Popelka v trochu ošlapaných střevíčkách
autor: Z webu
Ohromný střevíc na oponě nenechal nikoho na pochybách - balet Popelka S.S. Prokofjeva se však přece jen liší od naší známé pohádky o třech oříškách. Jeho základem je francouzská Popelka - Perraultova Cindarella, podle níž napsal Nikolaj Volkov libreto. Plesové šaty a střevíčky nevypadnou z kouzelných oříšků, ale opatří je jako odměnu za dobrý skutek čarovná stařenka - dobrá víla. Pavel Šmok a šéf baletu Státní opery Praha Pavel Ďumbala dodrželi v novém nastudování ve své podstatě Prokofjevovu partituru, rozdělili však balet na dvě dějství. Provedli také určité úpravy v tradičním libretu a balet postavili na poměrně technicky obtížné choreografii.
V prvním jednání v komických výstupech zlých nevlastních sester a macechy, v Popelčině tanci s koštětem, v přípravách na bál poznáváme "šmokovský" rukopis - i když v trochu rozvleklém tempu, které jakoby se ještě zpomalilo v tradičně pojatém obraze ze zámeckého plesu. Příjemné zpestření nekonečných dvorských ceremonií přináší vpád vyšňořené macechy s dcerami a komické vsuvky dvorního šaška. Konečně dorazí princ a poté také myší spřežení s Popelkou.
Popelka (Lucie Holánková) se zde v klasických špičkových pasážích pohybuje s menší bravurou než ve šmokovských partiích "naboso", a tak se i přes její hvězdný zjev zdá být hvězdou zámeckého plesu svým výkonem spíše princ (Ondřej Novotný).
V druhém dějství opět převažuje svěží komické aranžmá - macecha s dcerami při zkoušení ztraceného střevíček, šťastná Popelka po návratu z plesu. Vrcholem celé inscenace je závěrečná scéna, kdy máme možnost užít si tance v krásných pasážích dueta zamilovaného páru - prince a Popelky, kteří nakonec společně stoupají po zámeckém schodišti, aby "žili štastně až do smrti".
Pohádka je zasazena do scény vytvořené Karlem Glogrem (kostýmy Roman Šolc), ve které se střídají venkovská světnice s prostředím zámku, přechody se dějí také pomocí projekce pohybu a kouzelné proměny naznačují světelné efekty pomocí modrého osvětlení. Scéna zůstává pozadím pro taneční děj. Děti ale určitě zaujme žebřiňák, kterým odjíždí na ples macecha s dcerami a myší spřežení, které do zámku veze Popelku.
V rolích pohádkových postav se představili tanečníci baletu Státní opery Praha a Pražského komorního baletu, který je jeho součástí. Vedle Popelky a prince vynikli nejvíce v komických rolích Milan Boček jako Macecha, Iva Provazníková a Anna Ščekalová jako Zlé sestry, dále David Stránský jako Šašek, Petr Kolář jako Otec Popelky i ostatní.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o celý článek