zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Mezinárodní týdny tance 2004

Balet Praha Junior: Promarněné lásky

autor: Z webu   

Taneční centrum Praha – Konzervatoř o.p.s. uspořádalo ve dnech 9. a 11. ledna 2004 již 18. ročník festivalu Mezinárodní týdny tance. Kromě tanečních seminářů (s hosty z Ankary, Barcelony, Moskvy, Pécsi, Lódže, Brna, Bratislavy a Ostravy) a videoprojekcí uskutečnila dvě představení v Divadle ABC.
Na prvním večeru 9. ledna jsme viděli čtyři choreografie: La Wally Vlasty Schneidrové, zakladatelky a vedoucí tanečního centra, V mlhách šéfa baletu ND Petra Zuzky na hudbu Leoše Janáčka, Sen po kouskách Attily Egerháziho a Běžné případy Rui Horty z Portugalska.
Nejmuzikálnější a tím i nejtanečnější bylo bezesporu V mlhách. Příjemným překvapením byla tanečnice Kamila Madejová. Začínala jako čtyřletá v přípravce Tanečního centra a nesmírnou pílí se vypracovala na bezesporu přední sólistku Baletu Praha Junior.

Druhý večer 11. ledna 2004 se představily taneční konzervatoře, umělecké školy a centra a zahraniční hosté z Německa, Ruska a Slovenska. Všichni tanečníci zvládli taneční techniku dokonale, až se někdy zdálo, že tanec sklouzával do gymnastické skladby, ve které se choreograf snažil předvést co nejvíce technicky obtížných prvků, bohužel nezávisle na hudbě.
Např. technicky výborná Veronika Kornová v Improvizacích. Hudba je buď libovolně nastavovaná a vytvářená na počítači, nebo je tanec “sestaven“ a dodatečně k němu vybrána hudba, která může být samozřejmě zaměnitelná s jinou, protože to, co se odehrává v hudbě nekoresponduje s tanečním vyjádřením, což je na škodu. Svazuje to tanečně a muzikálně nadaného tanečníka jako je např. živelná a pohybově nesmírně nadaná tanečnice Jana Kekeňáková z Bralenu, která tentokrát od choreografa „nedostala“ prostor, a navíc neúnosnou délkou ztrácel divák zájem. Pokud choreograf „vychází“ z hudby, má už část práce hotovou, protože dobrý skladatel respektuje melodickou linku, hudební konstrukci díla, které má začátek, vrchol a závěr. To si bohužel někteří choreografové neuvědomují na škodu věci. Snaží se diváky šokovat, nebo někdy sdělovat tak niterné a skryté intelektuální pocity, že lidé odcházejí z představení s nedobrým pocitem, protože nepochopili … proč? Tak by tanec a balet na českých scénách mohl ztrácet zájem publika, což by bylo jistě na škodu.

Tradice tohoto tanečního festivalu vznikla v roce 1987, kdy v rámci oslav Dne tance byl uspořádán v divadle Disk třídenní festival komponovaných představení našich a zahraničních choreografií. V roce 1988 už to byl Mezinárodní týden tance, program byl rozšířen o výukovou část – denně probíhala od 9 do 18 hodin výuka tanečních technik, pro většinu studentů i pedagogů nedostupných a neznámých.

Mezinárodní týdny tance pokračují v dubnu - 10. dubna 2004 uvede ve Stavovském divadle premiéru Balet Praha junior a 11. dubna 2004 bude tamtéž hostovat Ballet Pésc.

19.1.2004 21:01:32 Eva Kulhánková | rubrika - Festivaly

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Festivaly

SpringTEEN Pražského jara, akční den pro náctileté

Milan Peroutka

V neděli 19. května proběhne v areálu Anežského kláštera v Praze první rodinný den v historii Mezinárodního hu ...celý článek


Lípa Musica přichází s pestrým programem

Jiří Pavlica

Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A ...celý článek


Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol

Magdalena Kožená (ZUŠ Open)

Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Re-connect Art 2024

Re-connect Art 2024

4. ročník festivalu performance a multimédií Re-connect Art pořádaný Nadací Prague Biennale se bude konat v te celý článek

další články...