13. ročník dokumentárního divadla Akcent
![13. ročník dokumentárního divadla Akcent](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r886460.jpg)
autor: Zdroj press kit festivalu
zvětšit obrázekByli školení k boji proti fašistické koloniální diktatuře v socialistických zemích východního bloku jako je Angola, Mosambik nebo Kapverdy. Jaký měl dopad na jejich životy čas strávený na druhé straně železné opony, který trval někdy i několik let? Změnilo to jejich vnímání komunismu? I na tyto otázky se snaží odpovědět portugalská inscenace Eastern Loves v aktuálním programu třináctého ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárního divadla AKCENT. S letošním mottem: „Buďte sví!“, probíhá od 4. listopadu do 12. prosince v pražském Divadle Archa. V osmi výjimečných inscenacích uvede světové i domácí divadelní soubory.
Kromě dvou představení z Portugalska festival letos nabídne například inscenaci hamburského divadla Thalia Doughnuts, japonského režiséra Toshiki Okada. Český program zase uvede například Vykouření brněnského Divadla Husa na provázku v režii Jiřího Havelky nebo Odkaz od souboru Spielraum Kollektiv. Vstupenky jsou aktuálně v prodeji na webových stránkách Divadla Archa.
„Festival AKCENT vznikl před 13 lety proto, aby české publikum získalo přehled o tom, co vše může být dokumentární divadlo. V průběhu let jsme představili největší hvězdy divadla, které oslavuje autenticitu na scéně. Nás vždy zajímalo, jaký divadelní jazyk umělci volí, aby moment autenticity mohl být zachován v umělém prostředí divadla,“ říká umělecká ředitelka festivalu Jana Svobodová a dodává, že AKCENT bude letos uzavírat jeden ze svých milníků, protože se naposledy uskuteční v budově končícího divadla Archa, kde vznikl.
Dvě inscenace přijedou letos na festival z Portugalska. Velmi očekávaný bude Eastern Loves divadelního souboru Hotel Europa, jenž má i českou stopu. Hlavními tvářemi jsou Portugalec André Amálio a Tereza Havlíčková z Česká republiky. Umělci vytvářejí inscenace dokumentárního divadla, které zkoumají hranice mezi divadlem, tancem a performancí. Jejich aktuální kus je založený na autentických příbězích občanů bývalých portugalských kolonií bojujících proti kolonizaci, školených v socialistických státech východní Evropy. „Inscenace vznikla na základě svědectví těch, kteří tyto situace prožili, a autobiografických příběhů účinkujících o jejich rodinách nebo jejich vlastní minulosti v bývalé východní Evropě. Inscenace zpochybňuje vztahy mezi láskou, rodinnými vazbami a politikou,“ láká na představení Svobodová.
Dalším portugalským příspěvkem AKCENTU bude feministicky angažovaná Are You Coming? souboru Lobby Teatro. Je téměř celá založená na obraze a pohybu a zdůrazňuje naléhavost vidiny budoucnosti, kde ženství není synonymem podřadné sociální identity. Hlavní roli vytváří samotná autorka Mariany Fonsecy. Prostřednictvím různých uměleckých jazyků zkoumá své alter-ego. Odmítá sama sebe devalvovat jako Ženu, která je obětí toxických a násilných vztahů.
Z hamburského divadla dorazí představení v němčině s českými titulky s názvem Doughnuts. Připodobňuje svět ke koblize, ve které je spoustu okraje a uprostřed díra. „S rostoucí erozí všech jistot se prázdnota uprostřed zvětšuje a zvětšuje a symbolizuje tak moderní fenomén: jeden živočišný druh dobývá cizí prostředí a působí zmatek. Divák se setká s medvědem v supermarketu, mutujícím virem nebo sociálními médii bez srdce. A pak najednou nikdo neví, zda je jeho vlastní způsob myšlení stále správný,“ popisuje ředitel divadla Archa Ondřej Hrab. Inscenaci uvádí AKCENT ve spolupráci s Festivalem německého jazyka.
