Orfeus v podsvětí v režii Barriea Koskyho
autor: Česká televize
zvětšit obrázekOrfeus v podsvětí
Naruby obrácená opereta o nesmrtelné lásce bájného pěvce a záletné Eurydiky ze Salcburského hudebního festivalu 2020. V režii Barriea Koskyho účinkují: J. Prieto, K. Leweková, M. Hopp, A. S. von Otterová, M. Beekman, M. Winkler a další. Vídeňské filharmoniky a pěvecký sbor Vocalconsort Berlin řídí Enrique Mazzola (Ve francouzském a německém znění s titulky). Operetní fanda režisér Barrie Kosky měl obrovský úspěch s Offenbachovým parodickým zpracováním orfeovského mýtu na Salcburském festivalu 2020. Kosky vytvořil magicky přesnou a vtipnou inscenaci s pestrými, výstředními kostýmy v zářivě opulentní výpravě s doslova ďábelskou choreografií. Pro mluvené dialogy nalezl působivě důmyslné řešení, jelikož nejsou přednášeny zpěváky. Pronáší je znamenitý německý herec Max Hopp v roli Johna Styxe (název podsvětní řeky), který předvádí „opravdový vokální zázrak“ (Neue Zürcher Zeitung) v hanswurstovském stylu.
Vynikající obsazení zaujme virtuosním zpěvem americké sopranistky Kathryn Lewekové v roli Eurydiky s „křišťálově čistou koloraturou a suverénně zazpívanými vysokými tóny“ (Salzburger Nachrichten), švédskou mezzosopranistkou Anne Sofie von Otterovou jako přísným Veřejným míněním, nebo australským basbarytonistou Martinem Winklerem jako bláznivým otcem bohů Jupiterem.
Pod přesnou taktovkou italského dirigenta Enriqua Mazzoly skýtají Vídeňští filharmonici „nádherný jiskřivý orchestrální zvuk“ (Frankfurter Allgemeine Zeitung). Podle New York Times je to „Ztřeštěná báječná show“.
Orfeus v podsvětí byl "poslední kartou", kterou vytáhl koncesovaný ředitel divadla Bouffes-Parisiens Jacques Offenbach, aby splatil dluhy, které ve vedení divadla narostly. Za pakatel prodal právo na vytištění celovečerní novinky nakladateli Heugelovi. Přípravy k světové premiéře také nebyly snadné: cenzura požadovala úpravy, aby se některé situace nedotkly císařského veličenstva Napoleona III., anonym hrozil skandálem, hlavní představitelka při generálce žádala tygří přikrývku, aby se dostala do patřičné nálady a Jacques F. Halévy odmítl být na plakátech s Hectorem Crémieuxem jako spoluautor libreta, protože právě povýšil na šéfa v nově zřízeném ministerstvu pro Alžír. Nicméně 21. října 1858 slavný večer nastal, kdy Offenbachův Orfeus v podsvětí prvně spatřil světlo světa. Přestože obecenstvo přijalo Offenbachovo dílo, hýřící vtipem, satirou a gejzírem nápadů, spontánně, rozpoutala se dravá polemika kritiků a hudebních teoretiků, protože skladatel s libretisty zesměšňovali do té doby tabuizované mýty – o nesmrtelném Orfeovi a nymfě Eurydice, kteří se podle tohoto výkladu nemohli vůbec vystát.
Vysílání: 04.11., 20.15 hod., ČT art
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Rok české hudby – Jan Kubelík
Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov ...celý článek
Portrét Milada Šubrtová
Medailon národní umělkyně Milady Šubrtové
Portrét jedné z nejvýznamnějších sopranistek české poválečné oper ...celý článek
Choreograf Miroslav Kůra výročí
Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
VČD v příští sezóně uvede sedm premiér
Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd celý článek
HUDBA
Max Barskih: Nést se na jeho hudební vlně
Dnes je Max Barskih jeden z nejoblíbenějších a nejžádanějších zpěváků nejen na ukrajinské hudební scéně. Vyrůs celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Švédské intimní drama Naděje
Naděje
Anja má krásnou rodinu, milujícího partnera i úspěšnou kariéru. Její život roztříští diagnóza rakovi celý článek