Prozrazení Radoci
autor: archiv divadla
V pražském Divadle v Dlouhé se odehrál večer, na němž byly předány výroční ocenění české divadelní kritiky za rok 2006 - Ceny Alfréda Radoka. Vzhledem k aféře, která provázela letošní Radoky (tedy předčasné prozrazení vítězů) dalo průběhu večera lehce ironický nádech. V tom duchu probíhaly jak komentáře moderátorů – Jana Vondráčka a Pavla Tesaře, tak i doprovodný orchestr složený ze studentů a absolventů DAMU pod vedením Matiji Solce. A možná, že právě tento skandál dodal předávání šťávu. Samozřejmě, především pro zasvěcené – ohlas u diváků ČT nedokážu odhadnout.
Výsledky ankety kritiků signalizují, že v loňské činohře se neobjevil natolik výrazný titul, aby se na něm kritici jednoznačně shodli (byť většina z kritiků sleduje především činoherní divadlo). Nejlepší inscenací roku se tedy stala opera La clemenza di Tito pražského Národního divadla. Bodovala i v dalších dvou kategoriích, když Radokovy ceny za nejlepší ženský herecký výkon získala americká pěvkyně Kate Aldrichová a za scénografii Karl-Ernst Herrmann, který byl společně se svou ženou režisérem inscenace. Připomeňme, že zahraniční pěvci si odnesli obě nejvyšší ocenění také v Cenách Thalie.
Za mužský herecký výkon převzal cenu Martin Finger, který hraje na scéně divadla Komedie titulní roli ve hře Thomase Bernharda Světanápravce. Divadlem roku se stalo Dejvické divadlo Praha, ocenění za nejlepší domácí hru si odnesla Iva Klestilová za politickou frašku Má vlast. V kategorii Nejlepší hudba se už léta pravidelně umísťuje Vladimír Franz. Tentokrát si cenu odnesl za hudbu k inscenaci hry Heinricha von Kleista Amfitryon v Městském divadle v Brně. Stejný počet hlasů ovšem dostal také Petr Kofroň, který bodoval Magickou flétnou, projektem stejného divadla. I když Ivana Uhlířová patří mezi nejvýraznější mladé české herečky už drahnou dobu, konečně se dočkala alespoň symbolického uznání a z ocenění „Talent roku“ měla určitě radost... Zároveň byly již tradičně oceněny i nejlepší texty z anonymní dramatické soutěže Alfréda Radoka. I když se letos zúčastnilo na sedmdesát textů, pPrvní místo zůstalo neobsazeno. Na dalších dvou se objevila Kateřina Rudčenková s hrou Niekur (ta zároveň získala pobytové stipendium v londýnském divadle) a autor hry Mesto v protismere Roman Olekšák. Novum byla divácká anketa – jak se ukázalo, nejvíce příznivců si získalo Městské divadlo Zlín s inscenací Smrt Hippodamie (jejíž záznam byl nedávno vysílán na obrazovce ČT).
TIP!
Časopis 23 - rubriky
Časopis 23 - sekce
HUDBA
Celovečerní dokument tata_bojs.doc představuje trailer
Držitel čtyř Českých lvů, režisér a scenárista Marek Najbrt, dokončil celovečerní dokument o legendární pražsk celý článek
OPERA/ TANEC
FOK zakončí 89. sezónu Mahlerovým Vzkříšením
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s šéfdirigentem Tomášem Braunerem uvede 12. a 13. června Druhou symfonii celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 24. týden
Atlas ptáků
Miroslav Donutil v hlavní roli strhujícího příběhu o tom, že nic není takové, jaké se zdá. Z ro celý článek