Sourozenecká láska ve třech ve Stavovském divadle
autor: Petr Neubert
zvětšit obrázekDvě sestry, jeden bratr. Ony jsou herečky, on filosof. Anebo možná blázen. Ony moc nehrají: ta mladší nedělá nic, ta starší za bratrem denně jezdí do léčebny. Jak by to vypadalo, kdyby se bratr konečně nechal převézt zpět domů? Uspořádejme velké přivítání! Tři sourozenci jako esence celého světa: drobná soukromá pekla, dávné křivdy, výčitky, stíny mrtvých předků. Silná a zároveň velmi vtipná psychologická hra, které se ovšem česká divadla spíše vyhýbají, pro tři mimořádné herce slibuje další možnost, jak pro moderní světovou dramatiku získat i diváky Národního divadla. Premiéry inscenace hry Thomase Bernharda Oběd u Wittgensteina se konají 7. a 8. listopadu 2019 od 19:00 hod ve Stavovském divadle.
,,Bernhardovo rodinné zázemí jako by takový rozpor přímo vábilo: nemanželské dítě, jejž matka odjela porodit do Holandska, aby předešla drbům v přísně katolickém prostředí, svého otce nikdy nepozná, matka mu zemře v devatenácti letech, má poručníka, žije s přísným, literárně činným dědečkem… V jiném rozhovoru se Bernhard vyznává z toho, že psaní je to jediné, co pro něj má nějaký smysl, něco, co ho fascinuje, baví a také udržuje při životě. Autobiografickou linku lze v Bernhardových textech snadno vysledovat, pozoruhodný je ale něčím jiným: specifickým jazykem, ostrou ironií, svíravým, doslova klaustrofobním psaním, které je výrazně monologické, zdánlivě se točí v kruhu, až kolem postav – a čtenáře – umotá osudnou smyčku,“ dodává dramaturgyně inscenace Marta Ljubková.
Na českých jevištích se Bernhard objevuje pravidelně, ne masivně, ale konstantně. Zdá se, že na rozdíl od rakouských dramatiků o generaci až dvě mladších – Jelinekové, Handkeho, Schwaba –, jejichž dílo má mnohem méně domácích inscenací, Češi Bernhardovi rozumějí. Je dostatečně nelítostný, ironický a zároveň metaforický a ostrý; dokáže tnout do živého, přitom se nebojí humoru.
,,Ritter, Dene, Voss se v Praze od Pitínského uvedení nehrála, to je víc než dvacet let. Pro mou generaci tahle inscenace znamenala zásadní mezník. Rozhodli jsme se tedy s Danielem Špinarem, že se ke hře pro tři skvělé herce (původní představitelé zůstanou navždy v dějinách zapsáni v názvu textu) – Lucii Juřičkovou, Zuzanu Stivínovou, která se rolí v té hře vrací do angažmá v Činohře Národního divadla, a Sašu Rašilova – vrátíme. Škoda, že jsme nemohli změnit název podle jejich jmen. Oběd u Wittgensteina, což je verze názvu, pod nímž se titul hraje například ve Francii, bude sice poctou někdejší inscenaci, ale také pokusem znovu přivést na jeviště Stavovského divadla velké rakouské drama, které je pětatřicet let staré – a překvapivě stále moderní,“ doplnila Marta Ljubková.
V režii Daniela Špinara hrají Zuzana Stivínová, Lucie Juřičková a Saša Rašilov.
Termíny + vstupenky na přestavení Oběd u Wittgensteina na www.narodni-divadlo.cz.
Časopis 25 - rubriky
Časopis 25 - sekce
HUDBA
Michael Kocáb: Povídali, že mu hráli (+bonusy)
Kocáb 70: reedice jeho prvního sólového alba, na CD s osmi bonusy. Michael Kocáb je jako instrumentalista, zpě celý článek
OPERA/ TANEC
Jonas Kaufmann v hlavní roli snové opery
E. W. Korngold: Mrtvé město
Hvězdný tenorista Jonas Kaufmann v hlavní roli snové opery o třech dějstvích po celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dokument Špion v FBI
Špion v FBI
Robert Hanssen je zdánlivě rodinný typ, oddaný katolík a kariérní agent FBI. Přitom zradí důvěr celý článek