NETHOVOR - detail
Ludmila
VERNEROVÁ
Sopranistka Ludmila Vernerová působila po dokončení AMU v Komorní opeře Praha a v Operním studiu Národního divadla. Absolovala mistrovské kursy u Jiřího Kotouče, Helmutha Rillinga, Edith Wiens a Luisy Bosabalian. Jako oratorní pěvkyně je pravidelně zvána na festivaly v Evropě a do Japonska, natočila přes 40 CD s oratorními díly 17. -–18. století pro firmy Supraphon, Bonton, Lupulus, Discovery a Orfeo.
Ludmila VERNEROVÁ - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 15.1.2003
* Vážená paní Vernerová, jaký jste měla dnešní den? Dostanete se vůbec někdy k Internetu? Redakce
Můj den byl zcela běžný - budíček v 6:30, v 10.00 korepetice k Robertu a Ďáblovi, oběd a další učení rolí, po internetovém rozhovoru hodina zpěvu u profesora Kotouče. V závěru pracovní schůzka.
Internet často nepoužívám, nejvíce pracuji s mailem.
* Jste vdaná? Pepa, Brno
Už 16 let, a velmi šťastně. :-)
* Mohla byste popsat svou spolupráci s panem profesorem Jiřím Kotoučem?
Po absolutóriu AMU v Praze jsem si delší čas hledala kantora, který by mě vedl dál. Šťastná náhoda mě přivedla do renesančního ansáblu Collegium Flauto Dolce, jehož uměleckým vedoucím je Jiří Kotouč. Po počátečním oťukávání jsem zjistila, že: nejenže báječně hraje na velké množství renesančních nástrojů např. viola da braccio, všechny typy zobcových fléten, dulciany a krumhorny, ale sám také zpívá a navíc zpěvu výborně rozumí, což pro mě bylo to nejpodstatnější.
Díky tomuto jeho neuvěřitelnému záběru mě připravoval na písňové recitály, oratorní díla (Bacha, Händela, Mozarta, Beethovena, Dvořáka a dalších), spolu s veškerými operními rolemi. Od té doby mně provází celou mou kariéru.
* Liší se výuka zpěvu u nás a v zahraničí? Jestli ano, tak čím je odlišná. Děkuji, M. Klajblová.
Můj názor s odstupem doby je takový, že: jak u nás, tak i v cizině, máte buď štěstí na kontora, s nímž si porozumíte anebo smůlu na někoho, kdo vám pedagogicky ublíží. Rozdíl je v tom, že v Čechách máme principiálně malý výběr a možnosti. Zatímco v EU je možnost velké migrace, čímž můžete vystřídat více pedagogů. Od každého z nich lze vzít něco dobrého a postupně dozrát k tomu svému trvalému profesoru. Za výborné považuji možnost navštěvování interpretačních kurzů, které se v současné době pořádají po celé Evropě.
* Vlastníte doma počítač a internet? Fanda
Ano. :-)
* Posloucháte také populární hudbu?
Poslouchám, běžně z rádia, spíše ji vnímám jako zvukovou kulisu. Nejsem totiž schopna trvale poslouchat hudbu vážnou. Příliš mě oslovuje a vtahuje.
* Vážená paní Vernerová, kromě zpěvu si na Vás nejvíce cením osobního šarmu. Mnohokrát děkuji. Libor Olomouc
To mě samozřejmě těší. :-)
* Hodláte se v budoucnu věnovat také pedagogické činnosti?
Výhledově ano, ale moje dcera, kterou jsem učila hrát na zobcovou flétnu, měla na mé metody kritický názor. Vyučování jsem zatím odložila na pozdější dobu.
* Uvidíme Vás v některé roli také na scéně Národního divadla?
To nezáleží na mně.
* Kdyby Vám někdo nabídl roli v muzikálu, přijala byste ji? Karolína
V klasickém muzikálu určitě, u ostatních "přijde na to, jaký je ženich".
* Zpívala jste někdy roli v některé z oper Leoše Janáčka?
Zatím ne, pouze árie (Jenůfu apod). Myslím, že by mě to velmi zajímalo. V Lišce Bystrošce bych mohla být asi jen Lišákem... (Měřím 174 cm bez podpatku.)
* Se kterými pěveckými partnery nejraději spolupracujete?
Ráda spolupracuji s každým, kdo je umělecky na výši, pak je hudba opravdovou radostí. Lze přitom užít i hodně legrace a docílit mimojiné i velkých "fajnovostí" v odstínech.
* Pokud by se Vaše dcera rozhodla studovat operní zpěv, nebránila byste jí?
