zvláštní poděkování
Volný.cz

Klasicismus a Čtvero ročních dob

Čtvero ročních dob

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Období hudební historie: Klasicismus (2/2)
O stylu, který odráží ve svých formách myšlenky osvícenství, dobu revolucí a napoleonských válek. Hovoří T. Hampson, K. Palm, H. Fritsch, R. Jacobs, M. Haselböck, D. Damrau, W. Reicher a další. Režie Henrike Sandnerová. Slavná období klasické hudby – 400 let evropské historie: baroko, klasicismus, romantismus, moderní hudba – každou epochu charakterizuje svébytný zvuk. Vydáme se s diváky na toulky hudební historií a společně s hvězdami klasické hudby budeme objevovat, jak geniální skladatelé a velké myšlenky, války a revoluce, vášeň a národní hrdost proměňovali hudební jazyk. Jeden skladatel zastínil všechny ostatní ještě za svého života: Wolfgang Amadeus Mozart. Enfant terrible, radikální a nepřizpůsobivý hitmaker své doby. Mozart je kultovní postava, superhvězda, jakou hudební svět dosud neviděl. Provokuje, boří veškerá zavedená pravidla, chová se jako démon. Na koncertech hraje příležitostné skladbičky, které šlechtickému publiku berou dech. To jediné, co Mozart respektuje, je jeho vlastní genialita, kterou dává najevo s ostentativní dávkou marnivosti. Mezi operami Figarova svatba a Cosi fan tute na libreta Lorenza da Ponteho přichází opravdový trumf: opera oper Don Giovanni. Vypráví příběh aristokratického donchuána, který nesvádí jen jednu služtičku, ale každou sukni, která mu přijde do cesty. Premiéra se koná roku 1787 v Praze. Je to nepochybně Mozartovo nejpolitičtější dílo. Už nezobrazuje jen milostné hrátky a důvěrnosti, ale zcela otevřeně pojednává o sexu a zradě. Šlechtické obecenstvo od takové troufalosti nemůže odtrhnout oči.
Vysílání: 03.8., 22.20 hod., ČT art
Opakování: 05.8., ČT art

Čtvero ročních dob
Sir Simon Rattle řídil u příležitosti 50. výročí Londýnského symfonického orchestru proslulé oratorium Josepha Haydna, zobrazující proměny roku (2016). V koncertní síni Barbican Hall účinkovali: M. Ederová – soprán, A. Staples – tenor, F. Boesch – baryton a Londýnský symfonický sbor se sbormistrem S. Halseym. Režie Rhodri Huw (V původním znění s titulky). Stárnoucí, životními zvraty zocelený Joseph Haydn se rozhodl zkomponovat oratorium Čtvero ročních dob na základě velkého úspěchu svého předchozího kantátového díla Stvoření (Die Schöpfung), které se po své premiéře v roce 1798 stalo velice populární a během krátké chvíle zaznělo po celé Evropě. Libreto k nové vokální skladbě napsal rakouský šlechtic baron Gottfried van Swieten, který byl vlivným podporovatelem W. A. Mozarta. Vyšel přitom z výňatků rozsáhlé anglické básně The Season Jamese Thomsona. Říká se, že Čtvero ročních dob zajistilo Haydnovi místo v pantheonu takových osobností jako byli Tizian, Michelangelo a Turner, Mann a Goethe, Verdi, Janáček a Stravinskij. Ti všichni měli vzácný dar, že ve stáří dokázali rozvinout tu nejnápaditější odvážnou invenci. Obdobně jako u Stvoření se počítalo s tím, že nové oratorium inspirované proměnami roku se bude moci provádět ve dvou jazycích – němčině a angličtině. Haydn byl totiž velice populární v Anglii, zejména po svých dvou dlouhodobějších návštěvách ostrovní říše, během nichž vznikly proslulé a často uváděné Londýnské symfonie. Tvůrčí proces byl pro Haydna obtížný vzhledem k jeho zhoršujícímu se zdraví a také proto, že Swietenovo libreto bylo literárně dosti komplikované. Vy je uvidíte a uslyšíte v českém překladu s podtitulky. Obdobně jako Stvoření mělo oratorium Čtvero ročních dob dvojí premiéru: první se uskutečnila pro šlechtu, která dílo financovala, ve Schwarzenberském paláci ve Vídni 24. dubna 1801 a druhá, veřejně přístupná v sále vídeňské Reduty v druhé polovině května téhož roku. Vy budete sledovat jeho provedení v londýnské Barbican Hall z roku 2016, kdy Londýnský symfonický orchestr a sbor řídil jeho nový, tehdy ještě designovaný šéfdirigent Sir Simon Rattle (bývalý šéf Berlínských filharmoniků) u příležitosti 50. výročí založení tohoto světoznámého symfonického tělesa. V hvězdném mezinárodním sólistickém obsazení se představili sopranistka Monika Ederová, tenorista Andrew Staples a barytonista Florian Boesch.
Vysílání: 04.8., 00.55 hod., ČT art

30.7.2020 17:07:51 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 39 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Majitelé klíčů (NdB)

Články v rubrice - Z éteru

Hope for Prague a Česká filharmonie

Daniel Hope (Hope for Prague)

Prague Sounds Again: Hope for Prague
Britský houslista Daniel Hope zahraje na unikátní plovoucí scéně přímo ...celý článek


Je nám ctí... Václav Neumann – 100 let

Václav Neumann – život dirigenta

Etuda o zkoušce
Filmová studie práce dirigenta Václava Neumanna, jehož 100. výročí narození si v těchto dne ...celý článek


Tančíme: Tohle je moje tělo 3

Tančíme: Tohle je moje tělo (3/6)
Jak tedy má vypadat tanečníkovo tělo a jakou roli hrají při tanci tělesné ...celý článek


Nejúžasnější koncertní sál světa

Nejúžasnější koncertní sál světa

Nejúžasnější koncertní sál světa
Labská filharmonie v Hamburku je mistrovským dílem architektů, stavařů a a ...celý článek


Tančíme a Josephine Bakerová

osephine Bakerová

Tančíme: Všichni na scénu (4/6)
Skupinový tanec může být součástí baletního představení, doprovázet popový ...celý článek


Dokument o skladateli Charlesovi Ivesovi

Charles Ives (Nezodpovězený Ives)

Nezodpovězený Ives
Hudební dokument o americkém skladateli Charlesovi Ivesovi. Režie Anne-Kathrin Peitz. Po ...celý článek


MTF Zlatá Praha z Nové scény Národního divadla

Pavel Černoch a jeho hosté

Pavel Černoch a jeho hosté
Přímý přenos slavnostního zahajovacího koncertu letošního 57. MTF Zlatá Praha z ...celý článek



Časopis 39 - sekce

HUDBA

Soundtrack z filmu Karel

Přebal alba

Celovečerní dokumentární film o Karlu Gottovi nazvaný prostě Karel přináší pohled na život populárního zpěváka celý článek

další články...