NETHOVOR - detail
Jakub
ŠPALEK
Jakub ŠPALEK - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 25.10.2000
* Používáte počítač?
Samozřejmě ano. Teď už ho mám i ve svém venkovském sídle. Ale s internetem ještě neumím. Doženu to do vánoc.
* Lákala by vás režie muzikálu?
Mám takovou nabídku od Michala Pavlíčka, ale zatím je to ve fázi nočních úvah. Vedle toho je mým dlouholetým snem uvést na jeviště Zahradu od Trnky, tam jsem lehce oslovil Radka Pastrňáka na písničky. Uvidíme.
* Čím byste pohostil návštěvu z Číny ve Vašem divadle?
Hrou Číňani. A domácí kořalkou.
* Patříte k lidem, co mají plán práce na rok nebo na tři roky dopředu?
Ano. A čím dál tím víc se mi to líbí. Už teď pracujeme na kalendářním roce 2002 a textů mám vybraných víc, než se dá stihnout.
* Apropo, ještě já - jste pro návrat pětiletky?
Ne. A nemám rád Gregra.
* Kdy se zase projedete v nějaké filmové "jízdě"? Nebo už jste "jen" režisér?
Za posledních 5 let jsem dostal několik krásných nabídek na natáčení, část z toho se nerealizovala kvůli financím, ale ta větší část kvůli mému pracovnímu vytížení v divadle. Prý Roden neměl hrát v Kuře Melancholik například.
* Je dobrý mít na manželství papír?
Proti gustu žádný dišputát. Ale nedávno, když jsem se snažil vysvětlit smluvní vztahy mezi naším divadlem a našimi herci, použil jsem terminus technikus "manželství bez slibu". Asi nemám rád sliby do budoucna.
* Jak se vám líbí nové CD Madonny - MUSIC , jakou hudbu posloucháte ?
Poslouchám i Madonnu, má ji mimochodem moc ráda moje žena, díky Petru Maláskovi mám slušný přístup k jazzu a soundtrackům. Ale zjišťuju, že pokud jde o tzv. populární hudbu, zastydl jsem někde mezi Led Zeppelin, Pink Floyd a Rolling Stones. Ale přiznávám, že např. Pet Shop Boys žeru i s chlupama.
* Jak reagujete, když vás někdo osloví Jakub Kašpar?
Podařilo se to i vysokému ministerskému úředníkovi (na kultuře) a dokonce nejeden divadelní plakát na oblastních scénách vypadal asi takto. Postupně se s tím smiřuji.
* Považujete se za podnikatele, hazardéra nebo umělce?
Považuji se za nezávislého divadelníka, to ostatní pro mě ten pojem zahrnuje.
* Jak často jezdíte s Kašparem na zájezdy, kde se líbí souboru nejvíc?
Například v únoru 2001 odehrajeme v šestnácti zájezdových dnech skoro 30 představení. Až tak šílení umíme být a milujeme to. Obzvlášť rádi vyvoláváme dojem, že kdesi je nám úplně nejlíp a chceme tam být pořád. A ta města nám na to většinou skočí a vzájemně se zamilujeme. Líbí se nám všude, bohužel.
* Jak dlouhé štace v kuse děláte?
Nejdelší je týden - teď v listopadu odehrajeme v jednom týdnu v Brně 11 představení. To je asi náš strop.
* Máte rád internet ?
Teď jo. Mám písařku.
* Chystáte nějakou inscenaci, v níž si zahraje vaše sestra?
Před necelým rokem jsme spolu se sestrou spáchali nočník Překrásné děcko, ona hraje Marilyn Monroe a já jsem Truman Capote a včera v noci jsem četl pro nás napsanou dramatizaci, kterou uvedeme asi v září 2001 a tam má sestra hlavní roli.
* Kolik let vám zabral Richard III. ?
Richarda III. jsem vybral takřka před 3 lety, od června 99 do listopadu 99 jsem pracoval na první verzi scénáře, v lednu 2000 už jsme měli pátou verzi, ta byla základem pro představení. V tu dobu se nám podařilo sehnat nutný 1 mil. korun na realizaci, zkoušení probíhalo dohromady 3 a půl měsíce, zkoušelo se o velikonocích 2000.
