Ariadna na Naxu v Národním divadle
autor: archiv divadla
Opera Národního divadla Praha připravila na 17. a 19. ledna 2008 v historické budově dvě mimořádná představení koprodukčního projektu Slovenského Národního divadla, pražského Národního divadla a Opera Ireland Dublin. Operu Richarda Strausse Ariadna na Naxu, která je z roku 1916 o jednom jednání s prologem na libreto Hugo von Hofmannsthala. Inscenaci hudebně nastudoval Walter Kobéra; režie Dieter Kaegi a výprava Stefanie Pasterkamp, dramaturgie Slavomír Jakubek. V hlavních rolích: Ľubica Vargicová nebo Jana Bernáthová (Zerbinetta), Iveta Matyášová nebo Eva Dřízgová-Jirušová (Primadonna / Ariadna), Denisa Hamarová nebo Denisa Šlepkovská (Skladatel), Ivar Gilhuus nebo Gianluca Zampieri (Tenor / Bacchus) a další. Hraje Orchestr Slovenského národního divadla.
Richard Strauss je jedním z nejpopulárnějších a nejvíce uváděných operních autorů 20. století a jeho operní jednoaktovce Ariadne auf Naxos (Ariadna na Naxu) patří v kontextu jeho tvorby výsostné místo. Komorně koncipované dílko je skutečnou operní lahůdkou, ve které se ve vzácné harmonii snoubí duchaplnost, vtip a invence s krásou a elegancí uměleckého projevu. Je to zároveň velmi brilantní a virtuózní opus, který po hudební stránce klade na interprety maximální nároky. Jeho uvedení je proto vždy i otázkou prestiže operního domu. Nová inscenace Ariadny na Naxu na jevišti Slovenského národního divadla je koprodukčním projektem Opery SND s pražským Národním divadlem a Opera Ireland Dublin. Zárukou skvělého uměleckého zážitku je renomovaný mezinárodní inscenační tým v čele s režisérem Dietrem Kaegim a dirigentem Walterem Kobérou, ale i kvalitní obsazení jednotlivých rolí.
Postavy Ariadny a Zerbinetty, touha po dokonalé, čisté lásce nebo život jako neustálá proměna, jako požitek okamžiku. Richard Strauss zhudebnil tyto dva protikladné životní postoje geniálním způsobem. Svým nezaměnitelným hudebním jazykem vytvořil podtexty, které odrývají před posluchači nesmírně platický obraz složitosti a mnohovrstevnatosti jednotlivých postav příběhu. Straussovi a Hofmannstahlovi vděčíme též za brilantní a nemilosrdně výstižný pohled do zákulisí divadla a umělecké společnosti v podobě prologu, uvádějícího operní představení. Zde se prezentuje Strauss jako mistr hudební charakteristiky, vtipu a komplikovaného přediva významových rovin. Obzvlášť to platí pro postavu Skladatele, který, charakterizovaný nepřehlédnutelnými črty autismu, se vnitřně tříští na svých extrémních nárocích sám vůči sobě…
Opera Slovenského národního divadla zavítá do Prahy v této sezóně ještě v dubnu 2008 a představí své inscenace oper The Players od Juraje Beneše v režii Martina Huby (8. dubna od 19 hodin ve Stavovském divadle) a Krútňava od Eugena Suchoně v režii Juraje Jakubiska (10. dubna od 19 hodin v Národním divadle).
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Ze zlaté kapličky
Zemřel Vlastimil Harapes
Po těžké nemoci zemřel emeritní sólista a bývalý umělecký šéf Baletu Národního divadla Vlastimil Harapes (*24. ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č celý článek
HUDBA
Slavný muzikál Vlasy
Vlasy
Nastává věk Vodnáře. Slavný americký muzikál z Broadwaye ve filmovém ztvárnění režiséra Miloše Forman celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... François Truffaut
Siréna z Mississipi
Catherine Deneuveová a Jean-Paul Belmondo v dramatu velké lásky a ještě většího podvodu celý článek