NETHOVOR - detail
Libor
VACULÍK
Režisér, choreograf, libretista, pedagog. Choreografové nebývají často ve své, většinou "předešlé" interpretační kariéře skvělými tanečníky, brilantními techniky, výraznými tanečníky-herci, hvězdnými danseurs-noble, nebo plnokrevnými aktéry tanečního divadla. Libor Vaculík mezi tu nepatrnou skupinku vyvolených patří.
Libor VACULÍK - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 18.11.2009
* Vážený Libore, vítáme Vás. Můžete prozradit jaký byl Váš dnešní den, případně co Vás ještě čeká. REDAKCE
Všechny Vás zdravím. Stéká po mně pot, přiběhl jsem pozdě, díky naší tiskové mluvčí. Od rána zkouším ve Stavovském divadle Fausta. Výsledky zatím žádné, jen krev, pot a slzy. Uvidíme...
* Libore, jaké byly tvé první krůčky, kterými jsi začínal, v kolika letech a kdo tě přivedl k tanci? Roman
Začal jsem dělat v šesti letech krasobruslení. Měl jsem zloměný kotník, tak jsem toho musel nechat. Pak jsem tři roky dělal gymnastiku, byl jsem brankář hokejista TJ Union Malešice a jelikož jsem asi po mamince zdědil lásku k divadlu a na hodinách gymnastiky jsem byl aktivně neklidné dítě, a tak mě maminka upsala baletu. Tatínek byl proti, protože tvrdil, že to není zaměstnání pro chlapa.
* Jak se vám líbí pan Kročil s hákovým křížem na plakátě na Fausta?
Plakát se mi líbí, už jenom to, že představení se jmenuje Faust, ale na plakátě je postava Mefista.
* Byla v souboru Národního divadla osoba, které jste stavěl určitou roli ve Faustovi přímo na tělo a nebo jsou tanečníci snadno zaměnitelní a nahraditelní? klm.007
Balet Národního divadla disponuje velmi dobrým sólovým zázemím, počítal jsem to, je to má již dvanáctá inscenace s tímto souborem, takže mohu říct, že sólový potenciál dost znám. Asi jediná ze sólistů, s ktreou jsem se setkal prvně je Adéla Polertová - Trojanová, z mladší generace to je Petr Strnad a Jonáš Dolník, a velmi velmi talentovaná Edita Raušerová. Každý z nás je nahraditelný.
* Těžko očekávat reakci publika na Fausta, ale nemáte obavy, že moderny je v Národním divadle už dost a téma z II. světové války nemusí být pro diváky přitažlivé?
Nevím co si představujete pod pojmem moderna. Snažím se nepodléhat uměleckým trendům. Myslím, že v dějinách lidstva druhá světová válkla znamenala mnoho, a že je potřebné, to hlavně mladé generaci připomínat, určitě bez patosu jako holý fakt.
* Dobrý den, zajímalo by mne propojení a společná "spolupráce" autorů hudby (Stravinskij, Šostakovič, Williams a Malásek) ve vašemu novému díle Faust? Kim
Základní kostru tvoří Šostakovičovo dílo, ať je to jeho Leningradská symfonie nebo Jazzová suita, ze Stravinského používáme fragmenty z baletu Svěcení jara. Od Williamse je to filmová hudba ze Schindlerova seznamu, která má obrovskou vůni židovské hudby. Petr Malásek toto všechno stmelil. Pojítko sptařuji v tom, že se jedná o pilíře hudby 20. století a velmi dobře koresponduje s naším příběhem.
* Faustovské téma jste zpracovával několikrát. Co vás na postavě Fausta láká? Norbert
Tak jako Faust hledá a nachází někdy pozitiva a někdy negativa, které přináší život, tak i já jako obyčejný člověko i jako režisér řeším tato základní lidská dilemata. Také se chovám někdy jako Faust, jako se on upsal Mefistovi, podobně se i já upisuju divadlu na vytvoření stále nových, lepších a atraktivnějších představení. Je to určitá dávka adrenalinu, přirovnám to ke skoku padákem - parašutista také doufá, že se mu při seskoku otevře padák. Mně, když "se neotevře", tak se jen oklepu, přežiju to a už se chystám k dalšímu seskoku v jiném divadle.
* Jak pracuje choreograf? Kreslíte si figury nebo zapisujete? Měníte už zkomponovanou choreografii v průběhu zkoušek? Dago
Nezapisuju, vytvářím choreografii přímo na sále a jsem rád, když mě tanečníci ovlivňují svým tvůrčím přístupem. Nemám rád cvičené opice, které jen čekají, co ze mě vypadne.....
* Libore, co by si vzkázal tanečníkům, kteří by chtěli studovat tanec? Aleš, Opava
Nech tanec nestudují a jdou hrát golf. Tam vydělají více. Případně ať jdou dělat tiskovou mluvčí divadla, nemusí na jeviště a v divadle jsou pořád. :-)
* Není vám líto, že jste odešel od krasobruslení k baletu? Karolína
Ne, není. Jsem rád tam, kde jsem.