České tvůrce bude zastupovat inscenace Vykouření Divadla Husa na provázku. Režíroval ho a scénář k němu napsal Jiří Havelka. Reaguje na kauzu, kdy jedna divadelní inscenace skončila až u Ústavního soudu. Žalobcem byl kardinál Dominik Duka. Zběsile očistný scénický obřad na motivy skutečných událostí přivede na jeviště Archy fragmenty právních textů, internetových článků a rozhovorů, diváckých dopisů, výpovědí svědků i Nového zákona. Postaví se přitom otázkám, které dodnes obcházejí kolem. Například jací ďáblové pokoušejí společnost k tomu, aby se dělila na bojechtivé tábory, a proč.
Subjektivní konfrontaci příslušnic dvou vzdálených generací jedné rodiny přivede do Archy inscenace Odkaz od Spielraum Kollektiv, Tématem je čekání na smrt a toho, co po člověku zůstane. „Ještě nikdy se za celou známou historii lidstva nestalo, aby tak rozdílné generace s různými zájmy a pohledem na život žily ve stejném období. Rychlý pokrok doby a neustálé změny, kterým jsou všechny generace každodenně vystavovány, způsobuje vzájemné nepochopení. Důležitost obyčejného člověka jako odpověď na současné hledání smyslu existence, i o tom je tato inscenace,“ popisuje Hrab.
V rámci ACENTU čeká Archu také derniéra úspěšné první české divadelní instalace s jedenácti (ne)herečkami. Ti, kdo mluví sami za sebe … přemění sál divadla v obrovskou galerii, jejímiž exponáty se stanou autentické životní příběhy jedenácti žen. Na divácích pak zůstane rozhodnutí, zda prožijí všechna vyprávění nebo jen některé části či v jakém pořadí budou příběhy vnímat.
Naopak v laboratoř promění divadlo další inscenace Každý má v sobě dva vlky. Ta zkoumá, jak se v Česku žije mladým Vietnamcům. Hlavní protagonisté Thang Ngo Xuan, Lili Phungová a Thu Phuong Tran v ní modelují z hlíny a vyprávějí příběhy. Jejich práci v detailech snímá webová kamera a na plátně vytváří emotivní krajiny, které ovlivňují dialogy performerů. Diváci navíc vstupují do netradičně uspořádaného divadelního sálu definovaného pohyblivým projekčním plátnem, zvukovou aparaturou, několika mobilními světly a televizní obrazovkou. „Inscenace Každý má v sobě dva vlky vznikala během roční spolupráce autorky, projektu Hany Kokšalové se zástupci druhé generace Vietnamců žijících v České republice, kteří sami sebe nazývají Banánovými dětmi. Všichni tři účinkující se předtím neznali, ani neměli žádné zkušenosti s divadelní tvorbou. Během přípravy inscenace prošli sérií workshopů dokumentárního divadla vedených divadelními profesionály,“ uzavírá dramaturgyně inscenace Jana Svobodová a slibuje, že AKCENT se uskuteční i příští rok.
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Devátý ročník festivalu Pernštejnlove
![Pernštejnlove](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r888735.jpg)
Rádi se zamilováváte? Tak přijďte na pardubický zámek zažít pravou letní lásku. I letos můžete v kulisách rene ...celý článek
MfD v Plzni přiveze slavný soubor Comédie-Française
![Tiago Rodrigues (Foto: Cristophe Raynaud de Lage)](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r888699.jpg)
Mezinárodní festival Divadlo v Plzni nabídne letos výjimečnou událost – hostování nejstaršího a nejprest ...celý článek
Časopis 25 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 26. týden
![Kombo: Visací zámek](http://www.scena.cz/fota/db/cas2r1188674.jpg)
Hudební profil – Karel Zich
Malá vzpomínka na populárního zpěváka, od jehož narození uplynulo 75 let celý článek
OPERA/ TANEC
PRAKAB přivítá veřejnost v rámci dne otevřených dveří
![KoresponDance](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r888708.jpg)
Pražská kabelovna ve druhé polovině června otevře své brány veřejnosti, které nabídne nejen možnost prohlédnou celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Víra tipy 26. týden
![Cesty víry](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r2888680.jpg)
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí Jan Vávra. Jak pravděpodobně vypadali naši světci? Na celý článek