zvláštní poděkování
Quantcom.cz

13. komnata Dagmar Pecková

Dagmar Pecková

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

13. komnata Dagmar Peckové
Operní zpěvačka a držitelka Thálie zažila syndrom vyhoření. Dnes se opět těší potlesku na světových scénách. Připravili: B. Kubíková, B. Bouček, M. Šnábl a V. Stehlíková. Dagmar Pecková působí jako vítr. Extrovertka, která se hrne jako velká voda a s ničím se nemazlí. Podle specifického a v opeře nevídaného účesu, překvapující upřímnosti a klipu, v němž zpívá Mozarta ve vaně, ji znají i ti, kteří opeře neholdují. Jak se holčička z vesnice na Chrudimsku stala operní pěvkyní? Na konzervatoř se napoprvé nedostala, ale vytrvala. Stala se sólistkou drážďanské Semperovy opery a Státní opery v Berlíně. Zpívala na významných světových scénách (Londýn, Stuttgart, Ženeva, Mnichov, Paříž, Madrid, Barcelona, Tokio, New York, San Francisco, Vídeň, Moskva). Na jeviště pražského Národního divadla triumfálně vtrhla v roce 1999 rolí vášnivé Carmen v Bizetově opeře, v režii Jozefa Bednárika. Získala za ni Cenu Thálie.
Nikdy však neplula na růžovém obláčku, všechno si musela vybojovat.

Její pěvecké nasazení, dennodenní zápřah a zarputilost, s níž si vybojovala dvě děti, Theodora a Dorotheu, ji však přivedly do situace, kdy chtěla se zpěvem skončit. Zlomové události v kariéře i v životě a bolestné sebeobviňování způsobily, že se cítila zahlcená, vyhořelá a zpomalená. Při zpívání byla nejistá, už si netroufala vyjít na jeviště bez not. A když něco pokazila, měla strach příště vyjít na jeviště. Vypadalo to, že se zpívání bude muset vzdát, že účinkování na jevišti neutáhne, nenajde ztracenou jistotu svého uměleckého projevu a sílu předávat druhým radost, když sama žádnou necítila. Tři roky se trápila, bála se svěřit kolegům. Pak náhodou potkala odborníka, s nímž začala pracovat na čištění své duše a další tři roky se z tohoto stavu dostávala. Prošla transformací a sama potvrzuje, že nejvíc jí ubližovalo, když se cítila jako oběť.
Podařilo se jí znovu nastartovat pěveckou kariéru. Ze svých zkušeností se vyzpívává v projektu Hříšnice. „Je o hříchu a odpuštění, vybrala jsem na něj skladby o biblických a antických hříšnicích. Chci poukázat na to, že žijeme ve světě, který se za čtyři tisíce let ani trochu nezměnil.“ Považuje za dobré toto téma šířit, protože už svým osobním vzkazem, že prošla takovým úskalím, kdy nemohla dál a chtěla skončit, upozorňuje druhé s podobnými problémy, že není nutné skákat z mostu, že se dá najít pomoc. A zdůrazňuje, že „nejúčinnější pomocí je odpuštění. Sebeodpuštění i odpuštění druhým".
Vysílání: 18.9., 21.00 hod., ČT1
Opakování: 20.9., ČT1., 22.9., ČT1., 23.9., ČT1

6.9.2015 15:09:10 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Z éteru

Rok české hudby – Jan Kubelík

Jan Kubelík

Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov ...celý článek


Portrét Milada Šubrtová

Milada Šubrtová

Medailon národní umělkyně Milady Šubrtové
Portrét jedné z nejvýznamnějších sopranistek české poválečné oper ...celý článek


Choreograf Miroslav Kůra výročí

Pas de quatre

Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Z první řady... Lída Engelová

Šťovík, pečené brambory

Cesty Lídy Engelové
Dokumentární portrét renomované osobnosti současného českého divadla, která v těchto dn celý článek

další články...

HUDBA

Zemřel Miroslav Imrich

Miroslav Imrich (Zdroj: www.imrichmusic.com)

Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velkolepá válečná freska

Příliš vzdálený most

Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek

další články...