Klasický baletní evergreen v Olomouci
autor: archiv divadla
Baletní soubor Moravského divadla Olomouc neustále dokazuje, že patří ke špičkovým ansámblům v České republice. Však jsou také jeho představení divácky nejúspěšnější (v návštěvnosti předčí dokonce činohru i operu s operetou), což představuje v českých luzích a hájích opravdovou raritu. Nejen z tohoto důvodu byla netrpělivě očekávána první baletní premiéra. Tou bylo zpracování baletního evergreenu - Minkusova Dona Quijota.
Příležitost uvést známý příběh romantického rytíře smutné postavy na jeviště dostali nadmíru fundovaní a invenci nepostrádající lidé. Jmenovitě brněnský Jiří Kyselák, který choreografii a režii postavil na základech Maria Petipa a Alexandra Gorského, dirigent Petr Šumník pod jehož vedením hrál velmi jistě operní orchestr Moravského divadla (i přes mírná zaškobrtnutí v harfě a žesťové sekci) a o barevnou výpravu se postaral Josef Jelínek.
V první premiéře, která se konala 7. listopadu 2003 zazářil v ústřední dvojici Kitri a Basila manželský pár Valerij Globa a Monika Bernovská Globa. Oba dokázali, že precizně ovládají baletní techniku a dodávají inscenaci punc profesionality. Monika Bernovská uchvátila obecenstvo nekonečnými piruetami a širokou výrazovou paletou, Valerij naopak vysokými skoky i smyslem pro humor. Bezesporu velké nároky choreografa splnila tato dvojice na výbornou. Z dalších sólových rolí upoutali v cikánském tanci Luděk Mrkos a Dana Krajevská. Jako Tanečnice – Dryáda se představila Irina Popova Ostapenko a gracilním Amorem byla Tereza Holomková. Donem Quijotem je v jediné alternaci Vadim Tsepelev, zlotřilým Lorenzem Radan Hlubinka, Espadu skvěle tančí v několika výstupech Konstantin Soldatenkov. Komická úloha bohatého nápadníka Kitri – Gamacha – byla svěřena Vladislavu Nikolenkovi, který se v ní cítí příslovečně jako ryba ve vodě a obecenstvo svými pantomimickými kreacemi vysloveně baví.
Druhou premiéru (10.listopadu) tančili žáci Jiřího Kyseláka – Monika Zaherová a Michal Pimek, oba jsou novými sólisty Moravského divadla a po hlavních rolích v Labutím jezeře a tanečním muzikálu Edith-vrabčák z předměstí je čekal náročný úkol – Kitri a Basil. Nutno podotknout, že se svými výkony plně vyrovnali premiérovému večeru – přispěla k tomu i méně nervózní atmosféra a již klidný orchestr. Monika Zaherová má roli Kitri až obdivuhodně propracovanou a tak občasná zakolísání neubírají nic na jejím tanečním projevu. Pevnou oporou jí byl Michal Pimek jako Basil, výborný zvláště v partnerském tanci.
Amora tančila Simona Doubková, Tanečnici - Dryádu Lucie Hloužková. V obou premiérových večerech zazářil také baletní sbor, který dotvářel pravou španělskou atmosféru s použitím tamburín.
Ludwig Minkus: Don Quijote. Choreografie, nastudování a režie: Jiří Kyselák, výprava: Josef Jelínek, dirigent: Petr Šumník. Osoby a obsazení: Don Quijote: Vadim Tsepelev, Sancho Panza: Igor Ostapenko/Jaroslav Cenkl, Lorenzo: Radan Hlubinka, Kitri: Monika Bernovská Globa/ Monika Zaherová, Basil: Valerij Globa/Michal Pimek, Gamacho: Luděk Mrkos/Vladislav Nikolenko, Espada: Konstantin Soldatenkov, Dryáda: Lucie Hloužková/Irina Popova Ostapenko, Amor: Simona Doubková/Tereze Holomková, Cikáni: Luděk Mrkos/Vladislav Nikolenko, Dana Krajevská. Premiéra 7. listopadu 2003 ve Velkém divadle.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Metronome Prague ohlásil zvučná jména rapové scény
Metronome Prague, metropolitní hudební a společenská událost roku, proběhne 20. – 22. 6. 2024 ve zrekons celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 20. týden
Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek