Nekuda a Císler
autor: Česká televize
zvětšit obrázekNekuda a Císler
Luděk Sobota uvádí další díl cyklu mapujícího uměleckou dráhu legendárních dvojic komiků, které se zapsaly do zlatého fondu televizní zábavy (2012). Režie J. Wehrenberg. Luděk Nekuda – literární, pěvecký i herecký talent původem z Ostravy, byl českým trumpetistou, zpěvákem, televizním a rozhlasovým moderátorem, bavičem, textařem, scenáristou a dramaturgem. V roce 1961, během studií na pedagogické fakultě, založil v Ostravě dnes již legendární divadélko malých forem Pod okapem, kde účinkoval jako zpěvák a trumpetista. V té době se se svými písničkami začal objevovat v někdejší Československé televizi. Z Ostravy se roku 1967 dostal do divadla Semafor, kde vystupoval v hrách Poslední štace a Tak co, pane barone. Po ukončení činnosti divadélka Pod okapem definitivně přesídlil do Prahy, kde uplatnil a dál cizeloval svůj moderátorský a komediální talent v rozhlasových pořadech Mikrofórum a Dobré ráno. S kapelou Rangers nejen hrál a zpíval, ale také moderoval jejich koncerty. Na začátku osmdesátých let působil jako dramaturg redakce zábavy v Československé televizi. V ní společně s Jiřím Císlerem uvedli svůj nekonvenční zábavní pořad Sešlost.
Jiří Císler, herec, komik, hudebník, spisovatel, dramatik, mistr sarkasmu, klaun a legendární bavič, se narodil v Českých Budějovicích a tam také prožil své dětství a dospívání. Na přání otce se vyučil číšníkem a vystudoval obchodní akademii. Už v pubertě ho ale mnohem víc lákalo umění, zejména hudba. Učil se hrát na housle a po studiu nastoupil v roce 1947 jako houslista do divadelního orchestru v Českých Budějovicích. Tam si jeho nadání všiml režisér Miroslav Macháček a Císler začal účinkovat v operetách a operách, později i v činohrách. Macháček považoval Císlera za mimořádný umělecký talent a postupně ho směřoval k divadelní režii. Začátkem šedesátých let Císler odešel do Prahy, kde zakotvil v divadle na Fidlovačce. Tam se mohl plně věnovat svému nejoblíbenějšímu žánru, muzikálu, ve kterém skloubil lásku k herectví i hudbě zároveň. Na počátku normalizace ztratil angažmá a odešel do Ústí nad Labem. V roce 1971 se do Prahy vrátil, ale soustředil se především na divadelní režii. V divadle Semafor režíroval mimo jiné hry Kytice, Elektrická puma nebo Kdyby tisíc klarinetů. Později režíroval pořady komika Josefa Dvořáka s hudbou Karla Černocha v divadle Ateliér. Koncem 70. let hrál Jiří Císler v Činoherním klubu a byl považován v úzkém kruhu divadelních fanoušků a odborníků za významnou osobnost českého divadelnictví. Jiří Císler má na svém kontě řadu televizních rolí, mimo jiné roli intrikána Voženílka v televizním seriálu Inženýrská odysea, díky níž získal mimořádnou popularitu. Značnou diváckou popularitu mu přinesla i druhá polovina 80. let, kdy se stal partnerem Luďka Nekudy v autorském projektu Sešlost v Československé televizi.
Vysílání: 24.9., 22.30 hod., ČT1
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Z první řady... Majitelé klíčů z NdB
Majitelé klíčů
Dnešní nedožité 95. narozeniny Milana Kundery si připomeneme návratem jeho slavné hry z roku ...celý článek
Časopis 13 - sekce
HUDBA
Mladí ladí jazz Open air nabídne evropskou jazzovou špičku
Festival Mladí ladí jazz oslaví 30. dubna Mezinárodní den jazzu open air přehlídkou na pražském Karlově náměst celý článek
OPERA/ TANEC
Musica Florea objevuje raného Janáčka
Co má společného Leoš Janáček a baroko? Pokud si myslíte, že vůbec nic, soubor Musica Florea vás vyvede z omyl celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 12. týden
Teroristka
Iva Janžurová v titulní roli černé komedie o tom, že westernoví hrdinové ještě nevymřeli. Koprod celý článek