Hvězdami Spectaculo Interesse opět Duda Paiva a Drak
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekMezinárodní loutkářské bienále, které organizuje Divadlo Loutek v Ostravě, skončilo vítězně pro hradecké Divadlo Drak, které na festival přivezlo hodinovou show na téma známé pohádky Zlatovláska - podle M.D. Rettigové, při níž děti ve finále málem zbořili divadlo nadšením. Inscenace z dílny osvědčeného scénáristicko-režijního tandemu Jana Kroftová - Josef Krofta strhávala svou upřímnou hravostí do světa fantazie diváky všech generací.
V úvodu přehlídky u diváků zabodoval efektní pohybový projekt La putyka autorů Rostislava Nováka a SKUTRU. Představení se uskutečnilo v netradičním prostoru kompresorovny Hornického muzea. Svůj umělecký debut beze slov zpracovávající klasické dílo Stařec a moře předvedlo Dzapano z Petrohadu. S druhým petrohradkým divadlem s názvem Kukfo přišla ve večerních hodinách na scénu inspirace Dostojevským, Puškinem či Charmsem. Sympatičtí ruští loutkáři po konci programu rozezpívali festivalové diváky (včetně divadelních kritiků) svým folklórem. Atmosféru festivalu vydatně podporovali klauni, žongléři, akrobaté a mimové, byť účinkujících bylo méně, než v minulém Spectaculu.
Domácí scéna uvedla v rámci přehlídky dramatizaci humoristického románu Sue Towsendové Tajný deník Adriana Molea, kde v roli dospívajícího intelektuála školní publikum dokázal zaujmout Lukáš Červenka. Zdejší loutkáři také stihli navštívit krátký workshop Mistra loutky Dudy Paivy.Ocenění diváků i poroty získala experimentální kanadská inscenace Kiwi. Diváci si mohli od herců dokonce koupit rekvizity velmi levně a v korunách. Kvalitní výkon podal herecky sugestivní soubor Kampania Doomsday, zabývající se realistickou loutkou v polském Białymstoku. Jejich obsahově bohaté autorské představení Baldanders vířilo magickými proměnami a nečekanými zvraty.
Letošní ročník měl v programu i světovou premiéru novinky španělského divadla Tábola Rassa. Soubor, jenž před čtyřmi lety zaujal Lakomcem, sáhl opět po francouzské látce. La Fontainovy Bajky však kladly příliš velký důraz na slovo a představení zůstalo pod prahem očekávání divadelní události.
Poslední den patřil interaktivnímu monodramu Frida Kahlo: Viva La Vida! Gael Le Cornec, mimořádně podobná slavné mexické malířce, za pomocí diváků v předních řadách přehrála klíčové události ze života legendární umělkyně, včetně celého množství jejích milenců.
Závěrem bych chtěla ocenit dokumentární film Slovenské a České televize Poslední maringotka, který byl na festivalu uveden. Tento mimořádný počin předznamenal odborný teoretický seminář. Hodinový dokument zachycuje unikátní svědectví o tradici kočovných loutkářských rodin (režie-Peter Beňovský). Autorka scénáře Ida Hledíková-Polívková zde mapuje historii i současnost lidových umělců v Německu, Maďarsku, Slovensku a také český loutkářský klan Kopeckých. Film o neodvratném konci epochy maringotek je esencí smyslu svébytného loutkového umění.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Nová Spirála otevře na podzim
Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan ...celý článek
VČD v příští sezóně uvede sedm premiér
Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd ...celý článek
Zemřela herečka Simona Postlerová
“Na jeviště jsem poprvé vstoupila v Národním divadle coby Hanička v Jiráskově LUCERNĚ” vzpomínala ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Bastard: křížení lásky a zla
Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek
OPERA/ TANEC
Choreograf Miroslav Kůra výročí
Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Českým lvem oceněný dokument
Všechno dobře dopadne
Televizní premiéra Českým lvem oceněného dokumentu, který nahlíží na fascinující živo celý článek