Straussova Arabella míří v přímém přenosu do českých kin

autor: The Metropolitan Opera
zvětšit obrázekDíla Richarda Strausse patří ke stálicím operního repertoáru. Jeho díla ale rozhodně nejsou zastoupena rovnoměrně. Dramaturgové často sahají, logicky, po notoricky známých kusech – Salome a Růžový kavalír patří k nejhranějším. Poněkud stranou zůstává třeba Arabella, ve Straussově tvorbě poměrně výrazný titul. Právě toto dílo nyní míří na plátna kin jako další projekce v oceňované sérii MET: Live in HD. Do kin po celém světě zamíří v sobotu 22. listopadu 2025.
Arabella uzavřela dlouholeté tvůrčí partnerství mezi skladatelem Richardem Straussem a libretistou Hugem von Hofmannsthalem. Spolupracovat začali s Elektrou a ze společné dílny vzešel i slavný Růžový kavalír. Na něj Arabella v jisté míře navazuje. Strauss chtěl po von Hofmannsthalovi dílo lehčí, přímo mu v dopise psal, že by se chystaná opera mohla „stát novým Kavalírem“. Libretista se nicméně dokončení opery nedožil – zemřel 15. července 1929, v době, kdy Strauss teprve zvolna začínal skládat. Velká část partitury vznikla v letech 1930–1932, dokončena v říjnu 1932. Arabella přišla do temné doby. V lednu 1933 se funkce německého říšského kancléře ujal Adolf Hitler. Premiéra se odehrála v témže roce v Drážďanech a změněná politická situace si vyžádala i některé změny. Z plakátů muselo například zmizet jméno Hugo von Hofmannsthala, který byl židovského původu, ze stejného důvodu se musely i některé role přeobsadit. Tisk zase s oblibou poukazoval na „židovskou dekadenci vídeňského stylu“, kritici dílu vyčítali přílišnou „ženskost“, nehodila se ani Straussem deklarovaná apolitičnost celého díla.
Lehce plynoucí komedie se odehrává v roce 1860, v době vrcholu rakousko-uherské monarchie, ve vídeňských salonech mezi tamní smetánkou. V tomto ohledu působila jako nostalgická vzpomínka na minulost, osvěžení a ulehčení v temné době, obraz staré, tolerantní Vídně, která nenávratně mizí. Do jisté míry se Arabella stala symbolem posledního nadechnutí svobodné středoevropské kultury před katastrofou.
Arabella se do Metropolitní opery vrací v inscenaci legendy operní režie Otto Schenka, který zemřel letos v lednu. V titulní roli elegantní romance, o které The New York Times prohlásil, že „krásnější už nemůže být“, se představí Rachel Willis-Sørensen, její sestru Zdenku – která, protože rodina, jakkoliv z vyšší společnosti, musí šetřit na nákladech, se na veřejnosti převléká za chlapce, ztvární Louise Alder. Britská sopranistka v této zábavné roli v Metropolitní opeře debutuje. Zajímavostí pro české, resp. slovenské publikum, může být, že jednoho z Arabelliných nápadníků, Mattea, ztvární slovenský pěvec Pavol Breslik. Za dirigentský pultík se postaví Australan Nicholas Carter.
Přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku letí do celého světa v sobotu 22. listopadu 2025. Do vybraných českých kin Arabellu distribuuje společnost Aerofilms, vstupenky jsou již v prodeji.
TIP!
Časopis 49 - rubriky
Časopis 49 - sekce
DIVADLO
VČD přivítalo stotisícího diváka roku 2025
Východočeské divadlo pravidelně navštěvuje přes sto tisíc diváků ročně, čímž se řadí mezi nejnavštěvovanější j celý článek
HUDBA
Helena Vondráčková vydává Best Of The Best 2
Po mimořádném úspěchu první kompilace Best Of The Best, která získala multiplatinové ocenění, přichází Helena celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 49. týden
Památkáři
Adolf Hitler si po celé Evropě nakradl nejvzácnější umělecká díla. Teď se je skupina odvážných mu celý článek



