Mozart se vrátil do Stavovského divadla
autor: Z webu
Ve středu 29. října 2003 bylo ve Stavovském divadle v Praze uvedeno slavnostní představení Mozartovy opery Don Giovanni, kterým bylo připomenuto již 216. výročí světové premiéry tohoto díla na této scéně.
Za dirigentským pultem stanul významný rakouský dirigent Leopold Hager, jenž je v současné době považován za jednoho z nejvýznamnějších světových mozartovských specialistů. V jeho hudebním pojetí byl patrný především obrovský respekt před geniálním skladatelem, jehož nesmrtelné dílo vždy představuje pro hráče orchestru a jednotlivé pěvce, řadu technických i výrazových nástrah. Celý orchestr hrál pod jeho vedením vyrovnaně, víceméně čistě a výrazně tak přispěl k nadstandardní umělecké úrovni slavnostního večera.
Jednotlivé role vytvořili převážně pěvci, kteří v ND působí jako stálí hosté. Barytonista Martina Bárta se s úspěchem pokusil vykreslit Dona Giovanniho jako sebejistého egoistu, který není opravdového citu snad ani schopen. Skvělým protihráčem v úloze Leporella se mu stal slovenský basista Peter Mikuláš, jehož po všech stránkách věrohodné interpretaci této postavy nelze prakticky nic vytknout.V roli zhrzené, ale přesto stále milující Donny Elvíry se blýskla vyváženým pěveckým i hereckým projevem sopranistka Libuše Vondráčková.
Dramatický soprán Andy-Louise Bogzy, jež v představení zastoupila v úloze Donny Anny původně obsazenou sopranistku Marinu Vyskvorkinu, zněl místy tvrdě a především v ansámblových scénách nestylově. Jindy suverénní projev jejího jevištního partnera - tenoristy Aleše Brisceina (Don Ottavio) - byl tentokráte prostoupen nervozitou, jež zapříčinila, že se umělec (vedle standardní pěvecké interpretace role) omezil po herecké stránce pouze na několik toporných gest. Postavu Zerliny vytvořila mladá sopranistka Alžběta Poláčková. Té se přes částečné vokální nedostatky nakonec podařilo alespoň vyhovět představě o naivní vesnické dívce. Jejího snoubence Masetta zpíval basista František Zahradníček - sympaticky upustil od běžného pojetí této role, které představuje Masetta jako přihlouplého vesničana, aby tak postavě vtiskl vážný (do jisté míry tragický) rozměr. Jako Komtur zúročil své mnohaleté pěvecké zkušenostmi s touto rolí basista Jiří Kalendovský.
Oprávněně nadšené ovace publika prokázaly, že Národní (resp.Stavovské) divadlo tímto představením důstojně oslavilo výročí vůbec prvního scénického uvedení tohoto díla. Leopold Hager, který měl na celkově kladném vyznění slavnostního večera bezesporu zásadní podíl, se ve Stavovském divadle představí společně s téměř všemi jmenovanými pěvci ještě v neděli 2. listopadu 2003.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi
Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE celý článek
HUDBA
Petr Hapka – 80 let
Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Českým lvem oceněný dokument
Všechno dobře dopadne
Televizní premiéra Českým lvem oceněného dokumentu, který nahlíží na fascinující živo celý článek