojímá Neumannovo bytostné vlastenectví a oddanost klasické hudbě i dirigentskému povolání.
Vysílání: 17.7., 22.20 hod., ČT art
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Bílá Voda míří na prkna naší první scény
Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek
HUDBA
Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času
Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 19. týden
Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek