zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Odvolání v Řeznické – smířlivě a přátelsky

Miroslav Táborský a Filip Cíl v inscenaci Odvolání

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadlo v Řeznické uvádí v české premiéře od konce listopadu hru Billa C. Davise Odvolání. Hlavní postavy inscenace, která se odehrává v prostředí zákristie, tedy faráře a jáhena ztvárnili Miroslav Táborský a Filip Cíl. Táborský ovšem přijal i další díl odpovědnosti, postaral se o režii a výpravu. Nutno dodat, že všechno zvládl více než uspokojivě. I když se text hry zabývá zejména teologií, a Otec Tim Farley představení otevírá diskusi nad dvěma dogmaty: neposkvrněné početí Panny Marie a nanebevzetí Panny Marie, dialog mezi protagonisty, protřelým farářem, zakořeněným ve společenském klišé, a mladým nezkušeným seminaristou, později jáhnem, který burcuje za dogmatickou víru, zasahuje zejména společenskou i osobní odvahu bez ohledu na teologické základy každého z nás, věřícího i bezvěrce. V tomto poslání spočívá největší síla inscenace.

Zkušený Miroslav Táborský výborně nahrává služebně mladšímu kolegovi Filipu Cílovi. Oba bravurně zvládají psychologický vývoj svých postav. Každý z nich má svou osobní odvahu, byť s jinak silnou akcelerací. Ve výsledku navzájem ovlivňují své chování i jednání. Oba se dokážou oprostit od osobních křivd, pochopit jeden druhého, ale zejména podepřít jeden druhého v okamžicích, kdy vzájemně odhalí slabiny a úzkosti toho druhého. Pro diváka je přímo dobrodružství sledovat v komorním prostoru detailní mimiku obou protagonistů, kteří jsou takřka na dosah. Dalším zajímavým aspektem je účinek kostýmu. Mark Dolson přibíhá ve sportovním oblečení, botasky, tepláky… a následně předstupuje při svém prvém kázání v předepsaném jáhenském oděvu (zejména štolu má umístěnou šikmo přes levé rameno na rochetě – pozn. red.). Při změně kostýmu hned vnímáme Marka v úplně jiném světle. Náhle vzpění a začne morálně tepat do shromážděných věřících, a jako by před námi stál onen ranní běžec. Snílek a pošetilec se postupně přetavuje v rozumnou a zralou osobnost. Hlavně smířlivou a přátelskou vůči všem v okolí. A tak se nám před očima symbolický katolický seminář, coby představitel instituce, může přetavit v jakoukoli instituci. Každý z nás má v sobě kus snílka, někdy měl i rebela. A diváka napadají otázky: Nakolik je důležité uznávat autority? Nakolik se mají autority přizpůsobovat většině? Neslyšíte tyto otázky poprvé? Žák a učitel, škola. Dítě a rodič, rodina. Zaměstnanec a nadřízený, firma… Buďme osobně stateční, braňme svá práva, ale dbejme i o to, ať se nevytratí vědomí povinnosti, vystupujme smířlivě a přátelsky.

26.12.2016 12:12:22 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek



Časopis 20 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Jiřina Bohdalová v hlavní roli

Jiřina Bohdalová (Svatá)

Svatá
Jiřina Bohdalová v hlavní roli strhujícího dramatu o pravdě a lži. Vitální devadesátiletá důchodkyně celý článek

další články...