* Jak vzpomínáte na spolupráci s Ivetou Bartošovou? :-)
Iveta určitě byla osobností v naší populární hudbě, ale mé vzpomínky na ní nejsou zrovna pozitivní.
* Libore, do kolika let tělo člověka natolik poslouchá, aby mohl tančit sóla? .) Marko
Cirka tak do čtyřicíti. Samozřejmě je to individuální. Mě už tancování nebavilo, tak jsem skončil ve 33 letech.
* Pane Vaculíku, předtím než jsem viděl některé moderní balety, měl jsem o baletu poněkud zkreslené představy. Inscenace Psycho, Malý pan Friedemann, Isadora Duncan, na nichž jste pracoval s panem Bednárikem, mě opravdu zasáhly a o baletu jsem si poopravil mínění. Nebo jsem si nemyslel, že se mohu u baletu opravdu zasmát, což se mi stalo u Někdo to rád... Chtěl jsem Vám za všechny tyto projekty poděkovat a zeptat se, zda nechystáte zase nějakou baletní inscenaci ve spolupráci s panem Bednárikem, či zda o ní alespoň neuvažujete?
Děkuji za pochvalu, potěší. Dělám představení především pro lidi. S Béďou jsem v kontaktu, ale každý již jdeme svou uměleckou cestou.
* V SND sa už roky hráva inscenácia Snehulienka a sedem pretekárov. Pán Vaculík na čo kladiete dôraz pri tvorbe baletných predstavení pre deti? Robia sa vám ťažšie ako tie "dospelácke"? Mirka, Bratislava
Představení pro děti jsou mnohem náročnější, protože dítě Vám nic neodpustí. Je spontánní, neumí lhát, jejich reakce jsou čisté, tak určitě je to náročnější.
* Pro mě jako pro laika jsou některá taneční představení příliš komplikovaná. Čím to je? Pavel od Plzně
I pro mě jsou některé balety příliš filozofické, a často se mi stává, že při "moderních tanečních projektech" velmi namáhavě čtu obsah. Snažím se hlavně vyprávět příběh, který je srozumitelný a jasný.
* Jak dlouho pracuje choreograf na baletu Faust? Ivan
Samotná příprava inscenace začíná zhruba před rokem řed zkoušením na sále - to je psaní libreta, výběr hudby, vymýšlení výpravy. Samotné zkoušky trvají zhruba tři až čtyři měsíce před premiérou.
* Ktorú tému ste doteraz spracovali najčastejšie? Fausta? Martin z Banskej Bystrice
Líbí se mi témata, která jsou historická, ale svým způsobem všeplatná i pro naši dobu. Ať je boj jedince se společností, různé lidské fyzické i psychické handycapy... Prostě témata, z nichž se dá vytěžit a pravdivě je přenést na jeviště do baletní řeči, tanečního dramatu.
* Pán Vaculík, neviem do akej miery máte zmapovanú slovenskú baletnú scénu. Ak ste videli košickú inscenáciu Giselle mohli by ste sa s nami podeliť o vaše dojmy z nej? Majo, Košice
Znám především inscenace z Bratislavy. Košickou inscenaci neznám. O slovenské divadlo se zajímám, především o činohru, kterpou považuji za lepší než českou. (NetHovor probíhá ze zprávy činohry ND) Slovensko mám rád, skoro dvacet let jsem tam žil.
* Kdo vás ze současných světových choreografů inspiruje? Dan
Nemám nějaký svůj vzor. Snažím se z každého představení si něco odnést, ať už v dobrém či zlém. Už jsem vyrostl z dob, kdy jsem měl idoly a vzory.
* Cítíte se v Národním divadle již jako doma? Jana
Teď se tady cítím spíš jako na chatě. Šest let jsem tady nepracoval. Mou poslední inscenací tady byla Lucrecia Borgia s Bárou Basikovou v Hlavní roli.
* Věnoval jste se nebo věnujete nějakému sportu? Vašek
Jak jsem zmiňoval - krasobruslení a hokej. Také jsem dost slušně lyžoval, ale musel jsem ho ukončit kvůli tančení.
* Jak vzpomínáš na pražskou taneční konzervatoř? Sleduješ tamní dění? Miloš
Jen v dobrém, myslím, že jsem měl štěstí na pedagogy.
* Vyzkoušel jste si choreografie v různých scénických žánrech. Dá se říci, že vás něco baví nejvíc - čistý balet, opera, muzikál...? Tom
Baví mě spojování žánrů. Samotný balet mě až tak nebaví. Raději mám muzikál, prý je to komerce, ale velmi dobře placená.
* Vidíte přitom, kdy vytváříte choreografii, v roli konkrétní tanečníky? Lukáš
Když stavím choreografii, tak konkrétní tanečníky mám na sále. Někdy jsem spokojený méně, jindy více. V ND platí ta první alternativa.
* S ktorým zo slovenských režisérov baletných a tanečných predstavení udržiavate najživšie kontakty? Peter z Banskej Bystrice
S žádným. Dlouho jsem na Slovensku nepracoval. Trochu platí pravidlo - sejde z očí, sejde z mysli.
