zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Radka

FIDLEROVÁ

Radka FIDLEROVÁ

Dětství prožila v lékařské rodině v poválečných Karlových Varech a do jejího života přirozeně patřily hodiny klavíru, baletu, sport, domácí loutkové divadlo. Sportovní kariéru zhatilo zranění. V patnácti letech začala hrát s kamarády v amatérském autorském divadle Kapsa. Společně s kamarádkou Danou Kolářovou se pak přihlásily na herectví na DAMU a byly přijaty do ročníku Libuše Havelkové a Františka Salzera. Po studiích v letech 1964–1968 zůstala na volné noze. Tehdy se setkala se Zdenkem Potužilem a Miki Jelínkem a společně s nimi se stala zakladatelkou Divadla na okraji (Snídaně u Tiffanyho, Knedlíkové radosti, Mladý muž a bílá velryba, Labuť, která škrtí, Romeo a Julie, Lady Macbeth Mcenského újezdu, Švejci, Faust). Zde působila až do jeho zrušení v roce 1987. Poté ji Zdenek Potužil jako umělecký šéf Divadla Rokoko znovu přizval ke spolupráci. V Městských divadlech pražských zůstala i po jeho odchodu. Výrazná je i její práce pedagogická. V devadesátých letech dělala nejprve asistentku herecké tvorby na DAMU, později vedla dramatickou výchovu na Konzervatoři Duncan Centrum. V roce 1998 se na DAMU vrátila a spolupracovala tu do nedávna jako odborná asistentka na katedře alternativního a loutkového divadla s Janem Bornou a s kolegou z někdejšího Divadla na okraji Ondřejem Pavelkou. Se svými studenty se pak symbolicky vrátila do časů Rubínu, když si s nimi v DISKu zahrála v divadelním projektu 13 tisíc vteřin (Večer tříkrálový, Tři sestry a Čekání na Godota).

Radka FIDLEROVÁ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 4.2.2015


* Vážená paní Radko, vítáme Vás při setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Děkuji, částečně pracovní - s Arnoštem Goldflamem zkoušíme Happy End od izraelské autorky Anat Gov. Jinak vše v reálně relativní normě.

* Divadlo na okraji a Zdenek Potužil, Miki Jelínek. Nakolik Vás tento underground ovlivnil herecky? Oleg

Zásadně, a nejen herecky. A nejsem sama.

* Chtěla jsi být herečkou od dětství? Martina, Liberec

Baletkou, herečkou, zpěvačkou, zvěrolékařkou, velitelkou čehokoliv... a to všechno jsem stihla do svých sedmi let.

* V Divadle Rokoko hrajete ve hře Oddací list, jak se vám hraje s Taťjanou Medveckou a Janem Vlasákem? Jak dlouho bude ještě tato skvělá hra na repertoáru Rokoka? Martin, Vinohrady

Martine, přejeme si, my všichni zúčastnění, abychom spolu mohli být na jevišti věčně... Táňa, Honza, Marika Procházková, Martin Hofmann, Marcel Rošetzký a občas Jirka Hána, to jsou skvělí partneři. Děkuju za otázku.

* Vaše role a vůbec vystupování moc obdivuju. Máte nějakou divadelní roli, z těch, které jste dosud ztvárnila, o které byste mohla říct, že byla Vaší nejoblíbenější nebo nějakou, která by byla Vaší "srdeční záležitostí"? Moc Vám fandím. Rudolf, Vinohrady

Nikdy jsem po rolích netoužila, zato vždycky po "dobře temperovaném" týmu. To je sen každého herce, myslím. A mně se splnil. Srdeční záležitosti?! Téměř všechny role v Divadle Na okraji. Věřím, že se jí stane i ta poslední, zatím, Alice ze Strindbergova Tance smrti v režii Viktorky Čermákové.

* Máte ráda Čechova? Jiří

Ráda?! To je slabé slovo. Shakespeare, Čechov, Beckett, to jsou základní kameny moderního divadla.

* Chodíte na inscenace Vašich bývalých studentů? Aleš

Ráda a jsem na ně hrdá.

* V případě herectví je dobré, když si studenti i pedagogové tzv. sednou. Někdy se vztahy až přelijí do vzájemné důvěry. Stalo se to i Vám? Tomáš

Na pocit vzájemné důvěry si nemusíte sedat. Ona vzájemnost se buduje léta společnou prací, průšvihy i úspěchy, zejména těmi průšvihy.

* Dlouhou dobu jste působila na DAMU i Konzervatoři Duncan Cetrum. Dokonce jste si se svými studenty i zahrála. Jaká je podle Vás dnešní mladá generace? Tomáš, Praha 1

Tomáši, to je hodně otázek na jednu odpověď. Tak tedy, pedagogika na DAMU cca 10 let, byla jsem hereckou asistentkou milovaného Jana Borny. Duncan Centrum 5 let. A ano, se svými studenty jsem hrála a byla jsem šťastná ze vzájemné akceptace. Dnešní mladá generace? Nemám žádný globální soud. Děkuju za otázky.

* Na DAMU jste působila na katedře alternativního divadla. Existuje dneska vůbec alternativní divadlo? Není vlastně všechno alternativní? Přemek, Brno

Nepletla bych si termín alternativní s relativním. Nejsem si ani jistá označením "konzervativní". Ale seriózně, čím dál víc se prolínají žánry, styly, módy, a to nejen na jevišti.

