zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Baroque Bohemia & beyond: Benda, Bárta, Richter, Stamic, Vaňhal

Baroque Bohemia & beyond

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Nahrávka „Baroque Bohemia & beyond“, směřující především k zahraničním posluchačům, je první ze třídiskové série, mapující českou hudbu 18. století. Poněkud zavádějící název a graficky nepříliš přitažlivý booklet vůbec nedávají tušit, že se v obalu skrývá velmi zajímavá nahrávka klasicistní hudby českých autorů, působících převážně mimo naši vlast. Průvodní slovo, psané Peterem Avisem, sice přináší důležité informace o autorech a nahraných kompozicích, celkový rámec textu se však nevymaňuje ze zajetí donekonečna opakovaných klišé o bídném životě pod krutou nadvládou Habsburků a Češích jako rozených muzikantech. Nicméně booklet v tomto případě není naštěstí tím, co by výrazně ovlivňovalo dojem z vynikající nahrávky.

Na disku je zachyceno pět skladeb. Úvodní Sinfonii č. 4 F dur Jiřího Antonína Bendy (1722–1795) následují Sinfonia c moll Josefa Bárty (1744–1787), Koncert e moll pro cembalo a orchestr Františka Xavera Richtera (1709–1789), Sinfonia pastorale D dur, op. 4 č. 2 Jana Václava Stamice (1714–1757) a konečně Sinfonia e moll Jana Křtitele Vaňhala (1739–1813). Česká komorní filharmonie, ačkoliv nepatří mezi tělesa specializovaná na interpretaci staré hudby, podává tento repertoár velmi stylově. Je to mimo jiné i díky vynikajícímu vedení Vojtěcha Spurného, který zde vystupuje ve dvojroli interpreta a dirigenta. Své hráčské schopnosti naplno rozehrává v centrálním bodu dramaturgie – Richterově cembalovém koncertu (v bookletu chybí sebemenší informace, o jaký nástroj jde). Není to ale nepříjemně dominující sólista, nýbrž partner vnímavý k tomu, co se vedle něj děje. Spurného skvělá technická vybavenost se projevuje především v kadenci první věty (Allegro) a ve větě finální (Allegro assai). Orchestr sólistu pozorně sleduje, pregnantní pasáže neztrácejí ani na okamžik energii, legatové fráze jsou klenutě „vyzpívány“. Nejinak je tomu u zbývajících symfonií. Celkově svižná tempa zvládá orchestr s přehledem, všichni hráči jsou soustředěni a semknuti. Těleso tak zní kompaktně a udržuje tah jednotlivých skladeb až do poslední noty.

Působivá nahrávka Vojtěcha Spurného s Českou komorní filharmonií rozhodně stojí za opakovaný poslech nejen odborníků nebo příznivců hudby klasicismu, ale i těch, kteří se dosud s tímto obdobím seznámili jen letmo. Všechny totiž čeká velmi příjemné hudební překvapení.

ALTO ALC 1001
Baroque Bohemia & beyond: Benda, Bárta, Richter, Stamic, Vaňhal
Česká komorní filharmonie; Zdeněk Adam, umělecký vedoucí; Vojtěch Spurný, dirigent, cembalo; Nahráno ve studiu Domovina v květnu, červnu a říjnu 2006, hudební režie Jaroslav Krček a Jiří Gemrot. Celkový čas 78:00.

Zdroj Hudební rozhledy 09/2008 - Jan Baťa.

7.9.2008 22:09:28 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - CD boxy

Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album

Hlaskontrabas Oktet  (Foto: Zuzana Lazarová)

Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Proměny nonverbálního divadla

Přebal knihy

V Nakladatelství AMU vychází rozsáhlá kolektivní monografie s názvem Proměny nonverbálního divadla. Mapuje koř celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velkolepá válečná freska

Příliš vzdálený most

Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek

další články...