zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Vokální duo Kchun vydává nahrávku Stabat Mater

Martin Prokeš a Marek Šulc

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Pěvecké duo KCHUN vydává 23. listopadu novou hudební nahrávku. Tenorista Martin Prokeš a barytonista Marek Šulc připravili již v roce 2022 novinku v podobě světové premiéry úpravy díla Stabat Mater soudobého italského skladatele Marca Rosana s doprovodem violoncella, jehož partu se ujal Eduard Šístek. Nyní tento projekt vychází na CD. Jeho křest se uskuteční při příležitosti hudebně-tanečního nastudování tohoto titulu ve spolupráci s taneční skupinou Dekkadancers 23. listopadu od 19 hodin v Jiráskově divadle v České Lípě. CD bude dostupné v prodeji online na webu dua a také v elektronické distribuci na českých i globálních streamovacích platformách.

Vznik nové nahrávky je organickým vyústěním společného nadšení umělců z tvorby soudobého italského skladatele Marca Rosana. Jedním z jeho klíčových děl je zhudebnění textu latinské sekvence Stabat Mater, který vyjadřuje bolest Panny Marie pod Kristovým křížem. Skladbu napsal v roce 2004, původně pro kontratenor, smyčce a varhany, zcela otevřeně ve stylu napodobujícím barokní hudbu. Původní kompozice vznikla pro jednoho z nejlepších současných světových kontratenoristů Andrease Scholla, který se specializuje na interpretaci barokní hudby. Stabat Mater v podání Andrease Scholla a Australian Brandenburg Orchestra pod vedením Paula Dyera měla premiéru v únoru 2008 v australském Sydney a Scholl ji od té doby provedl nesčetněkrát po celém světě. V roce 2022 jí skladatel sám upravil přímo pro duo Kchun a violoncello. Kchun ke spolupráci vedle Eduarda Šístka, violoncellisty České filharmonie.

Vedle čistě hudební podoby, kterou zachycuje nová nahrávka, která vznikla na jaře letošního roku v kostele sv. Petra a Pavla v Prysku, v Libereckém kraji, a kterou nyní vydává spolek ARBOR, připravilo duo Kchun i unikátní hudebně taneční projekt, kdy ke spolupráci přizvalo progresivní taneční soubor Dekkadancers složený ze špičkových tanečníků evropských baletních scén.

„Nadšení a obdiv, který jsem pociťoval při prvním poslechu Stabat Mater Marca Rosana ve mně okamžitě evokovalo barokní hudbu. Brzy jsem si uvědomil, že jde o vyjádření napsané v barokním stylu, avšak současným autorem. Marco Rosano skladbu napsal na míru věhlasnému kontratenoristovi Andreasi Schollovi, jehož interpretace je neopakovatelná a strhující. Tímto okamžikem se začala psát nová kapitola v historii tohoto díla. Můj zápal pro tuto hudbu sdíleli i kolegové z umělecké rady festivalu Lípa Musica, a tak se otevřely dveře k tomu, aby hudba Marca Rosana zazněla na našem festivalu. To se naplnilo díky tanečnímu souboru Dekkadancers, který si tuto hudbu zamiloval a jeho umělečtí šéfové stvořili nádhernou choreografii. Jejich vystoupení na festivalu Lípa Musica bylo nezapomenutelné, i když stále s nahrávkou s hlasem Andrease Scholla,“ vzpomíná na genezi projektu tenorista a producent nahrávky Martin Prokeš a dodává: „Při dvou tanečních představeních v rámci festivalu jsme měli vzácnou příležitost se osobně se skladatelem setkat. A právě v té chvíli jsem našel odvahu vyslovit své přání: upravit tuto skladbu pro naše duo Kchun, jehož jsem zakládajícím členem společně s barytonistou Markem Šulcem. Na naši žádost jsme dostali kladnou odpověď, a tak jsme se během pandemie covidu-19 uzavřeli v prostorách hejnického kláštera a začali zkoušet Stabat Mater. Pro náš projekt jsme zvolili spojení dvou lidských hlasů s violoncellem, nástrojem, jenž svým hlasem tak dokonale ladí s tím lidským. K tomuto úkolu jsme si přizvali talentovaného violoncellistu Eduarda Šístka, člena České filharmonie. Bylo to, jako by se naše umělecké cesty setkaly a spojily se v jedinečný celek. Tento okamžik byl korunován na premiéře festivalu Lípa Musica. Cesta k nahrávání se stala logickým vyústěním této hudební pouti.“

