zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nespravedlnost lásky

Pomyslná hranice vkusu a kýče se kdekoliv, snad v divadle více, střetává s divákem a tvůrcem. Zatímco ostatní (ve Viole v režii Viktora Polesného) svým zpracováním kráčí kupředu, soubor Divadla Pod Palmovkou v režijním vedení Petra Kracika se vrací o pět let zpět. Unifikované herecké výkony, jak je známe z Letních hostí ( S.Vrbická -- Betty, T. Kostková - Lotta, I. Jiřík -- Albert) z Miláčka (M. Tallerová -- hostinská) a nebo Eurydiky (I. Kubečka -- hostinský, R. Přibil -- správce, Jan Teplý ml. -- Werther -- u něj si dovoluji připomenout televizní inscenaci Dürrenmattovy Návštěvy staré dámy), přesně zapadají svou nuznou šedostí do neoriginální dekorace, jakoby náhodou převzaté z libereckého Raskolnikova (hrané v témže divadle v rámci přehlídky České divadlo), oproti nim však ani zdaleka nevyužili variability prostoru a de facto použili jen schodiště a vstupní dveře.

Mladý Werther je předromantickým symbolem, zmítaným vnitřním rozporem svého bytí, kolísání vzdělaného ducha, hrdiny uvrženého do společensky zkamenělého prostředí, se kterým se vůlí srdce chtě nechtě musí poprat. Žel, Jan Teplý ml. zdaleka nesplynul s raněným intelektuálem. Jeho bytostná tíže se provazuje s nejvrchnějšími gesty, jež jsou komické až k pláči. Působí na nás svou nepřirozeností, rozporuplností (ač kdo jiný by měl poutat v diváku jistotu, že existuje jen jediná pravda o lásce k Lottě !), zasahující pocit v němž skutečný Werther je přesným opakem libeňského.
Naštěstí, neb ke své smůle, jsou další protagonisté, kteří dokázali obrátit myšlenku děje na svou stranu. Zejména Albert, sympatický Ivan Jiřík je dokonalým, navíc hýskovitě podváděným, mužem věrné Lotty (Tereza Kostková). Oproti Goethově snaze zobrazit nespravedlnost lásky v nerovném partnerství mezi Lottou a Albertem vznikl z tohoto roztomilého páru symbol realistický, zmítaný dobou a marnivými vlivy, z nichž jedním je Werther jako neuvědomělý mladičký záletník a parchant.
Po úmorné délce představení (1hod 30min !) přijímá diváctvo rádo závěr, muchlajíc program s podbízivými texty z korespondence Goetha, hořekuje nad nesvědomitostí tvůrčího ansamblu, kteří v očích příležitostných diváků, nebo dětí (které jistě v rámci školních představení tuto hru uvidí) dělají z Goetha tuctového autora srovnatelného s tvůrci televizních frašek, leč poněkud zastaralého. Utrpení mladého Werthera, Johann Wolfgang Goethe). Překlad E.A.Saudek; režie Petr Kracik; výprava Zita Miklošová; dramaturgie Martin Velíšek; hudba Ludwig van Beethoven a Georg Friedrich Händel; dramatizace: Kateřina Macháčková. I. premiéra 10. června 2000
Osoby a obsazení: Werther (Jan Teplý ml.,'); Lotta (Tereza Kostková,'); Albert (Ivan Jiřík,'); Správce (René Přibil,'); Betty (Simona Vrbická,'); Hostinská (Markéta Tallerová,'); Hostinský (Ivo Kubečka) a další.

12.6.2000 Ondřej Menšík | rubrika - Recenze

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek


Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

Recyclus coitus (Maso krůtí)

Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek


EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Lucie Bílá a její pocta Petru Hapkovi

Hvězdy jsou jak bonbónky

Nový videoklip k písni Hvězdy jsou jak bonbónky dává vzpomenout na fenomenální práci dua Petra Hapky a Michala celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

100. výročí úmrtí Franze Kafky

Franz Kafka

Kafka (2/6)
Jeden z největších spisovatelů 20. století ve víru tvorby, lásky i vnitřních démonů. Premiéra s celý článek

další články...