zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Herec Marek Němec má rád velkoměstskou intimitu

Marek Němec

autor: Petr Schier  

Herec Marek Němec dokázal na sebe strhnout diváckou pozornost především svými hereckými výkony. O svém příjmení s nadsázkou prohlašuje, že mu nanejvýš otevírá dveře u inspektorů hlediště. S kolegou Františkem Němcem není v žádném příbuzenském vztahu.
Pochází z Chebu, kde se po absolvování Střední průmyslové školy stavební věnoval práci v projekční kanceláři. V dětství se věnoval hře na housle. Vystoupení na večerech LŠU pro něj představovali první kontakt s jevištěm.
K divadlu se nedostal přes klasický dramaťák. „Chtěl jsem zkusit, jak to vlastně u přijímaček na DAMU vypadá,“ vysvětluje Marek Němec. Štěstí mu přálo. Ocitl se v ročníku u Jana Buriana. Dále studoval pod odborným vedením Jany Hlaváčové, Svatopluka Skopala, Petra Kostky a Jana Šťastného.

V absolventských inscenacích hrál - Kočkareva (N.V. Gogol: Ženitba), dále ve hře W. Allena: Mocná Afrodité. Osobně má nejblíže k Raskolnikovovi a Nickovi. V Polaroidech ztvárnil postavu umírněného buřiče Nicka – „Jinak je živočišný a zároveň romantický smolař.“ Inscenace Polaroidy se bude i nadále hrát od listopadu 2003 v Divadle Komedie, přestože všichni protagonisté působí v různých divadlech.
V Dostojevského hře Zločin a trest hraje Raskolnikova. „Ten je naopak zdánlivě racionální figura - intelektuál, kterého zradí emoce.“

Marek Němec působí intelektuálně a vyrovnaně, byť jeho stisk ruky dává tušit, že nevládne jen hlavou a perem, ale tráví hodně času v posilovně. K tomu dodává, že se mu podařilo pořídit si byt, a tak posiluje na stavebních úpravách. Nezapře v sobě předchozí profesi a bravurně hovoří o cihlách či o maltové směsi. Hlavními tématy našeho povídání je ale divadelní kritika, divadelní angažmá a první zkušenosti v profesionálních divadlech.
V průběhu studia byl přizván do projektu v Národním divadle. K tomu říká: „Po uvážení všech okolností jsem z projektu odešel.“ Dnes po absolutoriu s rozvahou upřednostňuje volnou nohu. Angažmá cítí jako velké uvázání. – „Po škole mám nakročeno různými směry. Kultuře bych se chtěl samozřejmě věnovat dál. V současné době se zajímám o divadelní režii. Docházím na přednášky divadelní produkce a Bůh ví…“ Do svého rodného města by se rád vrátil právě jako hostující režisér nebo jako výkonný producent. Malé město Cheb ho k trvalému bydlení neláká. „Baví mě intimita. Praha mi poskytuje prostor volně se pohybovat a vybírat si to, co mě zajímá, aniž bych musel jít kolem toho, co mě nezajímá.“

V současné době hraje v několika inscenacích divadelního spolku Kašpar v Divadle v Celetné. Vidět ho můžeme ve hrách Krása a půvab perverzit, Richard III., Májový Shakespeare (open air), Krysař a Řekni větší lež.
O inscenaci Krysař informujeme na našem portále Scena.cz. Marek Němec se pozastavil nad tématem česká divadelní kritika. „Schází mi přímá, podnětná a konstruktivní konfrontace mezi inscenátory a kritiky. Mám za to, že kritika se může stát rovnocenným partnerem divadelního produktu jedině v případě, kdy s inscenátory vede dialog. Jeden ze základních problémů spatřuji v pořádání tiskových konferencí před uvedením titulu. Dále by divadelní kritik dle mého neměl zhlédnout pouze premiéru. Na druhou stranu by inscenátoři měli překročit zakořeněnou averzi vůči kritikům.“

  • Budete mít skoro rok po škole. Hubujete nebo chválíte?
    Nehubuju. Působení na škole mě jen posílilo. I přes těžkosti spojené s působením v DISKu. V konečné fázi jsem jen získal.
  • Na jevišti v Celetné jste se ocitl např. vedle Jana Potměšila. Vyskytl se u Vás problém trémy před zkušeným.
    Na práci s Honzou jsem se velmi těšil. Jeho výkon v inscenaci Richard III. mě motivoval k tomu, abych se snažil být mu vyrovnaným partnerem. Myslím, že takto je nutné se stavět ke spolupráci se zkušenými a uznávanými kolegy.
  • Proč jste si vybral herectví?
    Častokrát si sobě pokládám stejnou otázku. Nechci zůstat jen u herectví. Dramatická umění mě zajímají v širším kontextu. Herectví pro mě nabývá smyslu pokud pracuji s lidmi a na projektech, které mi přinášejí seberealizaci – herectví pro herectví nemá pro mě smysl.
  • Mám pocit, že by si herec vedle hraní měl najít bohatou nevěstu?
    Správně. To se mi podařilo. Nalezl jsem ekonomicky perspektivní partnerku, s níž hodlám uzavřít malou finanční společnost za účelem zaopatření a výchovy dětí.
  • Budete fungovat jako společnost s ručením omezeným nebo neomezeným?
    Ve vztahu k finančnímu úřadu budeme vystupovat jako obecně prospěšná společnost. The high-quality fake Rolex shop for gentlemen.
  • To zní zajímavě. Na jakém místě bude potom herectví?
    Herectví cítím jako dobrodružnou profesi. Doufám, že zůstane nadále mým koníčkem.
  • Takže budete i nadále s radostí „ruchat“ na jevišti?
    Jasně. Ideální pro mě bude spojení herectví a režie nebo produkce. To pak budu na jevišti odpočívat a mručet si spokojeně pod vousky.
  • Máte v šuplíku už nějakou konkrétní hru, kterou byste chtěl oživit?
    Chtěl bych udělat Sen noci svatojánské.
  • Tedy osvědčeného Shakespeara?
    Sen je podle mě adolescentní záležitostí nejtěžšího kalibru. Výzvou je i divadlo na divadle. Kromě Shakespera bych chtěl inscenovat drama Stalo se v zoo.
  • A produkce, vždyť ta všechno odnese?
    Neodnese, vždyť budu sám režírovat.
  • Ať se daří, v kotli, kde se režie, herectví i produkce vaří.
    Kuju, když mládí paří…
  • 21.10.2003 20:10:11 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory

    Časopis 20 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Články v rubrice - Rozhovory

    Adam Kořán: Připadám si již natolik odvážný, že mohu svobodně tvořit

    Adam Kořán

    S mladým hercem Adamem Kořánem jsme se sešli po české premiéře inscenace ŠPÍNA, kde ztvárnil postavy Kevina La ...celý článek



    Časopis 20 - sekce

    HUDBA

    Slavný muzikál Vlasy

    Vlasy

    Vlasy
    Nastává věk Vodnáře. Slavný americký muzikál z Broadwaye ve filmovém ztvárnění režiséra Miloše Forman celý článek

    další články...

    OPERA/ TANEC

    Novinky z Institutu Pavla Šmoka

    Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

    V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Al Pacino ve své jediné oscarové roli

    Vůně ženy

    Vůně ženy
    Poslední pánská jízda ve víru tanga, kvalitního jídla, pití a krásných žen. Al Pacino ve své jedi celý článek

    další články...