* Myslíte si, že Richardem III. máte tu nejnáročnější režii za sebou?
Při zkoušení Richarda jsem oznámil hercům, že nebudu režisér, ale pouhý inspicient a upřímně si myslím, že jsem to i dodržel. Divadlo dříve existovalo bez režisérů a k ničemu je nepotřebovalo. Režii jsem dělal při jiných představeních.
* Prý máte u vás nočníčky nebo mám psát Nočníčky?
Oficielní označení je - nočník, podtitul to má Schlaftruňk a něco k tomu. To něco je vždy takové malé, narychlo nazkoušené představení. Hrajeme to od října do dubna některé pátky a soboty ve 22:30. Do hlediště je povoleno vzít s sebou jakékoli nápoje v jakémkoli množství. Přijďte.
* Nechystáte se na Moravu - co třeba Blansko?
Od 20. listopadu hrajeme týden v Brně, do Blanska konkrétně nejedeme, nikdo nás tam nepozval. Tak jim tam řekněte, ať to napraví. A potom v dubnu jsme v Olomouci, v květnu týden v Ostravě. TAk si vyberte.
* Máte rád divadelní kritiky .
Ono to s novináři vůbec je podobné jako s politiky, moc se jich u nás nerodí. Divadelní kritici mi jsou dnes bohužel lhostejní, většina se pro mě změnila v popisovatele módních přehlídek. Všiměte si, že se dnes většinou v prvních řádcích české kritiky dozvíte vzhled scény a kostýmů, ale se vůbec nedozvíte, kdo tam hraje.
* Jste jako režisér znalý herectví přísnější?
Moje sestra velice přesně (po mnoha letech, co se známe) definovala moji režijní práci s herci jako "chytré zákazy", prý moje nejčastější připomínka je typu: Tohle nedělej, to už je moc, to si nech do šatny. A nejhorší je slogan: Tohle dělej v jiným divadle. Ale každopádně mě herectví fascinuje a věnuji mu vždy největší pozornost.
* S kterými inscenátory nejraději spolupracujete?
Jsem zmlsaný velmi dobrými kolegy. Delší dobu je mým oblíbeným scénografem Ondřej Nekvasil, v muzice mám svého dvorního přítele Petra Maláska, jako milý host se ukázal Michal Pavlíček. Na pohybovou spolupráci mám dvě úžasné ženy: Monika Rebcová - tu používám na divočiny, Jana Vašáková - tu na tanečky. Nemohu vynechat grafika Aleše Najbrta, fotografa plakátových a programových portrétů Adama Holého a hlavně dlouholetého fotografa inscenací Michala Hladíka.
* Co milujete a naopak nesnášíte na divadle .
Největší bolest mi působí násilí páchané na kvalitních hercích, kteří v nepřirozených polohách a ve vykonstruovaných situacích od pana režiséra se snaží dostat z křeče ven. A nesnáším, když se mi lže. Miluju opak.
* Patří na jeviště sex nebo jen náznaková erotika?
Takové dobře nasvícené jeviště s tyčí ve dvě ráno, tam bych si Hamleta nehodil. Pokud jde o jeviště činoherní, tam záleží hlavně na výchozím textu, jsou texty, kam to nepatří a naopak texty a v nich situace, které nemá cenu složitě ilustrovat. Mám s tím osobní zkušenost. Při zkoušení hry Černí býci, kde hlavní představitel onanuje na dvoře, jsem požádal svého dlouholetého kolegu Petra Vobeckého, ať si tam tou rukou doopravdy zajede a přestane se drápat na pupíku.
* Řešíte ve hrách, které režírujete své životní problémy?
Ne. Většina textů, které jsem na jevišti režíroval, mě při čtení rozplakala, kdesi uvnitř to tak podivně pálí, jako kdyby vám někdo horkou rukou prohrabával vnitřnostiA já se pak jenom zbavuju toho pláče. A když se ho po premiéře zbavím, tak hned hledám další.
* Kdo vás naposled nejvíce rozesmál ?
Moje dcera dnes ráno.
* Jaké máte umělecké ambice do budoucnosti.
