Lacrimae věnované dílu J. D. Zelenky

autor: Supraphon
zvětšit obrázekTomáš Šelc, renomovaný interpret kantátové a oratorní hudby 18. – 20. století, romantických písní i opery vydává své supraphonské debutové album Lacrimae, věnované dílu Jana Dismase Zelenky. Tento pozoruhodný projekt vznikl ve spolupráci s významným souborem Collegium Marianum a jeho uměleckou vedoucí flétnistkou Janou Semerádovou. Album Lacrimae vychází na CD i v digitálních formátech. Tomáš Šelc, který spolupracuje s předními orchestry a dirigenty, jako jsou Bamberger Symphoniker, Budapest Festival Orchestra, Orchestre National des Pays de la Loire, Collegium 1704, Collegium Vocale Gent a Taverner Consort, našel své nejbytostnější místo právě v hudbě českého skladatele vrcholného baroka Jana Dismase Zelenky.
„Zelenkovo dílo vnímám jako fascinující most mezi barokní precizností a hloubkou emocionálního výrazu. Jeho hudba mě inspiruje svou originální harmonií a schopností vyburcovat ve mně ty nejhlubší emoce. Osobně pro mě Zelenka představuje výzvu při hledání hranic mého hlasu – jeho díla využívají každý kousek pěvecké tessitury, což mě nutí být stále o krok před vlastními limity,“ uvedl Tomáš Šelc.
Album Lacrimae představuje tři vrcholné liturgické skladby určené basu, které vznikly v prostředí drážďanské dvorní kapely mezi lety 1722 a 1729. První z Jeremiášových Lamentací (1722) vytváří tísnivou atmosféru pro liturgii temných hodinek. Důstojná chvála Hospodina v žalmu Confitebor tibi Domine (1729) a úpěnlivé volání ze slzavého údolí v mariánské antifoně Salve Regina (1724) vyznívají v sametově zbarveném Šelcově hlase s plnou naléhavostí.
Umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum Jana Semerádová prohlásila: „Byl to právě Tomáš Šelc a jeho provedení Zelenky, které mě před pár lety naprosto uchvátilo a stálo u zrodu myšlenky tyto veskrze osobní skladby v jeho jedinečném podání nahrát. Když totiž slyšíte Tomášovu interpretaci Zelenkovy Salve Regina, Lamentací a Confitebor, jeho pravdivé a procítěné zpívání, tak máte pocit, že v té době musel žít, že se s Janem Dismasem snad i potkal, a skrze zpěv a deklamaci nám předává jeho poselství.“
Flétnový koncert Giuseppa Tartiniho na tomto albu připomíná, že vedle temných hlubin existují i útěšné a laskavé výšiny, které jsou na dosah. Jana Semerádová svým jemným a barevným tónem flétny rozhání mračna a rozjasňuje tváře, čímž přináší posluchačům prozářenou lehkost bytí. „Tartini hrál svá concerta na kůru během mše, k větší cti a slávě Boží; a tak jako Tomáš Šelc v Zelenkovi, i já bych chtěla tímto koncertem, který patří k mým nejmilovanějším, vyjádřit niterné pocity, slzavé, ale i radostné volání,“ poznamenala Jana Semerádová.
Nahrávky vznikly ve spolupráci se Svatováclavským hudebním festivalem a vychází na CD i v digitálních formátech MP3, FLAC a Hi-Res.
📘 www.supraphonline.cz
TIP!
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Duo Matejča–Schulmeister hrají český repertoár 20. století

Supraphonský debut 18letého Daniela Matejči (Ysaÿe – Violin Sonatas, 2023) vzbudil velkou pozornost ...celý článek
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři a já - mnohovrstevnatá iniciace

Dvě světové premiéry během dvou dnů – a dvě rozdílné poetiky. Po Amatérech ve Studiu DVA přichází Tři mu celý článek
HUDBA
Autor písně Běž domů, Ivane se vrací do vlasti

Ostatky hudebního skladatele Jaromíra Vomáčky se po dlouhých letech díky Nadaci Život umělce vrací zpět do Čes celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
13. komnata Davida Černého

13. komnata Davida Černého
David Černý poutá pozornost svými díly i vystupováním. Pod zdánlivě drsnou slupk celý článek