Bohumil Hrabal: Něžný barbar
autor: Scena.cz
Když se řekne Bohumil Hrabal… Na mysl mi v prvním okamžiku připadne - perlička na dně. Obyčejné lidství, které je přítomné v jakémkoli designu, u člověka bohatého penězi, duchem, ale i bohatého prostředím, v němž žije. Bohumil Hrabal mimo jiné čerpal z pražské Libně, kam se do levných automatů stahovali prapodivní „týpci“ a lidičky různých sort. Hrabal u nich objevuje pábení – schopnost hovořit o svých potížích a prožitcích s druhými nebo povídat si sami se sebou. Díky pábitelství Hrabal odhaluje onu perličku na dně – střípek lidství.
Bohumil Hrabal publikoval své objevy např. v dílech Krasosmutnění, Postřižiny a Harlekýnovy milióny a dalších. Mnohé tituly se dočkaly filmové podoby – Ostře sledované vlaky, Postřižiny nebo Slavnosti sněženek. Některé promlouvají i k divadelním divákům – Ostře sledované vlaky (např. nastudování na Hrabalově domovské scéně v Divadle S.K. Neumanna, dnešní Pod Palmovkou, v 80. letech se výrazně zapsalo do divadelních dějin), Obsluhoval jsem anglického krále a Něžný barbar.
Moravské divadlo Olomouc inscenovalo v premiéře 17. října 2003 Hrabalova Něžného barbara, kterého dramatizoval roku 1981 Václav Nývlt. V režii Štěpána Chaloupky hrál titulní postavu Vladimíra – Petr Kubes, dále Pavel Juřica, Dušan Urban a další.
Základem pábení Bohumila Hrabala je zejména jeho specifický jazyk – text v jeho případě není jen základní kostrou, ale doslova hybatelem a celým organismem. Inscenování Hrabalovského textu ve filmu napomáhá celá řada výrazových prostředků. V případě divadla lze hovořit o velké inscenační obtížnosti. Určitou záchranou pro divadelní nastudování může být zkušený a velmi invenční režisér, ale zejména charismatičtí herci.
Režisér Štěpán Chaloupka se sice pokusil jevištně řešit Hrabalovo pábení, ale vyšlo z toho jen jakési klauzurní vábení. Některé nápady se ocitaly osamocené a tudíž ztracené, např. použití kamenů v prologu, jiné působily hororově – scéna, kdy Vladimír se ocitá až na druhém balkónu. Naopak velmi zajímavá byla scéna se zrcadly, ovšem příliš dlouhé hraní potmě záměr podlomilo. Naprostá nečistota byla v pojetí tří kamarádů – Vladimír, Egon a Já (tedy Hrabal). Režisér je ve svém výkladu posadil do roviny vysokoškolských studentů, jakýchsi volnomyšlenkářů.
Chaloupka situoval celou inscenaci do automatu Svět. Prostor takového lokálu nabízí celou řadu možností – lidé se zde setkávají, zapíjí své radosti i strasti, to všechno Chaloupka použil. Jako trochu nouzové řešení se jevilo lešení v zadním horizontu, které se pouze otáčelo, zde se určitě nechalo daleko více pracovat se světly, zvukem, statisty i scénou.
Něžný Barbar v Olomouci představuje jen jakýsi nástin. Velmi neostře vystupuje na povrch Hrabalovo pábení – setkávání s lidmi a setkávání lidí. Filosofie a velikost malíře a grafika Vladimíra Boudníka zůstala v inscenaci zamlžená. Alespoň malé perličky na dně se tu a tam na jevišti objeví.
TIP!
Časopis 10 (2002) - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Na Fidlovačce vědí jak na Loupežníka: jednoduše a prostě
Lyrickou prvotinu Karla Čapka Loupežník uvádí Divadlo Na Fidlovačce. Obavy ze zdánlivé naivity plně rozptýli ...celý článek
Krysař v obnovené premiéře
Do malého městečka přichází muž, o kterém se říká, že nosí neštěstí, neboť je to Krysař (Petr Kolář). Krysy ...celý článek
Mladí choreografové – přínos do pohybového slovníku
Různé a pro laika mnohdy nedefinovatelné nápisy či malby na stěnách, zdech, dveřích a oknech se staly neodmys ...celý článek
Paří mladí i staří Olympici
Okna mé lásky, Dynamit, Slzy tvý a další bezpočet hitů, které mají společného autora a zároveň interpreta R ...celý článek
Časopis 10 - sekce
HUDBA
Alicia Keys kralovala na Grammy
Soulová zpěvačka Alicia Keys a skupina U2 bodovali. Vše se odehrálo v losangeleském Staples Center při vyhlašo celý článek
OPERA/ TANEC
Decentní Oněgin
Ústecká inscenace Čajkovského Eugena Oněgina (premiéra 25. 1.) je v jevištních prostředcích i ve výkladu velmi celý článek