Pražské jaro přilákalo více než 24 tisíc posluchačů
autor: Petra Hajská
zvětšit obrázekJiž 78. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro byl završen v pátek závěrečným koncertem s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem a dirigentem Christophem Eschenbachem. Na 48 koncertů, master class, diskusí i filmových projekcí zavítalo více než 24 tisíc posluchačů. Průměrná návštěvnost činila 90 % a tržby z prodeje vstupenek dosáhly 25,1 mil. Kč. „Nesmírně nás těší, že se trendy prodeje vstupenek vrátily na před-covidovou úroveň a jsme svědky vyprodaných sálů. Přičítáme to skutečnosti, že diváci jsou schopni ocenit opravdovou kvalitu a po dvou letech opět touží po mimořádných koncertních počinech, které uslyší jen na Pražském jaru,“ říká ředitel festivalu Pavel Trojan.
Tradičně týden před zahájením festivalu začala interpretační soutěž Pražské jaro s hvězdně obsazenými mezinárodními porotami. Vítězem trombonové kategorie se stal Portugalec Gonçalo Nova, historickým prvním vítězem v kategorii viola je Sào Soulez Larivière z Francie. Příští rok vyzve soutěž mladé houslisty a hornisty.
O mimořádné otevření festivalu se postaral Orchestr Velšské národní opery se svým šéfdirigentem Tomášem Hanusem. Jejich Má vlast byla podle kritiky „imaginativní, lyrická a roztančená, vyprecizovaná do ryze hudebních obrazů, které jako by doprovázely tušenou a možnou „operní“ vizualizaci.“ Kromě Tomáše Hanuse představil svou spolupráci se „svým“ zahraničním orchestrem, Essenskými filharmoniky, i dirigent Tomáš Netopil.
Rezidenční umělec festivalu Antoine Tamestit, který byl rovněž předsedou poroty violové soutěže, se představil na čtyřech různých koncerty v Rudolfinu a Anežském klášteře. Vystoupil po boku ostatních porotců ale také jako sólový hráč na koncertech s klavíristou Cédricem Tiberghienem a houslistkou Isabelle Faust. Jedním z vrcholů festivalu byla nepochybně jeho spolupráce s dirigentem Klausem Mäkeläm a Českou filharmonií. Mladý finský umělec, designovaný šéfdirigent amsterdamského Royal Concertgebouw Orchestra, zanechal v Praze svým provedením Schnittkeho Violového koncertu a Mahlerovou Symfonií č. 1 obrovský dojem jak u nadšeného publika, tak samotného orchestru.
Očekávání vrchovatě naplnil i Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks s britským dirigentem Danielem Hardingem, kteří se představili se Symfonií č. 7 Gustava Mahlera 115 let od její světové premiéry v Praze.
Nezapomenutelné zážitky připravili pěvkyně Magdalena Kožená s klavíristkou Mitsuko Uchidou, klavíristé Víkingur Ólafsson a Igor Levit nebo cembalista Jean Rondeau. Svědky světové premiéry skladby Eduarda Resatsche nazvané V plamenech jsme byli na koncertě PKF-Prague Philharmonia s ukrajinskou dirigentkou Oksanou Lyniv. O nadšení v Rudolfinu se postarala i o něco mladší dirigentka, Alena Hron, které patřil Debut Pražského jara.
Starou hudbu reprezentovaly v Česku debutující ansámbl Les Talens Lyriques s dirigentem Christophem Roussetem s novodobou premiérou hudby Royerova jednoaktového baletu Almasis. Dílo českého rodáka, barokního velikána Františka Ignáce Tůmy představil Czech Ensemble Baroque s kontratenoristou Andreasem Schollem.
Druhý víkend soudobé hudby Prague Offspring s rezidenčním ansámblem Klangforum Wien nabídl vedle hudby rezidenčního skladatele Georga Friedricha Haase také nová díla šestice českých skladatelů: Jany Vöröšové, Michaely Pálka Plachké, Matouše Hejla, Františka Chaloupky, Pavla Šabackého a Šimona Vosečka. Na základě přehrávky nových děl trojice studentů HAMU a JAMU vybralo Klangforum Wien a Pražské jaro skladatele Mateje Slobodu, aby napsal novou skladbu pro příští ročník Prague Offspring. Hudbu 20. a 21. století sebou přinesla také legenda americké hudby, skladatel a dirigent John Adams. I on, překvapivě, vystoupil v Praze vůbec poprvé.
Spolupráce s Národním divadlem přinesla festivalovou premiéru opery Armida Antonína Dvořáka v hudebním nastudování Roberta Jindry a v režii Jiřího Heřmana.
V rámci koncertního matiné zazářila mladá altistka Bella Adamová. Ti nejmladší umělci se stali předskokany zahajovacího koncertu, a to pod širým nebem v pražském parku Kampa, ve spolupráci s iniciativou ZUŠ Open. Na koncertě v kostele sv. Šimona a Judy nazvaném Salon ZUŠ zas dostali příležitost představit se stipendisté akademie MenArt.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A ...celý článek
SpringTEEN Pražského jara, akční den pro náctileté
V neděli 19. května proběhne v areálu Anežského kláštera v Praze první rodinný den v historii Mezinárodního hu ...celý článek
Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol
Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Festival queer divadelního umění WILD!
Poslední květnový týden zavítá do pražské Venuše ve Švehlovce mezinárodní festival WILD!, který představí soud celý článek
HUDBA
Petr Hapka – 80 let
Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Open House Brno otvírá město
V sobotu 18. května od 9. hodiny se začnou návštěvníkům festivalu architektury a urbanismu Open House Brno 202 celý článek