zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zveme do Dejvického divadla...

Ivan Trojan (Foto archiv divadla)

  

Dejvické divadlo je jednou z nejmladších pražských scén. Mladý soubor si za 10 let své existence velmi rychle získal své diváky a divadlo se dostalo po povědomí široké veřejnosti. Věkové složení souboru bylo poměrně nízké, rozhodně však divadlo nebylo nikdy studentským divadlem. Prvním výrazným oceněním práce souboru byla Radokova cena za rok 1995 inscenaci Sestra Úzkost (režie J. S. Pitínský), ve stejném roce se DD stalo Divadlem roku. Česká televize připravila na sobotu 6. dubna 2002 záznam inscenace Oblomov v titulní roli Ivan Trojan, který byl oceněn cenou Thálie za rok 2000.
Po skončení inscenace ve 22.15 uvádí ČT2 dokument 10 let Dejvického divadla v Praze. Jedno z nejmladších pražských divadel, Dejvické divadlo sídlí v Zelené ulici čp. 15. Ještě před patnácti lety nic nenasvědčovalo tomu, že by zde kdy mohlo být divadlo. Zatímco nahoře čile prosperovalo agitační středisko, v podzemních prostorách domu chátral sál bývalé tělocvičny Orla. V roce 1990 získal celý objekt Obvodní kulturní dům Prahy 6. Z iniciativy ředitelky Evy Měřičkové vznikl nápad založit v podzemních prostorách divadlo.

V současné době má DD pouze jediný problém. Jak uspokojit všechny diváky, kteří by divadlo rádi navštívili. Právě inscenace Oblomova je pro divadelní diváky z důvodů malé kapacity divadla téměř nedostupná. Nejpřesnější charakteristikou jevištní adaptace románu I. A. Gončarova o netypickém hrdinovi nejen své doby jsou slova samotného autora dramatizace a režiséra M. Krobota: „Je to nevšední příběh o lásce, a také sama postava Oblomova je velice inspirativní. Svoboda člověka se obvykle definuje jako projev svobodné vůle zvolit si cíl. Oblomovova svobodná vůle se projevuje v tom, že si žádný cíl nezvolil. Žije okamžikem. Je laskavý, tolerantní, hravý, obdařený představivostí a také nezodpovědný a pohodlný. Je plytký i hluboký současně. Je v něm něco věšteckého? Šlo o to, pokusit se o dramatický tvar, který nejvíc odpovídá vývoji postav. Bylo třeba vymyslet a rozvinout další postavy románu, například Tarantěva, Alexejeva nebo Anisju. Výsledná podoba má čtyři dějství a je to nejspíš tragikomedie."
Podstatný díl úspěchu Oblomova je závislý na Ivanu Trojanovi v titulní roli, ale také na všech jeho hereckých spoluhráčích. Trojan, typově rozhodně ne žádný Oblomov, dokázal svého hořkosměšného statkáře vymodelovat doslova plasticky; nuda z něho odkapává jako med z plástu.

6.4.2002 Jana Soprová | rubrika - Z éteru

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Z éteru

Franz Kafka – 100 let

Piš, Kafka, piš!

Piš, Kafka, piš!
Franz Kafka a jeho dílo s groteskní nadsázkou a humorem. Zachycením pozadí vzniku originál ...celý článek


Divadelní tipy 22. týden

Petr Kostka

Písničky Vinohradských
Zpívají herci Divadla na Vinohradech: J. Hanzlík, P. Haničinec, M. Stropnický, G. Vr ...celý článek


Tři životy Vladimíra Pucholta

Vladimír Pucholt

Tři životy Vladimíra Pucholta
Dokumentární film o zásadních životních posunech herce, který se na vrcholu p ...celý článek


Divadelní tipy 23. týden

Olga (Horrory z Hrádečku)

Neobyčejné životy - Luděk Sobota
Životní a profesní příběh jednoho z nejvýraznějších českých komediálních h ...celý článek



Časopis 22 - sekce

OPERA/ TANEC

Janáček Brno 2020

Janáček Brno 2020

Janáček Brno 2020
O 7. mezinárodním operním a hudebním bienále, které přibližuje život a dílo Leoše Janáčka celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 22. týden

Benátky

Mýty a fakta historie - Egypt (2/6)
Prokletí Tutanchamona. Příběh nejslavnějšího archeologického objevu vše celý článek

další články...