zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Absurdita dovedená ad absurdum – Duchovní smrt v Benátkách (+ v Brně)

Z inscenace Duchovní smrt v Benátkách

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

I když odhalíte plné jméno autora pod zkratkou S. d. Ch., nebudete o nic chytřejší - Sigismund de Chals. Víme o něm, že získal dvě ceny Alfréda Radoka za původní divadelní hru, a to v roce 2012 (Zátiší ve Slovanu) a 2013 právě za nyní uváděnou v české premiéře Duchovní smrt v Benátkách.
Sledovali jsme příběh extravagantního Baroneta (Dalibor Buš), který je přesycen zážitky a v životě žádá už jen to, co ještě neměl, tedy má na výběr: manželství, premiéru v Brněnském národním divadle bří Mrštíků a duchovní smrt. Fyzická smrt mu připadá málo, protože tu si nemůže plně vychutnat.

Režie, scéna, výběr hudby i kostýmů, to vše je dílem mladé režisérky Barbary Herz. Na jednoduché scéně vidíme zakouřený zámecký salón - kanape viditelně staršího data, otlučené smaltované nádoby a konve na mléko – voda v nich evokuje smrduté kanály zašlých Benátek. Poházené noviny a štosy knih glosují vyprázdněnost soudobé kulturní produkce a aktuální otázky, týkající se hranic lidské existence a jejího ustrnutí mezi bytím a nebytím.

Baronet v růžovém kožichu nejdříve začíná úplně nahoře na balkóně a hledá si cestu na jeviště, prochází v řadách, prodírá se mezi diváky se slovy „Tudy cesta nevede.“ Ve změti absurdních scén se objevují andělé i ďábel s křídly (jeden z andělů je na invalidním vozíku, neb protagonista měl nehodu, ale nechtěl nás připravit o zážitek z premiéry), přijde i pan Smrtka s kosou, Baronet se snaží tou kosou podřezat, fyzická likvidace se mu nedaří a volá parafrázi z bible: „Bože, proč jsi mě neopustil?“ Z dalších obrazů jsem zaznamenala např. nechutné vyjídání špíny z pupku.

Do toho všeho na prvním balkónku vlevo hraje Valkýra (Tereza Marečková) na housle, zazní i píseň v němčině. Dozvídáme se, že „Brno je někde mezi Prahou a Vídní.“

Těžko popsat nepopsatelné. Byla to absurdita dovedená někde ad absurdum a já se přiznávám, že jsem z toho zhola nic nepochopila. Se mnou však bylo v divadle přítomno početné smějící se mladé brněnské publikum, které svému oblíbenému autorovi pravděpodobně více rozumí. Také tam byli diváci, kteří pojídali brambůrky a popíjeli alko i nealko vesele jako v multikině, jen co skončila děkovačka, paní organizátorka nám všem přesně a hlavně nahlas zahulákala, kde a v kolik se máme shromáždit k autobusu do Bučovic. S.d.Ch by se mohl tímto excesem inspirovat na další hru, protože tohle mi evokovalo nejvíce duchovní smrt české kultury. A hra, která pokračuje do nekonečna i po děkovačce, to tu ještě nebylo. Třeba z toho bude třetí Radok.

S.d.Ch: Duchovní smrt v Benátkách, česká premiéra 9. června 2015 v divadle Reduta, Brno
Režie, scéna, kostýmy a výběr hudby: Barbara Herz a kolektiv
Osoby a obsazení: Baronet Dalibor Buš; Lokaj Lubomír, Richard Wagner, Žena Jan Grygar; Smrt / Anděl duchovní smrti Martin Veselý; Ředitel Brněnského národního divadla bří Mrštíků, Ďábel bez přívlastku, Kašpar Jiří Svoboda; Valkýra, která hraje na housle Tereza Marečková; Kašparovo alter ego Ondřej Dvořák.

Miloslav Vojtíšek alias S. d. Ch. se narodil roku 1970 v Praze. Spisovatel, scenárista, loutkoherec a autor koláží vyrůstal na pražském Jižním Městě. V osmdesátých letech stál u zrodu Barrandovské čtyřky, jejíž členové kromě pravidelných literárních střed shrnuli své tvůrčí počiny v jediném almanachu. Pro skupiny Periferie 42 a Ruce naší Dory skládal, psal a hrál na elektrickou kytaru. S. d. Ch. se živil jako hrobník a správce hřbitova, nyní je správcem hřiště.
Původně publikoval samizdatem. Dnes jeho práce soustavně vydává studio Divus, mimo jiné vydavatel časopisu Umělec. Autor se ve svých scénářích a v poslední době i literárních pastiších, charakteristických archaickým jazykem, vyrovnává především s mýty českého národa a zabývá se pozicí člověka ve světě proměněném v instituci.
Získal dvě ceny Alfréda Radoka za původní divadelní hru 2012 (Zátiší ve Slovanu) a 2013 (Duchovní smrt v Benátkách).

15.6.2015 21:06:25 Alena Kunčíková | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek



Časopis 20 - sekce

OPERA/ TANEC

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Pesimistická vize inspirovaná Orwellovým románem

Brazil

Brazil
Jak snadné je stát se nepřítelem státu! Pesimistická vize nedaleké budoucnosti, inspirovaná Orwellov celý článek

další články...