zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Klavírista Jan Bartoš vydává svůj debut

Jan Bartoš (přebal alba)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Klavírista Jan Bartoš patří k nejvýraznějším představitelům mladé generace českých pianistů. Je držitelem doktorátu Akademie múzických umění v Praze a Professional Studies Certificate Manhattan School of Music v New Yorku. Byl posledním žákem legendárního klavíristy Ivana Moravce a proslulý rakousko-britský klavírista Alfred Brendel o něm napsal: „Jan Bartoš je jedním z mých nejpůsobivějších a nejzajímavějších mladých kolegů. Virtuozita se v něm snoubí s hlubokým přemýšlivým muzikantstvím.“
Supraphonským debutem Jana Bartoše je jeho nahrávka Mozartova Klavírního koncertu č. 20 d moll K 466, č. 12 A dur „a quattro” K 414, které realizoval ve spolupráci s Českou filharmonií, řízenou dirigentem Jiřím Bělohlávkem (K 466), a také Doležalovým kvartetem (K 414).

Mozart se pod rukama Jana Bartoše rozkrývá do nejhlubších vrstev architektury a v ní kódovaných emocí. On sám k Mozartově hudbě dodává: „Mnoho lidí vnímá Mozartovu hudbu velmi jednostranně – apollinsky čistě, světle a radostně. Přitom Mozart má ve svých skladbách všechny polohy včetně těch temných. Psychologie jeho skladeb je mnohovrstevnatá a rafinovaná – jeho hudba bývá v tomtéž okamžiku prostá i sofistikovaná, subjektivní i nadosobní, ironická i soucitná. Vnímám ji jako neustálou fúzi komedie a tragédie. Toto výrazové bohatství charakterizuje i dva koncerty uvedené na mé nahrávce. Koncert d moll má symfonické parametry, temnější charakter a je svou formou sevřený. Koncert A dur je naopak plný radosti a překypuje hudebními nápady.“
Jan Bartoš u příležitosti vydání nahrávky, kterou uskutečnil s Českou filharmonií, zavzpomínal na spolupráci s dirigentem Jiřím Bělohlávkem: „Jiří Bělohlávek k autorovi a dílu přistupoval vždy s velkou pokorou a neprosazoval svou osobnost. Patřil k těm vzácným hudebníkům, kteří ctí autorův zápis a stojí ve službě díla. Obdivoval jsem také jeho uměleckou poctivost – když jsme například společně s Českou filharmonií připravovali koncert na Smetanově Litomyšli, kromě dvou zkoušek a generálky s orchestrem jsme s panem dirigentem měli dvě několikahodinová setkání pouze u klavíru, kdy jsme diskutovali nad detaily naší interpretace. Tento přístup k hudbě je dnes ojedinělý.“ Mladý klavírista ke vzpomínkám na slavného dirigenta ještě dodal: „Na začátku června jsme hráli s Pražskou komorní filharmonií Dvojkoncert Bohuslava Martinů na festivalu v Poličce. Bylo to tři týdny před odchodem Jiřího Bělohlávka a byl to jeho poslední koncert. Budu mu navždy vděčný za jeho podporu a za to, co jsem se od něj mohl naučit.“

21.8.2017 18:08:45 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zprávy

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov ...celý článek


FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek



Časopis 20 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 21. týden

Hercule Poirot a Agatha Christie

Kafka (1/6)
Jeden z největších spisovatelů 20. století ve víru tvorby, lásky i vnitřních démonů. Premiéra s celý článek

další články...