V tuto chvíli studuje na gymnáziu v Praze, takže jistotou je, že docílí všeobecného vzdělání. Pokud si zvolí zpěv, rozhodně jí to budu rozmlouvat a vysvětlovat jí všechna úskalí. Jinak si myslím, že by měla mít svobodnou volbu.
* Kdy padlo rozhodnutí, že budeš operní zpěvačka? Jana
Až v mých 35 letech, kdy mě můj profesor Jiří Kotouč donutil přijmout roli Hraběnky ve Figarově svatbě. Ovšem před tím jsem měla za sebou dlouhé roky koncertního vystupování.
* Věnujete se také interpretaci písňové tvorby?
Jak už jsem řekla, nejvíce jsem se tomuto oboru věnovala v době svých studií a zpočátku své kariéry. Píseň jako taková, zachycuje na velmi malé ploše obsah i několika operních árií a vyžaduje velmi precizní přípravu a soustředění. Písně zpívám dodnes velmi ráda, ale bohužel o ně není zájem od pořadatelů ani publika.
* Co byste poradila začínajícím pěvcům? Marika z Lyonu
Mějte rozum. Neumíte si představit, jak vám bude ničit nervovou soustavu obyčejná rýma. :-)
* Chodíte ráda do divadla na činoherní představení?
Chodila bych celá divá, kdybych měla více času. Za studentských let to bylo lepší.
* Moc vám děkuji za vaše skvělé CD Arias Handel Mozart Meyerbeerm. Můžeme se v budoucnu těšit na podobné dílko? Martin z Berlína
Nevím, zda tito autoři ještě něco napíší ... :-) Ale teď vážně: Celosvětovým jevem je fakt, že trh je CD naprosto přesycen. Nezbývá než doufat.
* Který duchovní repertoár je Vám nejbližší?
Zpívání duchovní hudby považuji za své životné crédo.
* Jak zpěv ovlivnil Váš život? Eva
Díky němu skoro denně potkávám pro mě velké množství zajímavých lidí. Pohybuji se v esteticky krásném prostředí koncertních sálů, divadel a chrámů. Mohu v poznávat mnohé cizí země, což mě také baví... Studium každé nové skladby mi odhaluje stále nové světy. Proniknete do citového světa autora, což je úžasné.
* Jaké scény jsou vám blízké Velké divadlo, nebo naopak malé komorní prostory? Filipe z Bremenu
Nezáleží na velikosti prostoru, ale na akustice, Sál nesmí být přetopený a suchý.
* Natočila jsi přes čtyřicet alb, kterého jsi nejvíc ceníš? Marie z Ostravy
Osobně považuji za nejkvalitnější nahrávky, které hudebně režíroval Jaroslav Krček.
* Co vám nejvíc voní na talíři?
(Dlouhý povzdech - pozn. mod.) Grilovaná ryba, uzené, kachnička... Vše podle hesla: co je dobré, je nezdravé. :-)
* Kdo se u vás doma stará o kuchyni? Jana K. z Prahy
Já.
* Můžete jmenovat nějakou pod režií pana Krčka? Marie
Brixi - Jidáš Iškariotský; Plánický - Opella ecclesiastica.
* Tvoje první role v angažmá? Alice
První role ve Státní opeře byla Micaela v Carmen.
* Co tento rok ve SOP zkoušíte a na co se máme těšit? Jitka
Právě teď v liché dny zkouším Fiordiligi v Cosi Fan Tutte, a v sudé dny Isabelle v Robertu a Ďáblovi.
* Jste známá mozartovská pěvkyně. Kterou z Mozartových oper máte nejraději a proč?
Nejraději mám tu roli, kterou právě zpívám, neboť se na ní musím soustředit.
* Co ti ve Státní opeře Praha chybí? Klára z Mostu
Ráda bych si tu opět zazpívala v barokní opeře.
* Milá paní Vernerová, co si zpívá operní pěvkyně ve vaně? Zdravím Vás Helena Salichová
Milá Helenko, pakliže si najdu čas a napustím si vanu a ponořím se do příjemné pěny, v tu chvíli přijde moje dítě, obrátí si kbelík, posadí se na něj a vede se mnou dlouhé a vážné řeči. Ví, že v tu chvíli jsem jen pro ní.
* Máš nějakou bláznivou příhodu, kterou jsi zažila při představení? Roman
Milióny, ale sem by se to nevešlo. Např. jak jsem zaskakovala dvojroli v Kouzelné flétně... ale to opravdu až někdy ústně. Díky všem. Vážím si Vašeho času ztráveného se mnou. Těším se na Vás v hledišti.
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
únor 2006
13.2.2006
Jan
HRUŠÍNSKÝ
15.2.2006
Jiří
PANZNER
22.2.2006
Anna
BENDOVÁ
27.2.2006
Štefan
ŠAFÁRIK
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.