Skladatel Marco Rosano se narodil v Turíně v roce 1964 a od roku 1995 žije v Belgii. Jeho tvůrčí paleta je velice pestrá – jak v hudebních žánrech (klasická a elektronická hudba, popmusic, filmová a reklamní hudba), tak v různých rolích (skladatel, hráč, aranžér, producent). Během své kariéry se věnoval filmové kompozici, reklamním znělkám, dětským ukolébavkám a popmusic. Zastává názor, že existuje jen jedna hudba, která k nám promlouvá, dokáže zprostředkovat emoce, energii a život, a zkoušení jejích různých podob je obohacující. Největší vášní je však pro Rosana přece jen hudba klasická. „Stabat Mater je jedním z jeho stěžejních děl, a to v obou verzích. Skladba stojí zcela podle barokního principu na fundusu bassa continua, zcela rovnocenného zpěvním hlasům. Barokní basso continuo představoval basový melodický nástroj (violoncello, violone, viola da gamba, fagot nebo jejich kombinace) a akordický doprovodný nástroj (cembalo, varhany, loutnové drnkací nástroje). V Rosanově kompozici je bas koncentrován do svébytného partu violoncella. Nad ním se prolínají dva vokální party, homofonicky i polyfonicky, vždy v duchu emoce a obsahu zpívaného textu dané části. Zdaleka však nejde o nápodobu baroka ve všech ohledech – Rosano nás nenechává na pochybách, v jaké době skladba vznikla. Mnohé harmonické postupy i originální tektonika celku jsou zcela současné. Stabat Mater vrcholí homofonní, smířlivou katarzí v závěrečné části Quando corpus, až jakýmsi popěvkem, vyjadřujícím pozitivní rozuzlení: … dopřej, aby duše směla vejít v ráje království,“ uvádí v popisu skladby pro booklet nahrávky muzikoložka Lucie Maňourová.

Pěvecké duo Kchun vzniklo v roce 2016. Tenorista Martin Prokeš a barytonista Marek Šulc navázali na své předchozí umělecké zkušenosti a spolupráci, zejména v rámci renomovaného souboru Schola Gregoriana Pragensis, a vydali se vlastní originální cestou. Výjimečné souznění svých hlasů prezentují ve zcela unikátních autorských projektech, kde kombinují starou i soudobou hudbu a nevyhýbají se ani použití videoartových prvků či živé kresby světlem ve spolupráci s renomovanými vizuálními umělci. Úspěšnou kariéru dua Kchun odstartoval projekt Purgatio, který nabídl neotřelý pohled na Danteho Božskou komedii s využitím gregoriánského chorálu, renesanční polyfonie, recitace a kresby světlem. Věčný příběh života a smrti, moudrosti a pokory prezentovalo duo Kchun na mnoha tuzemských i zahraničních koncertních a festivalových pódiích. V roce 2022 připravil KCHUN novinku v podobě světové premiéry úpravy díla Stabat Mater soudobého italského skladatele Marca Rosana s doprovodem violoncella. V letošním roce nově tento projekt duo rozšířilo o spolupráci s taneční skupinou Dekkadancers a uvádí jej v hudebně-taneční podobě. Duo KCHUN je mimořádným objevem na současné klasické scéně díky důrazu na čistou formu hlasového projevu a výjimečnou dramaturgickou objevnost.

„Nyní je Stabat Mater natočeno na naší nové nahrávce, a za to bychom rádi poděkovali autorovi, který pro nás dílo upravil a Spolku pro duchovní kulturu Arbor, který nám umožnil realizovat v pořadí již druhou nahrávku. Rovněž bychom rádi vyjádřili vděk našim podporovatelům, zejména rodině Tichých, Libereckému kraji, Státnímu fondu kultury ČR, truhlářské dílně Paikea a společnosti SVS. S velkou pokorou a rozechvěním bychom Vás rádi pozvali k poslechu naší nové nahrávky s upřímným přáním, aby Vám tato hudba přinesla stejnou míru naplnění, jakou přináší nám během interpretace,“ uzavírá Martin Prokeš.

V prodeji od 23. listopadu k zakoupení ve fyzické podobě při objednávce přes webové stránky dua www.kchun.cz a dále bude dostupná na Supraphonline a dalších globálních streamovacích platformách.

21.11.2023 17:11:17 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 09 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bílá voda (MdB)

Časopis 09 - sekce

HUDBA

Saxon - Hell, Fire And Damnation

Přebal alba

Britská heavymetalová skupina Saxon byla založena v roce 1977 v South Yorkshire. Skupinu založili zpěvák Biff celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Carlos Reygadas: Přítomnost

Z přebalu knihy Přítomnost

V knize Přítomnost, která právě vychází v Nakladatelství AMU, přichází výrazný mexický režisér Carlos Reygadas celý článek

další články...