Já nevím, jestli mám vůbec nějaké ambice. Jsem nejvíc spokojený, když někdo chválí herce ve hře, kterou jsem režíroval. A tu režii v podstatě vynechá, tehdy jsem opravdu šťastný. Jsem takový neviditelný táta.
* Zmínil jste mezi inscenátory autora hudby M. Pavlíčka. Myslím, že dělal hudbu u Černých býků, byl to dobrý tah, uslyšíme ho ještě v jiné hře?
Michal vzápětí udělal rozkošnou muziku do vánočníku Vánoční vzpomínka. Chystáme se už asi deset měsíců vzájemně navštívit a probrat, co dál. Uvidíme.
* Naučil jste se při filmování Jízdy řídit?
Ano. A až po dotočení jsem stihl dokončit autoškolu.
* Rád spolupracujete s médii .
Média k naší práci neodmyslitelně patří, teď zrovna jsme dokončil šest nových reklamních spotů na rádio, které propagují naše představení. Strašně mě bavilo ty spoty vymýšlet. A teď mě baví tady odpovídat.
* Kdo je pro vás v dnešní české politice nejdůvěryhodnější ?
To je bohužel složitá otázka. Z předních politiků : Václav Havel, kupodivu asi Špidla, Vladimír Mlynář. Velice nemile mě neustále překvapuje Karel Kuhnl a heslo čtyřkoalice: Konec vlády růže s ptákem mi značně zkomplikoval moji orientaci v blízkých volbách.
* Čtete pouze divadelní hry nebo i jiný pokleslý či nepokleslý divadelní žánr?
Já kupodivu postupně míň a míň čtu odborné divadelní časopisy a noviny. Hry naopak čtu víc než zamlada.
* Považujete vznik nového profesionálního divadla za šílenství?
Naopak. V posledních dvou letech se legislativní a finanční podmínky upravily natolik, že vznik nového divadla je reálný.
* Divadlo v Celetné je symbiozou tří divadelních souborů, jak to zvládáte sladit?
Už před 11 lety jsme v tehdy rodivším se Kašparu diskutovali o vícesouborovém divadle a o nesporných předsnostech takového netradičního modelu. Divadlo v Celetné hraje 500 představení ročně, je to prý nejvíc na světě, a provoz takového divadla vypadá jako neustálý úprk kamsi. Na druhou stranu nám to umožňuje vytvořit velmi slušné finanční podmínky pro jednotlivé soubory a jejich představení. Je to jednoduchá rovnice: nájem se rozdělí mezi 500, ne mezi 250 představení.
* Do jaké míry jste s CD 94 konkurenti?
Určitě tu existuje nějaká konkurence, ale nezdá se mi nějak vážná, myslím, že naše tváře se poměrně výrazně liší.
* Bude se vám stýskat až CD 94 odejde?
Při provozu Divadla v Celetné k něčemu takovému jako je čas na stýskání v podstatě nemůže dojít. Umím si ale představit, že v hodně pozdních nočních hodinách si občas vzpomenu.
* Jakou značku piva pijete , máte oblíbenou hospůdku.
Jsem vinný a kořalkový typ, moje nejoblíbenější pivo je Podkováňské, čepují ho u nás ve vesnici.
* Jak vlastně shání Spolek Kašpar finance na svoji činnost?
Spolek Kašpar se snaží shánět spíš diváky a stát co nejvíce na vlastních nohou. Vedle toho dostávám peníze od pražského magistrátu, ministerstva kultury, Prahy 1, magistrátu města Brnanaším hlavním sponzorem je společnost DHL.
* Máte rád papeže ? Věříte v boha .
Mám rád papeže a věřím v Boha.
* Máte rád Temelín ?
TEmelín mám rád podobně jako Miloslava Šloufa.
* Fandíte MMF ?
Nefandím.
* Kolik má Kašpar členů v souboru?
Kašpar nemá žádné členy ani zaměstnance, ale repertoár na prosinec bude podepisovat 48 lidí, z toho je asi 25 herců.
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
leden 2012
9.1.2012
Marko
IVANOVIĆ
16.1.2012
Edita
RAUŠEROVÁ
25.1.2012
Eva
JOSEFÍKOVÁ
30.1.2012
Michal
HORÁČEK
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.