* Jste spokojený s výslednou podobou muzikálu Mona Lisa?
Vždycky může být všechno lepší. Vím, trochu alibistická odpověď, ale nebudu kritizovat toho, kdo mě platí.
* Pán Vaculík, máte už v kalendári rezervovaný nejaký dátum na prácu v slovenskom divadle? Gajo
Zatím jsem v jednání nanový titul v baletu SND.
* Dobrý den Libore. Co vás v zivotě nejvíc teší a co naopak nejméně? Děkuji Vám za odpověd. S pozdravem Petr. Petr1
Těší mě upřímnost, veselí lidi a hlavně moji dva pejskové. Netěší mě závist, zloba a přetvářka.
* Viděl jsi Carmen v HDK, pokud ano jaký dojem nejen po taneční stránce na tebe představení udělalo? Tomáš
Ne, neviděl,ale reference, co jsem slyšel, nebyly zrovna pozitivní. Kritika na divadelní představení nikdy není objektivní.
* Inspiruješ se při choreografii z okolí? Z lidí, které potkáváš ve městě? .) Gábina
To určitě ne, inspiruji se tanečníkama, s nmnimiž pracuji. Určím jim určité mantinely, aby fungovala má dramaturgická kostra příběhy, ale v herecko vyjadřovacích prostředcích jim nechávám volnost.
* Pokud byste byl šéfem baletu v Národním divadle, jakou klasiku byste nasadil? Nepočítaje povinné Labutí a vánočního Louskáčka? Ptám se proto, protože pociťuji odklon Národního divadla od velkých ruských baletů k moderně za každou cenu... klm.007
Myslím si, že je hodně jiných kvalitních titulů v klasickém baletním repertoáru, než které uvádí balet ND. Je to vše otázka dramaturgie a v současné době i otázka prodejnosti. Vámi zmiňovaná obě díla jsou běžnému divákovi známá a proto jsou, do jisté míry, sázka na jistotu.
* Kterou ze svých choreografií máte nejraději? Marcela
Z kratších věcí asi Slovanské dvojzpěvy, z celovečeráků Ivan Hrozný, Lucrecia a Čachtická paní. Těžko hodnotit a mít rád více nebo méně ze svých "dětí".
* Čeká vás nějaká další konkrétní spolupráce s Národním divadlem? klm
Zatím o ní nevím. Nikam se necpu. Jsem tanenčík, který čeká, až mě někdo vyzve do tance, jak říkal pan Kopecký.
* Když se v Národním divadle stahovala Vaše inscenace Lucrezia Borgia, kvůli nemoci se poslední představení neodehrála. Divadlo tehdy přislíbilo, že se pokusí najít náhradní termín, případně titul ještě nakrátko obnovit. Nevíte, zda z toho sešlo, či zda by se mohla tato inscenace ještě někdy objevit?
Také mě mrzelo, že se neuskutečnila derniéra, ale je to spíš otázka, ktará by měla být směřovaná na uměleckého šéfa baletu Petra Zusku.
* Stalo se vám někdy, že tanečník nebyl schopen ztvárnit vaši chorografickou představu? Mirka, Brno
Ano, mnohokrát.
* Jaký typ hudby je pro vás nejvíce inspirativní? Maxík
Neposlouchám dechovku a country. Ostatní hudba mně nevadí.
* Jak hodnotíte současný baletní soubor ND Praha? Miluše V.
Vždy může být všechno lepší.
* Kam si chodíš odpočinout od divadla, od tance... Hledáš nějaké protipóly? Kamil, Ostrava
Na procházku se dvěma pejskama. Rád jezdím rychle autem. Jinak kino, divadlo, prostě klasika.
* Je pro vás tanec zábava? Martina, Brno
Kdyby pro mě tanec nebyl zábava, tak to nedělám.
* Kde v zahraničí jste pracoval? Saša
Byl jsem stálý host v Nancy, Bonnu, Houstonu a jako choreograf jsem pracoval v Polsku, Německu a Maďarsku.
* Baví vás současné balety? Iva
Ani moc ne.
* Tanec je obvykle pokládán za umění mládí, mladých těl. Souhlasíte s tím? Hanka, Liberec
Všechno co je mladé je hezké. Ale někdy prázdné.
* Vážený Libore, mnohokrát děkujeme za setkání s Vámi. Internetem pro Vás dorazily otázky všeho druhu. Zvývá již jen Vaše slovo závěrem. REDAKCE
Tak někdy za deset let zase u NetHovoru. Pěkný den a držte nám palce, premiéra Fausta je 5.12. ve Stavovském divadle. Pokud se vám nebude líbit to, co se děje na jevišti, zavřete oči a poslouchejte hudbu. Ta opravdu stojí za to.
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
květen 2001
2.5.2001
Irena
VACKOVÁ
9.5.2001
Jana
GÝROVÁ
16.5.2001
Eva
PAVLÍKOVÁ
23.5.2001
Daniela
KOLÁŘOVÁ
30.5.2001
Pavel
TESAŘ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.