Spartakus bojuje v Brně
autor: archiv divadla
Baletní soubor Národního divadla v Brně pokračuje v linii uvádění velkých výpravných baletů na scéně Janáčkova divadla. Po Bajadéře, Korzárovi a Sylvii se diváci dočkali uvedení Spartaka Arama Chačaturjana.
Choreografem představení je Jiří Kyselák, který upravil i libreto baletu. Nezaměřil se v něm ani tak na velké sborové scény boje otroků, ale na vztahy jednotlivých postav. Tomu odpovídá i zkrácení celého baletu. V prvním jednání rozhodně zaujme monumentální příjezd triumfátora Marca Crassa s milenkou Aeginou, dále scény bojujících gladiátorů v amfiteátru. Druhé jednání dějově kompaktnější s mnohdy rychlým až filmovým spádem (vítězství Římanů nad otroky) je příležitostí pro všechny představitele hlavních rolí projevit svou technickou zdatnost.
Balet se hraje s využitím točny na scéně, kterou navrhl Vladimír Soukenka. Jevištní stavby jsou víceméně jednoduché, ohraničené ostrými liniemi schodišť. V horizontu je umístěno projekční plátno. Zajímavým prvkem inscenace je dělení jeviště pomocí dekorací zavěšených na tazích. Bohužel scéna nekoresponduje s historizujícími kostýmy Josefa Jelínka. Problémem je i odosobnění prostředí – divák mnohdy netuší, zda se děj odehrává v paláci nebo taverně nebo bitevním poli – to vše musela nahradit choreografie a ne vždy se výklad prostoru povedl. Adagio Spartaka a Frygie tak dostalo víceméně „koncertní“ ráz...
V premiérovém večeru zazářil v titulní roli technicky vyspělý Michal Štípa. V jeho podání není Spartakus jen „dravcem“ toužícím zničit nenáviděné římské otrokáře, ale i něžným a milujícím mužem – což potvrdil ve slavném a choreografií náročném adagiu Spartaka a Frygie ve druhém jednání. Frygií byla vynikající, v tanečním projevu přirozená Jana Přibylová. Jejich římské protivníky představovali Richard Kročil jako boháč a vojevůdce Crassus a lstivá Aegina v podání Heleny Hoskovcové. Oba na sebe poutali pozornost nejen díky skvostným kostýmům. Mladého Thráka Harmodia – Spartakova druha, který podlehne svodům Aeginy ztvárnil nadaný Michal Pimek. V rolích gladiátorů se předvedli Petr Kondler a Luděk Mrkos (Andabati – což byli gladiátoři bojující s helmou bez otvorů pro oči - tedy „naslepo“) a Vlastimil Hradil (Rybář – gladiátor vyzbrojený trojzubcem a rybářskou sítí) a Karel Audy (gladiátor Ryba). Dále spoluúčinkoval baletní a operní sbor zpívající pouze vokály v dějově vypjatých situacích např. gladiátorských her. Orchestr Janáčkovy opery s občasným zakolísáním v žesťové sekci řídil Jakub Klecker.
V uvedení Chačaturjanova Spartaka získalo Brno kvalitní a chtělo by se napsat až monumentální inscenaci nejen svou výpravou, ale především díky vynikajícím výkonům sólistů a sboru baletu.Aram Chačaturjan: Spartakus. Dirigent: Jakub Klecker, choreografie, režie a úprava libreta: Jiří Kyselák, scéna: Vladimír Soukenka, kostýmy: Josef Jelínek. Premiéra: 19. 1.2007, Janáčkovo divadlo v Brně.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Slavný muzikál Vlasy
Vlasy
Nastává věk Vodnáře. Slavný americký muzikál z Broadwaye ve filmovém ztvárnění režiséra Miloše Forman celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Možné podoby knihy
V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t celý článek