zvláštní poděkování
Quantcom.cz

G. Rossini a Janáček Brno

G. Rossini

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Po stopách slavných skladatelů: G. Rossini
Skladatel nezapomenutelných operních melodií, milovník dobrého jídla a pití, znalec žen a krásného zpěvu. Scénář Alain Duault. Režie Franck Chaudemanche. Italský operní skladatel Gioacchino Rossini (1792–1868) pocházel z muzikantské rodiny v Pesaru. Ve dvanácti letech začal komponovat. Jeho prvními vzory ve skladbě se stali Joseph Haydn a zejména W. A. Mozart, jejichž partitury z vlastní píle studoval. Kompozici se vyučil na boloňském Liceo musicale. Jako operní skladatel debutoval v Benátkách hudební fraškou Manželství na směnku, kde rozhodného úspěchu dosáhl později až operou seria (vážnou) Tancredi, hlavně však buffou (komickou) Italka v Alžíru. V roce 1815 přistoupil na smlouvu s neapolským impresáriem Domenicem Barbajou, jemuž se zavázal napsat dvě zpěvoherní díla za rok. Jeho nejslavnější opera Lazebník sevillský neměla kupodivu při světové premiéře úspěch, což zapříčinily intriky jeho konkurenta Giovanniho Paisiella, jenž napsal již dříve zpěvohru na obdobný námět. V neapolském údobí vznikly z vážnějších prací opera seria Otello, buffa Popelka (La Cenerentola), starozákonní drama Mojžíš v Egyptě a anglickými dějinami inspirovaná Jezerní panna (La donna del lago). Oženil se tu i s místní primadonnou Isabellou Colbranovou, která byla o několik let starší.
V pařížském období se pak Rossini proslavil korunovační operou Cesta do Remeše, kterou novodobě objevil Alberto Zedda, a revolučním Vilémem Tellem. Ten se stal vzorem pro výpravnou velkou francouzskou operu reprezentovanou G. Meyerbeerem. Během dvaceti úvodních kompozičních let napsal Rossini téměř 40 oper, ve zralém věku však spíše odpočíval. Podle dobových svědectví se věnoval krásným ženám a vaření. Pro své obveselení komponoval už jen různé instrumentální a vokální drobnosti plné muzikantského humoru. Shromáždil je ve sbírce Hříchy stáří (Péchés de vieillesse).
Vysílání: 24.1., 22.30 hod., ČT art
Opakování: 29.1., ČT art

Janáček Brno 2018
Program hudebně divadelního bienále byl věnován 100. výročí vzniku Československé republiky a kompletnímu uvedení Mistrova operního díla (2018). Bienále mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2018, jehož 6. ročník se konal od 17. listopadu do 5. prosince, zaznamenalo za dobu svého trvání velké úspěchy v celosvětovém kontextu. Tento festival byl rekordní svou návštěvností (13 278 platících diváků z více než 30 zemí světa, což představuje více než 95% průměrnou návštěvnost). O velmi kladném přijetí diváky i odbornou veřejností svědčí i prestižní ocenění The International Opera Awards, které festival obdržel na slavnostním vyhlášení 29. dubna 2019 v Londýně. Šestý ročník byl zahájen otevřením rekonstruovaného Janáčkova divadla a novou inscenací režiséra Jiřího Heřmana mistrova filozoficky zralého díla Příhody lišky Bystroušky. Vysílala ji Česká televize na svém kanálu ČT art v roce 2019. Postupně bylo během brněnského svátku hudby uvedeno celé Janáčkovo hudebně dramatické dílo, včetně raných zpěvoher Počátek románu, Šárka a baletu Rákoš Rákoczy. Soubor Velšské národní opery přišel s nastudováním Z mrtvého domu v režii Davida Pountneyho. Pro komorní koncerty byla využita také slavná vila Tugendhat, kde s klavíristou Martinem Kasíkem vystoupili pěvci Václava Krejčí Housková a Tomáš Král. Na klavírním recitálu z Janáčkovy tvorby účinkoval britský skladatel Thomas Ades, jehož opera Powder Her Face byla uvedena v Brně v roce 2016 a jeho Bouře podle Shakespeara měla světovou premiéru v newyorské Metropolitní opeře.
Hlavním cílem festivalu je připomenutí a další rozvoj uměleckého odkazu celosvětově uznávané skladatelské osobnosti Leoše Janáčka. Základní dramaturgickou linii tvoří inscenace především Janáčkových oper předních scén ze zahraničí a České republiky, konfrontace pojetí Janáčkova díla významnými uměleckými osobnostmi. Festival pravidelně uvádí inscenace předních světových režisérů, jako jsou např. Robert Carsen, Robert Wilson, Harry Kupfer, Calixto Bieito, Kornél Mundruczo, David Radok, a spolupracoval s významnými dirigenty jako Sir Charles Mackerras, Jiří Bělohlávek, Tomáš Hanus, Tomáš Netopil a další, čímž je v podmínkách České republiky jedinečný.
Vysílání: 24.1., 01.35 hod., ČT art

17.1.2022 10:01:29 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Předplatné 2022/2023

Články v rubrice - Z éteru

Nižinský a Rok na dedine

Nižinský

Nižinský
Génius nebo šílenec? Americký životopisný film o jednom z největších tanečníků dvacátého století ( ...celý článek


Basbarytonista Bryn Terfel v titulní roli komické opery

Don Pasquale

G. Donizetti: Don Pasquale
Velšský basbarytonista Bryn Terfel v titulní roli tříaktové komické opery o podv ...celý článek


Opery: Osud a Lancelot

Osud (NdB)

Osud
Slzy tvé až v dlaních přelévat… Opera Leoše Janáčka v režii Roberta Carsena a nastudování Národn ...celý článek



Časopis 20 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

České filmové tipy 20. týden

Jiří Mádl (Konfident)

Konfident
Jiří Mádl v hlavní roli příběhu o radioamatérovi, který se stal rukojmím své doby. Koprodukční sn celý článek

další články...