zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Je nám ctí... Jacques Offenbach

Offenbachovské šílenství

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Offenbachovy povídky
Dokument o životní pouti a tvorbě pařížského krále operety 19. století. Režie Reiner Moric (Premiéra). Francouzský skladatel německého původu Jacques Offenbach (1819–1880) se ve skutečnosti jmenoval Jakob Eberst. Byl synem synagogálního kantora v Kolíně nad Rýnem, což se dle klezmeru (hudební žánr světské židovské hudby) promítlo do jeho tvorby. Jeho otec pocházel z Offenbachu nad Mohanem a podle jména jeho rodiště přijal komponista později pseudonym. Roku 1833 se usadil v Paříži, kde krátce studoval na konzervatoři violoncello a soukromě skladbu u Halévyho. Stal se violoncellistou pařížské Opéra comique, hrál v různých salonních kapelách. Skládal valčíky a jinou taneční hudbu, pro vlastní divadlo Bouffes-Parisiens i jednoaktové divadelní kusy, například Le mariage aux laternes (Svatba při lucernách). Aby své operety odlišil od hudebně méně kvalitní produkce, označil je výrazem opéra bouffon, doslovně šaškovská opera. Roku 1858 vznikla první Offenbachova celovečerní zpěvohra tohoto typu Orfeus v podsvětí, v níž parodií mytologických postav podal sžíravou satirickou kritiku Druhého francouzského císařství. Následovaly další bouffonerie, jimž se upřímně smálo tehdejší publikum. Jsou to Krásná Helena, Modrovous, Pařížský život, Velkovévodkyně z Gerosteinu, Robinson Crusoe, Perikola a mnohé další. Zkomponoval přes sto jevištních skladeb. V polovině sedmdesátých let 19. století podnikl úspěšný zájezd do Spojených států amerických. Po návratu zaznamenaly z nových hudebně dramatických děl velký úspěch opereta Madame Favarte a fantastická lyrická opera Hoffmannovy povídky, jejíž premiéry se nedožil.
Vysílání: 15.5., 20.15 hod., ČT art

Offenbachovské šílenství
Revuální kabaret z Folies Bergere s nejznámějšími melodiemi krále pařížské operety. Zpívají mladí špičkoví francouzští pěvci. Režie Julien Faustino. Šustivé volánky froufrous, kankán a bezuzdné dovádění v proslulém pařížském kabaretu Folies Bergere s melodiemi krále operety – to vše se vejde pod francouzský název La Folie Offenbach. Ve scénách z Krásné Heleny, Orfea v podsvětí, Dcery plukovního tambora, Jenovéfy z Brabantu, Perikoly, Velkovévodkyně z Gerolsteinu a Pařížského života zpívají a tančí Tatiana Probstová, Mélanie Boisvertová, Valentine Lemercierová, Sébastien Droy, Florian Laconi, Rémy Mathieu, Jean-Luc Ballestra a řada dalších mladých francouzských pěvců společně s rozpustilými tanečnicemi z Moulin Rouge. Sbor Ensemble Fiat Cantus a Normandský operní orchestr z Rouenu řídí Didier Benetti. Neuvěřitelné melodické poklady, mnohdy neprávem opomíjené, vás přenesou do radostného, barvitého, tak trochu ztřeštěného světa Jacquesa Offenbacha (1819–1880), od jehož narození uplynulo v roce 2019 plných dvě stě let. Tento francouzský skladatel německo-židovského původu byl violoncellistou, divadelním ředitelem, autorem cellových a orchestrálních skladeb, písní, a zejména více než stovky hudebně-dramatických děl. Mnoho z jeho prací zůstává i dnes v repertoáru světových hudebních divadel.
I přes svůj německý původ je Offenbach považován za skladatele ryze francouzského. A to nejen díky jazyku svých děl, ale zejména proto, že dokonale vstřebal francouzský esprit a konečně i vzhledem k své obrovské lásce k Paříži, kde prožil skoro celý svůj život a kde také zemřel.
Poslední tři roky života věnoval svému nejzásadnějšímu dílu, Hoffmannovým povídkám (Les Contes d'Hoffmann) na fantastické náměty podle německého básníka E. T. A. Hoffmanna. Toužil tuto svou jedinou velkou operu (grand opéra) ještě spatřit na jevišti. Bohužel čtyři měsíce před premiérou zemřel. Z této zpěvohry uslyšíte nejen proslulou legendu o Kleinzachovi a Dapertuttovu árii o zářivém diamantovém prstenu, ale také slavnou benátskou Barkarolu přednášenou duem ženských hlasů.
Vysílání: 15.5., 21.10 hod., ČT art

3.5.2021 13:04:13 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hra, která se zvrtla (MdB)

Články v rubrice - Z éteru

Super Diva – Síla osudu

Síla osudu

Super Diva – Síla osudu (11/13)
Operní diva Catarina Molderová se zamýšlí nad původem Verdiho tragick ...celý článek



Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Štíři z února na jevišti Studia DVA

Miroslav Krobot a Marika Šoposká (Štíři z února)

Autorský divadelní projekt Miroslava Krobota a Mariky Šoposké představilo divadlo Studio DVA poprvé divákům v celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Antologie Krvavý Žižkov

Přebal knihy

Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek

další články...