Hudební rozhledy srpen 2007
autor: Scena.cz
„O hudebních projektech v srpnu jsme vás již informovali, kam se tedy vypravit v září? Třeba na hudební festival Mladé pódium, ne však již do Karlových Varů, součástí jejichž hudebních aktivit byl plných 33 let (a kde mimochodem v létě roku 1911 Stravinskij a Ďagilev podepsali smlouvu na zkomponování baletu Svěcení jara), ale stejně jako vloni do Pardubic,“ říká s přáním krásného pokračování léta šéfredaktorka Hana Jarolímková.
16. ročník MHF Český Krumlov je letos obzvláště bohatý na výjimečné osobnosti a velkoryse pojaté projekty. Stejně jako byl 20. července impozantní zahajovací večer na Jižních terasách krumlovského zámku, tak i závěrečný koncert 25. srpna, který se poprvé v historii festivalu uskuteční na otáčivém hledišti v zámecké zahradě, nabízí nevšední podívanou. Známé operní árie tu za doprovodu Rozhlasových symfoniků řízených Gott¬friedem Rablem zazpívají nejen sólisté newyorské Metropolitní opery, ale i hvězda milánské La Scaly, mezzosopranistka Annamaria Popescu. Pěvkyně pochází z Kanady, ale během své bohaté kariéry již navštívila mnoho míst po celém světě a spolupracovala i s těmi nejvýznamnějšími operními domy, orchestry a dirigenty.
Festival Tanec Praha – 19. ročník Mezinárodního festivalu soudobého tance a pohybového divadla – se letos konal v týdnu od 1. do 8. června. Jako každý rok jej hostilo divadlo Ponec, kde je jeho domov, Divadlo Archa a exkluzivně i Karlínské divadlo. Již vlastně tradičně se v rámci Tance Praha proměnila v divadelní sál i Sazka Arena. Letos festival probíhal neuvěřitelných 21 dní, ve kterých se představilo 11 programových večerů, jenž měly být průřezem současného evropského tanečního trendu, ukázkou české tvorby a především představením hlavní hvězdy festivalu, kanadského souboru Compagnie Marie Chouinard. Soubor vystoupil na dvou večerech, z nichž program druhého byl opravdovým lákadlem: Svěcení jara Igora Stravinského.
Setkání s Richardem Novákem, od roku 2001 nositelem Ceny Thalie za celoživotní operní mistrovství je vždy zážitkem. Na jevišti vás uchvátí prožitým výkonem, v němž se jeho nádherný hlas snoubí s přesným hereckým výrazem, v civilu skromností, moudrostí a vtipem, stejně jako záviděníhodnou vitalitou, s níž je stále schopen zpívat velké role basového oboru. Ve svém brněnském bytě má stěnu pokrytou cédéčky, která si sám vypaluje a zdobí barevnými reprodukcemi. S počítačem je na rozdíl od většiny svých vrstevníků kamarád a zajímá se o novinky jak ve světě zvukotechniky, tak i hudby. A především, po léta patří ke stěžejním osobnostem brněnské opery.
Pročítáme-li příručky dějin hudby, patrně nás zarazí krátká životnost hudby dávných epoch: skladby z tak významných etap vývoje polyfonní hudby jako byly např. ars antiqua či ars nova mizí z pramenů zhruba po 120 letech. Teoretik a skladatel Tinc¬toris se s despektem, ba ošklivostí vyjadřuje o „nějakých starých skladbách“ (pravděpodobně stylu ars nova nebo snad ars antiqua?), které „zněly naprosto hloupě… a urážely ucho vzdělaného hudebníka“; dobrá hudba se podle něho pěstuje „teprve 40 let“, tj. od cca 1440, a Tinctoris jí propůjčuje „nálepku“ ars nova, protože nemůže vědět, že pod tuto hlavičku ve 20. století zařadíme právě hudbu předchozího století.
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 18. týden
Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek