zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Krásná, svůdná Salome

Z inscenace opery Salome (Divadlo J.K. Tyla Plzeň)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Plzeňská Salome patří k projektům, které se vymykají z běžné operní produkce našich operních domů. Koncízním, soudobým jevištním tvarem i profesionalitou jevištního i hudebního provedení.

Scénograf Ján Zavarský umí stvořit magický, výtvarně působivý, symbolický prostor: tentokráte ho složil ze schůdků pokrytých pískem, v pozadí postavil stěnu zakrývající prudkou šikmu k levému portálu a ve stěně vyřízl obdélníkový průhled na měsíc putující po obloze – chvíli nenápadný, chvíli hrozivě veliký, jako by měl zahltit celé jeviště, halucinogenně nasvěcované sytou tyrkysovou, fialovou, rudou, modrou, růžovou… Bizarní svět pro bizarní figurky: krále Heroda v dlouhém lesklém červeném županu – plášti, kolem krku boa, na hlavě vavřínový věnec. Královnu Herodias na invalidním vozíku, oblečenou do fialových minišatů, na nohou síťované punčochy, na hlavě zrzavá kudrnatá paruka. Má svou dvojnici – liliputánku, stejně oblečenou, stejně nalíčenou.

Režisér Martin Otava obklopil Salome zrůdičkami a tvrďáky v červených lesklých oblecích či černých bundičkách. A představil ji tak také jako oběť, ne chladnou ukrutnici – ostatně sama hudba Richarda Strausse k takovému výkladu vede. Salome německé sopranistky Katji Christine Beer je ze všeho nejvíce velmi krásná žena. Její tanec sedmi závojů je vrcholným momentem večera: jak svůdně pluje po jevišti a provokuje krále, odhaluje dlouhé štíhlé nohy, až po vítěznou pózu s odhalenými ňadry. Parádní číslo, možná působivější nežli závěrečný monolog – Katja Beer totiž zvládá vypjatý part Salome technicky obdivuhodně, leč výrazově tato role nabízí větší možnosti. Podobně Martin Bárta zpívá Jochanaana technicky výborně, leč spíše jednostrunně – zvláště ve srovnání s expresivním, působivým projevem Václava Málka (Herodes). Ivan Pařík dává výbušným, dynamicky vrstevnatým, leč trochu zatěžkaným hudebním nastudováním vyznít zvláště dramatickým pasážím. Orchestr hrál pod vedením Jiřího Štrunce na jedné z repríz precizně – vskutku jde po všech stránkách o velmi profesionální záležitost.

Plzeň, Divadlo J. K. Tyla – Richard Strauss: Salome. Hudební nastudování Ivan Pařík, dirigent Jiří Štrunc, režie Martin Otava, scéna Ján Zavarský, choreografie Dana Gregorová, kostýmy Dana Svobodová, dramaturgie Zbyněk Brabec. Premiéra 28. 3. 2009 ve Velkém divadle, psáno z reprízy 21. 4. 2009. Zdroj Hudební rozhledy 06/09 - Lenka Šaldová

15.6.2009 01:06:01 Redakce | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Pet Shop Boys: Nonetheless

Přebal alba

Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...