zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Popelka highlight Australského baletu

Popelka

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Po rozpačité „Spící krasavici“ přišel Australský balet s titulem jiného „levelu“. 4. prosince zařadil na program baletních přenosů do kin svou originální Popelku skvící se slavnými jmény. V roce 2013 ji nastudoval přímo pro Australský balet současný nejuznávanější ruský choreograf Alexej Ratmansky a kostýmy a výpravu vytvořil neméně proslulý francouzský scénograf Jérome Kaplan.
Oba tvůrci se pohlédli zpět do minulosti, do doby, kdy Sergej Prokofjev skládal hudbu a nechali se inspirovat tehdejšími surrealistickými výtvarnými trendy.

Světničku, kterou Popelka poklízí, lze sice situovat do jakési historické pohádkové doby, kdyby ji nerušila růžová pohovka ve tvaru rtů, kohoutek na vodu u dřezu a velký pojízdný obraz Popelčiny zesnulé matky, před nímž Popelka často vzpomíná.
Do této „zešikmené“ pohádkové reality podniká divoké vpády Popelčina macecha a její trochu retardované dcery. Jejich nepřiměřenost, nepozornost, nepochopení situací, které je po celou dobu mocným zdrojem humoru, se projevuje jak surrealistickým vzezřením – předimenzovanými účesy, líčením a oděvy, když se šňoří na nadcházející ples, tak bravurními komickými eskapádami. Je až nepředstavitelné, k jakým pohybovým kombinacím dospěl Ratmansky v „karikování“ baletu na špičkách.

Popelka to nemá lehké nejen se sestrami a macechou - potíže ji působí i otec alkoholik, který se jen lehce mihne scénou. Má na své straně ale dobrou vílu s dlouhým nosem a brýlemi, která ji také přiměje k návštěvě plesu. Bílé plesové šaty jen s topem bez ramínek jsou vskutku nádherné, ale Popelka - Lana Jones v nich působí poněkud robustně a atleticky, což ještě vynikne v přítomnosti křehkého Prince (Daniel Gaudiello). Nicméně na tuto menší disproporci lehce zapomeneme zcela pohlceni jejich nádhernými pas de deux – např. seznámení na plese, milostné scény v parku. Pojí se v nich lyrika i humor, něžnost i ohnivost, gesta váhání, rozpačitosti, sympatií, zamilovanosti, naprostého okouzlení. Jejich poetičnost překypuje snad ještě větší mírou vynalézavosti než na opačném pólu v případě humoru. Úchvatně působí scéna v parku, kdy si Princ a Popelka vyznají lásku a kdy se stromy najednou promění ve výstražně tikající hodiny s oky, které Popelce ukazují, že je už nejvyšší čas odejít a že už byl tento čas vlastně překročen.

Na plese v zámku v kulisách připomínajícím záměrně malachitový sál v Sankt Petěrburku se sestry i macecha dopouštějí dalších trapností, které vyvolávají údiv u přítomných účastníků slavnosti a smích diváků v auditoriu – všechny tři prozrazují svůj neurozený původ, svou neohrabanost a obhroublost ve vysoké společnosti a nejsou „in“ - aristokratky mají na sobě kalhotové kostýmy a nikoliv plesové šaty. Když se nakonec přizpůsobí, je opět pozdě, protože teď už zase vládne móda plesových rób a tak to jde s nimi pořád dokola.
Poetická je rovněž pouť Prince za dívkou, které patří střevíček. Cestuje virtuálně po celé zeměkouli, lodí po moři, vlakem a nakonec autem podzimní alejí až se dostane ke své vytoužené a pohádka může skončit.
Tanečním hrdinou této pohádky se zdá být spíše Princ než trochu hřmotná Popelka, ale v souboru pravděpodobně není žádná jiná vhodnější tanečnice. Jak je u novátorských inscenací pravidlem, je třeba nejen mít dobrou taneční techniku ale i hrát a to se všem dařilo skvěle, jak dokazovaly detailní záběry kamery.
Kdo se nenechal odradit prvním přenosem z Austrálie, učinil dobře neboť Ratmanského „Popelka“ je nesporně highlight Australského baletu. Jaká bude Coppélie se zatím můžeme jen dohadovat nebo vyhledávat recenze, skutečně se to dozvíme v dubnu příštího roku.

12.12.2016 17:12:57 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 20 - sekce

DIVADLO

VČD v příští sezóně uvede sedm premiér

Dramaturgyně A. Zindulková Hlaváčková na zahajovací zkoušce

Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd celý článek

další články...

HUDBA

Zemřel Miroslav Imrich

Miroslav Imrich (Zdroj: www.imrichmusic.com)

Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Českým lvem oceněný dokument

Všechno dobře dopadne

Všechno dobře dopadne
Televizní premiéra Českým lvem oceněného dokumentu, který nahlíží na fascinující živo celý článek

další články...