Setkání 2005 Stretnutie - ohlédnutí
autor: archiv divadla
Před necelým týdnem se uzavřela rozsáhlá divadelní přehlídka Setkání 2005 Stretnutie. Těžko ji hodnotit dříve, než měsíc po jejím konci, protože závažných divadelních zážitků bylo tolik, že nad některými z nich dumám stále a na některé se ještě nedostalo. Program pěti představení za den si nezadal s divadelními svátky starověkých Athén. Zlínská divadelní přehlídka byla tak pestrá, že si každý divadelní nadšenec přišel na své a obohatil se i představeními jiného typu, než na které běžně chodí.
Myslím si, že přínos festivalu spočívá právě v setkávání různorodých stylů a umělců, kteří se tu mohou vzájemně konfrontovat. Festival také přináší prestiž městu Zlínu, takže se do podvědomí lidí dostávají nejen boty, ale i kulturní aktivity evropského charakteru, které se v místním divadle odehrávají. Snad díky tomu, že to letos byl už jubilejní desátý ročník, organizace celé akce probíhala neuvěřitelně lehce, samozřejmě, jakoby se vše dělo samo od sebe a pokaždé se zaplněným hledištěm. I členové realizačního týmu byli pohodoví lidé na svém místě, kteří pracovali obětavě a s chutí pro hladký průběh přehlídky.
Přes dvacet kontroverzních inscenací, složených z nových adaptací literárních děl či prvních uvedení původních originálních textů spojovala touha rozkrýt dosud nepoznaná zákoutí lidské duše a více poznat sebe sama. Dát pravdivou zprávu o světě, kde právě žijeme, poukázat na nejrůznější společenská tabu. V představeních byla přítomná sebereflexe, zabývající se smyslem a funkcí umění a kultury v životě člověka. Velkým tématem se opět ukázal strach ze sebe a hledání identity či snaha o její vymazání. Strach člověka před světem, odcizení člověka člověku, různé proměny lidských vztahů a nezbytnost a nevyhnutelnost lásky, před níž nemůžeme nikam utéct. Potěšila mě obrodná schopnost dělat si legraci sami ze sebe, na příklad ND Praha ze své kamennosti, Wielebni – z pobožnosti, Radošínské naivné divadlo Bratislava z milostného života v období totality….
Dramaturgie festivalu vybrala kvalitní inscenace, které rezonovaly s diváky a otevřenost v pojetí festivalu inspirovala a podporovala účastníky k vyjádření vlastních postojů a osobitému přispění k nezapomenutelné atmosféře. Letošní rok se česko-slovenský dialog rozšířil o jeden polský soubor, příští rok se mají přidat další země Visegradské čtyřky. Uvítala bych více teoretických seminářů besed se zajímavými tvůrci, kteří přesahují náš horizont jako byl Jerzy Stuhr a František Listopad.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Jubilejní Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani
Jubilejní 20. ročník (nejen) divadelních setkání Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani (20. – 26. kv ...celý článek
Skončil rekordní 15. ročník festivalu DSB 2024
Od 17. do 28. května 2024 bylo Brno i v letošním roce středem divadelního světa. Mezinárodní festival Divadeln ...celý článek
Časopis 22 - sekce
HUDBA
Childish Gambino: poprvé v O2 areně
Na co sáhne, to promění ve zlato. Donald Glover aka Childish Gambino se vrací na koncertní pódia. Čtyřnásobný celý článek
OPERA/ TANEC
Bubeníček International Ballet Gala
Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Tragický příběh romského chlapce
Cigán
Příběh čtrnáctiletého romského chlapce, který prochází poznáním neúprosných zákonů vlastní komunity v celý článek