* Po Praze jsem viděl plakáty na Tanec smrti, o čem tato hra je? Díky, Luboš

Luboši, přijďte se podívat. Je to poněkud třeskutá výpověď o jednom manželství, trochu grotestka, trochu crazy konverzačka a trochu politckého nuveau. Není to typická tzv. strindbergovská inscenace, rež. Viktorka Čermáková má neobyčejně originální optiku. Tak se na Vás těším.

* Oddací list režíroval Ondřej Zajíc, dnes ředitel Městských divadel pražských. Změnil se podle Vás jako ředitel? Stanislav

Zeptejte se jeho ženy. Já znám Ondru od jeho asi 25 let, dnes je to dospělý čtyřicátník, takže se dá předpokládat, že k vývoji jistě došlo. Dokonce i jako ředitel je uvážlivý a hluboce sociálně cítící muž... podtrhuji muž!

* Radko jste krásná charismatická žena. Myslíte si, že se k Vám víc hodí role vypočítavých "mrch", nebo těch hodných? A ve které byste se cítila lépe? Děkuji za odpověď. Vladimír, Praha 5

Vladimíre, v reálném životě zřejmě ne, ale na jevišti jsou mrchy vždycky zábavnější. Mimochodem, mám komickou životní zkušenost s těmi hodnými, ve výsledku jsou to vždycky mrchy.

* Dobrý den, máte nějakého režiséra, s kterým byste v budoucnu ráda pracovala, nebo s kterým byste si ráda spolupráci zopakovala? Martin, Liberec

To víte, že mám. Ale někteří už nejsou naživu. Nejvíc se mi stýská po Evaldu Schormovi.

* Dozvídáte se názory Vašich diváků na jednotlivá představení? Zdeněk

Nerada. Jak říká jeden můj herecký kolega: "Po premiéře jdu jenom tam, kde mě chválí..." No, já raději utíkám zadním vchodem domů.

* Měla jste štěstí spolupracovat s Milošem Formanem na Amádeovi. Jaké bylo natáčení s českým emigrantem do Ameriky v Čechách? Dana, Ostrava

Milá Dano, to byl totální požitek. V té poušti totality hvězdná oáza! Navíc jsme nazkoušeli hodinovou inscenaci ze Schikanederova divadla s Tweilou Tharp a celou jsme ji natočili. Ve filmu z ní zbylo pět minut, ale nádherných! Pan Forman byl výsostně charismatický býk.

* V Tanci smrti máte zajímavou roli. Jste v běžném životě taky tak škodilibá, nebo to pro vás byl protiúkol? Vladimír, Mělník

Alice z Tance smrti je žena tzv. na hraně emocionální deformace. Žije v sebestředném, skoro patologicky izolovaném světě. O sobě mám trošku lepší mínění, aspoň o trošku. Přes veškerou skepsi a vztahovou komplikovanost jsem zuřivá životní optimistka.

* V Holkách z kalendáře jste musela společně s ostatními jít "donaha". Nevadilo vám to? Tereza, Pha10

Ani mě nenapadlo, že by mi to mělo vadit a že by našeho "donaha" někdo zneužil. Všechny jsme měli naprostou důvěru v rež. Ondru Zajíce a on nás nezklamal.

* V Tanci smrti se hodně převlíkáte. Baví vás to? A nebo naopak, je to pro vás zátěž? Božena, Zbraslav

Nebaví, ani trochu, škoda, že se nemůžete jít podívat za dveře na tu zběsilou převlíkací "jízdu".

* V inscenaci Happy End je hvězdné obsazení vy, Dana Batulková a Jitka Smutná. Jak se těšíte na takový "babinec"? Radka

Těším, těším, těším. A těším se na Jiříka Hánu a těším se na Arnošta Goldflama a těším se na Janu Vašákovou, naší choreografku...

* V kolika inscenacích nebo hrách v Městských divadlech pražských jste momentálně obsazovaná? A točíte v současnosti nějaký film, TV? Jste pracovně vytížená ke své spokojenosti? Jaromír, Pha 2

S Happy Endem v pěti, já jsem latentní workoholik, necítím se vytížená nikdy. Netočím, až v červnu.

* Jak ráda trávíte volný čas? Alena

Raději pracuju. Jsem notorický chodič po horách.

* Každému herci voní divadlo jinak. Co znamená pro vás? Karel, Prosek

Motám se kolem divadla přes půl století... To už je skoro život, ne? Resp. způsob života.

* Radko umíte se obětovat divadlu. Je to pořád ještě v módě? Helena

To není otázka módy, to je otázka temperamentu a seřazení osobních hodnot.

* Tragikomedii Happy End bude režírovat Arnošt Goldflam, je to vaše první spolupráce? Milena

Ale kdepak, Arnošta znám od 70. let. On se motal kolem divadla Na provázku a já v Divadle na okraji. Pořád jsme se potkávali.

* Vzpomínám na Divadlo na okraji. Která role vám z toho období utkvěla? Blanka

Taky vzpomínám. Spíš na své kolegy přátele a inscenace, nežli na role.

* Byly ve vaší rodině nějaké herecké geny? Lída

Speciálně herecké? Řekla bych spíš, že celá širá rodina byla a je múzická.

* Inscenace Oddací list představuje rodinnou komedii. Máte ke komediím blíž než k tragédiím? Stanislav, Holešovice

Nepreferuji žánr, ale inscenátora. V každé tragédii, stejně jako komedii, je obsažena groteska.

* Vážená paní Radko, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Dobrý večer, děkuji. Radka Fidlerová.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

leden 2010

 

reklama

Janáček Brno 2024

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor