zvláštní poděkování
Volný.cz

Carmen na hladině Bodamského jezera

Carmen

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Georges Bizet: Carmen
Jedna z nejslavnějších oper světa v nastudování, které na scéně vybudované na hladině Bodamského jezera uvedl festival Bregenzer Festspiele 2017. Účinkují: G. Arquezová, D. Johansson, S. Hendricks, E. Tsallagova, S. Soules a další sólisté, Vídeňští symfonikové, Pražský filharmonický sbor (sbormistr L. Vasilek), provedení řídí P. Carignani. Režie Kasper Holten (Ve francouzském znění s titulky). Drama vášnivé lásky, žárlivosti a nečekané vraždy je obsahem Bizetovy Carmen, která paradoxně při své světové premiéře v roce 1875 propadla. Prý morálně pohoršovala tehdejší pařížskou společnost. Zásluhu na tom do jisté míry měla první francouzská představitelka Galli-Marié, která o světové premiéře doslova zvedla ze židlí pařížské obecenstvo v Salle Favart. Dnes opera patří mezi nejhranější vůbec. Přesto její skladatel Georges Bizet zemřel čtyři měsíce po prvním uvedení v Bougivalu na Seině s falešným vědomím, že je zcela neúspěšný autor. Bylo mu pouhých 37 let.

Toto osudové hudební drama s vynikající francouzskou mezzosopranistkou Gaelle Arquezovou v titulní roli můžete sledovat v záznamu z operního festivalu Bregenzer Festspiele 2017, jehož klíčové inscenace se vždy odehrávají na důmyslné konstrukci umístěné přímo na Bodamském jezeře. Režisérem představení byl Kasper Holten, výpravu navrhl Es Devlin, hudebně dílo nastudoval dirigent Paolo Carignani. Není bez zajímavosti, že součástí interpretačního týmu byl Pražský filharmonický sbor, který vede Lukáš Vasilek.
Původně mělo dílo mluvené dialogy; až od vídeňského uvedení jsme dodnes většinou uvyklí slýchat plně prokomponovanou operu, kterou hudebně upravil Bizetův žák Ernest Guiraud. Doboví francouzští kritici nepřijali Carmen vlídně, protože nesplnila jejich očekávání. Jedni si přáli zpěvohru v „auberovském“ duchu, jiní pod vlivem Wagnera očekávali závažné „massenetovské“ drama. Jediný německý filosof Friedrich Nietsche pochopil ihned dokonalý tvar tohoto jevištně vděčného kusu a řadil ho vysoce nad hudební dramata svého bývalého přítele Richarda Wagnera. Přímo o Carmen píše: „Žádná Senta, která se rovná Sentimentalita! Ale láska jako osud – cynická, nevinná, hrozná – a právě v tom ryzí! Láska, která obsahuje válku a smrtelnou nenávist obou pohlaví!“
Vysílání: 24.2., 20.20 hod., ČT art

17.2.2020 11:02:00 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 28 - rubriky

Archiv čísel

reklama

LSS 2020

Články v rubrice - Z éteru

Polská krev režiséra Filipa

Polská krev

O. Nedbal: Polská krev
Klasická opereta o tom, jak opravdová láska zachrání zhýralého bonvivána před bankro ...celý článek


Pavel Černoch v titulní roli na Bodamském jezeře

Pavel Černoch (Amleto)

Amleto
Tenorista Pavel Černoch v titulní roli adaptace Shakespearova Hamleta z Bregenzer Festspiele na Boda ...celý článek


BBC Proms 2018

BBC Proms 2018 (2/2)
Závěrečný koncert největšího a nejdelšího svátku klasické hudby. Účinkují kanadský bar ...celý článek


Baletní tipy: Pneuma a Korzár

Korzár

Carolyn Carlson: Pneuma
Fenomenální představení baletního souboru Národní Opery v Bordeaux. Francouzský dok ...celý článek


Hudební tipy 28. týden

Legenda jménem Kubelík

Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu syna Rafaela a otce Jana, významného h ...celý článek



Časopis 28 - sekce

DIVADLO

Slavná divadelní hra Marat-Sade

Marat-Sade

Britský filmový přepis slavné divadelní hry o názorovém střetu dvou velkých osobností francouzské historie (19 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Galerie Uffo vystavuje sochařská díla

PRSO NEBO BOJ?!

Galerie UFFO v Trutnově představuje návštěvníkům tvorbu Markéty Korečkové a Jána Macka. Výstava nese název PRS celý článek

další články...